محاسبه مساحت زمین شیبدار

در مورد زمین های شمال تهران که دارای شیب هستند و اختلاف ارتفاع از شمال ملک به جنوب ملک قابل توجه است, به عنوان مثال منطقه ی الهیه تهران، علاوه بر نقشه یو تی ام UTM  که نقشه مسطحاتی است و ابعاد و مساحت ملک را گواهی می کند, نقشه ی توپوگرافی که وضعیت ارتفاعی ملک را در هر نقطه را مشخص می کند نیز از ضرریات است.

چراکه برای تهیه نقشه های معماری و طراحی ملک, به خصوص که این نوع ملک ها معمولا جهت ساخت برج های بلندمرتبه استفاده می شوند, باید وضعیت شیب ملک و ارتفاع ملک در گوشه ها و هر نقطه در محدوده ملک با دقت بالا جهت طراحی و همچنین تخمین عملیات خاکبرداری و خاکریزی مشخص باشد.

لذا توصیه می شود در زمانی که طبق دستور شهرداری و اداره ثبت, مالک موظف به تهیه نقشه یو تی ام UTM  از ملک می شود و کارشناس رسمی نقشه برداری دوربین و تجهیزات نقشه برداری را در محل ملک مستقر می نماید، از کارشناس درخواست کنید که برداشت توپوگرافی از ملک را نیز انجام دهد که هم در وقت و هم در هزینه شما صرفه جویی خواهد شد.

در زیر نمونه نقشه توپوگرافی تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار را مشاهده می کنید:

نقشه برداری ارتفاعی برای تهیه نقشه توپوگرافی زمین با نقاط ارتفاعی و تعیین شیب زمین نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه برداری ارتفاعی برای تهیه نقشه توپوگرافی زمین با نقاط ارتفاعی و تعیین شیب زمین نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام ارتفاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام ارتفاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه برداری نقاط ارتفاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه برداری نقاط ارتفاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

البته هزینه برداشت توپوگرافی ملک جدا از هزینه برداشت یو تی ام UTM است اما این هزینه کمتر از زمانی خواهد بود که دستگاهها مستقلا و فقط برای برداشت توپوگرافی در محل ملک مستقر شوند.

به این معنی که وقتی یک بار دستگاه و تجهیزات در محل ملک مستقر می شود هم از نظر هزینه و هم از نظر زمانی به صرفه تر است که هر دو کار یو تی ام UTM و برداشت توپوگرافی همزمان انجام شود.

محاسبه مساحت زمین شیب دار

نکته بسیار مهم در مورد مساحت واقعی زمین شیب دار این است که مساحت یک آیتم مسطحاتی است که از تصویر زمین روی سطح افق بدست می آید. یعنی اگر زمین شیبدار باشد نرم افزار محاسبه مساحت به شیب زمین کاری ندارد و صرفا مساحت مسطحاتی را محاسبه می کند.

معامله زمین شیب دار بر اساس مساحت

مساحت مندرج در سند تک برگی برای زمین شیبدار نیز به صورت مساحت روی سطح افق محاسبه می شود. یعنی مساحت بر روی سطح افق.

لذا در مورد معامله زمین شیبدار باید توجه داشته باشید که فروشنده طول و عرض زمین را در هم ضرب نکند برای بدست اوردن مساحت. چون طولی که با متر دستی روی زمین اندازه زده می شود در واقع طول روی سطح شیب است نه سطح افق.

ممکن است طولی بر روی شیب ۱۰۰ متر باشد اما این طول روی سطح افق بسته به اینکه شیب زمین چقدر تند است حتی می تواند به نصف کاهش پیدا کند.

بنابراین مساحت واقعی زمین شیبدار فقط توسط دستگاه های دقیق نقشه برداری که قابلیت محاسبه درصد شیب را دارند امکان پذیر است مانند دوربین نقشه برداری و دستگاه جی پی اس دو فرکانسه.

برای معامله زمین شیب دار حتما فروشنده را مکلف کنید نقشه برداری دقیق برای تعیین مساحت زمین را قبل از معامله انجام دهد. در غیر این صورت به زودی درگیر دادگاه های اختلافات ملکی با عنوان کسری مساحت ملک فروخته شده خواهید شد.

برخی از مالکین زمین شیبدار از بی اطلاعی خریدار سوء اصتفاده می کنند و مساحت روی شیب را به خریدار اعلام می کنند. اما برخی از مالکین زمین شیب دار حتی خودشان اطلاع ندارند که مساحت زمین شیبدار چطور محاسبه می شود.

در هر صورت برای نقشه برداری تعیین مساحت دقیق زمین شیبدار می توانید با ما تماس بگیرید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!