مراحل گرفتن سند زمین مشاعی با نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام مشاعی پلاک ثبتی مادر زمانی مطرح می شود که زمین مورد نظر به صورت مستقل پلاک ثبتی ندارد و در واقع به صورت مشاعی به عنوان قسمتی از پلاک ثبتی مادر محسوب می شود.

با عنایت به بالاتر رفتن ارزش اراضی معمولا تقسیم قطعه زمین به قطعات کوچکتر امری است اجتناب ناپذیر لذا برای دریافت سند برای قطعات کوچکتر باید نقشه یو تی ام به صورت همزمان برای قطعه مادر و قطعه مورد نظر تهیه نمایید بصورتی که قطعه مشاعی روی آن مشخص باشد ، لذا در صورت مشاعی بودن قبل از تماس با کارشناس نقشه برداری حتما اطلاع کافی از حدود و مساحت قطعه زمین مادر کسب نمایید تا در هنگام برداشت زمینی همه چیز مشخص باشد .

درخواست سند تک برگی برای زمین مشاعی

در پروسه درخواست سند تک برگی، مالک موظف به تهیه نقشه یو تی ام UTM  ملک جهت ثبت و بایگانی در بانک اطلاعات کاداستری کشور است.

در مورد ملک های مشاع در گذشته روال به این صورت بود که مالک فقط از قطعه زمین خود نقشه تهیه می کرد. اما این سیستم ثبت نقشه به دلیل ایجاد مشکلات فراوان در مرزها کنسل شد و دستورالعمل جدید برای ملک های مشاعی در دستور کار قرار گرفت.

وقتی هر مالک فقط ملک خود را به صورت به اصلاح قوطی کبریتی جانمایی می کرد، اولا موقعیت ملک در قطعه مشاع نامعلوم بود و ثانیا احتمال روی هم افتادگی زمین ها در مرزها بسیار زیاد بود.

در دستورالعمل جدید مالک موظف است علاوه بر جانمایی قطعه خود، قطعه مادر را نیز در نقشه جانمایی کند به طوری که اگر تمام مالک ها این دستورالعمل را رعایت کنند، هنگام موزاییک شدن قطعه ها در قطعه مادر در سیستم کاداستراداره ثبت، محل وقوع هر قطعه در قطعه مادر با دقت سانتی متر تثبیت می گردد و جلوی بسیاری از ابهامات و تجاوز قطعه ها در مرزها گرفته می شود.

هرچند که این سیستم از نظر اقتصادی بار هزینه بیشتری را به مالک تحمیل کند.

روش تهیه نقشه یو تی ام زمین مشاعی

تهیه نقشه یو تی ام UTM  برای تمامی املاک و اراضی جهت ثبت و صدور سند تک برگی الزامی است. نقشه یو تی ام UTM  که توسط کارشناس رسمی نقشه برداری تهیه و ممهور می شود، موقعیت دقیق ، حدود اربعه و مساحت ملک را تعیین و طبق آن در سیستم اداره ثبت تثبیت می شود.

 در مورد اراضی مشاعی هر مالک علاوه بر الزام تهیه نقشه یو تی ام UTM  برای چهارگوشه ی ملک خود به صورت انفرادی، ملزم به تهیه نقشه یو تی ام UTM  برای کل محدوده مشاعی می باشد. به عبارتی باید محدوده ملک مشاعی در نقشه آورده شود و سپس موقعیت هر ملک به صورت انفرادی در این قطعه مشاعی مشخص شود.

با توجه به اینکه ملک مشاعی عموما دارای مساحت بزرگ است و بعضا حدود اربعه ی آن روی زمین به طور دقیقی مشخص نیست، هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM  آن به مراتب بالا است. از آنجایی که این نقشه ی کلی از قطعه ی مشاع می تواند مورد استفاده ی تمام مالکین انفرادی در قطعه مشاع قرار گیرد، پیشنهاد می شود جهت کاهش هزینه ها، هزینه ی تهیه نقشه یو تی ام UTM   بین مالکین مشترک در قطعه ی مشاعی تقسیم شود.

افراز زمین مشاعی

در مورد اراضی مشاعی که افراز نشده است، اگر مالکین ملک مشاعی به صورت توافقی محدو.ده های خود را مشخص کرده باشند، جهت اخذ سند مشاعی، مالک ملزم به تهیه نقشه یو تی ام UTM  هم از ملک مادر و هم از محدوده مشخص شدهخود تهیه کند تا اداره ثبت مربوطه مساحت و موقعیت چهار گوشه ی مربوط به هر مالک را در سیستم کاداستری ثبت  .

این مهم به این دلیل مورد توجه و تاکید است که از اختلافات ملکی و تجاوز به ملک غیر در اراضی مشاعی جلوگیری می نماید. به این ترتیب که مالکین دیگر ملک مشاعی نمی توانند بر روی مختصات ثبت شده در سیستم توسط هر یک از مالکین ادعایی داشته باشد اگر آن محدوده قبلا در سیستم ثبت شده باشد و در حال حاضر تحت تصرف مدعی باشد.

اما اگر مالکین برای مشخص کردن محدوده های خود هنوز به توافقی نرسیده اند، فقط نقشه یو تی ام UTM  ملک مادر تهیه می شود و تعیین موقعیت و مساحت مالکین مشاعی بر اساس سهم مشاعی به بعد از افراز قطعه مادر موکول می شود. به این معنی که فعلا هر یک از مالکین به مقدار سهم خود از ملک مادر، سند تک برگ مشاعی دریافت می کنند اما اینکه قطعه زمین هر مالک دقیقا در کجای قطعه مادر واقع شده است در سیستم ثبت نمی گردد.

نقشه یو تی ام تحدید حدود نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام افراز زمین مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

با توجه به اینکه اراضی و املاک مشاعی پیچیدگی های خاص حقوقی و فنی خود را دارند، بررسی اسناد و مدارک و گاها بازدید از ملک برای انتخاب بهترین و سریع ترین روش اخذ سند تک برگی ضروری است.

نمونه نقشه یو تی ام مشاعی

در زیر نمونه هایی از نقشه یو تی ام UTM   ملک مشاعی تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار آورده شده است. برای درک بهتر از وضعیت منطقه، عکس هوایی محدوده مورد نظر به صورت پیش زمینه در نقشه آورده شده است.

نقشه یو تی ام بلوکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار  09126140339
نقشه یو تی ام بلوکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
عکس هوایی نقشه بلوکی زمین مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
عکس هوایی نقشه بلوکی زمین مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام پیاده سازی ملک های مجاور زمین مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام پیاده سازی ملک های مجاور زمین مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام افراز و تفکیک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام افراز و تفکیک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام افراز پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام افراز پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همانطور که ملاحظه می فرمایید، سهم مشخصی از شش دانگ یک قطعه زمین کشاورزی واگذار شده است. بنابراین علاوه بر اینکه قسمتی از ملک به صورت مشاعی واگذار شده است، حدود آن نیز بین فروشنده و خریدار توافق شده است.

معامله زمین مشاعی

معمولا در فروش ملک مشاعی ، فروشنده ملزم به تعیین حدود سهم واگذار شده نمی باشد. به این معنی که خریدار از کل ملک مادر سهمی را شریک است. در این صورت برای اخذ سند تک برگی، کل قطعه مادر نقشه برداری می شود و نقشه یو تی ام UTM   مشاعی تحویل اداره ثبت مربوطه می گردد. اداره ثبت نیز سند تک برگی را به صورت مشاعی صادر می کند.

اما در صورتی که محدوده هر مالک با دیوارکشی یا فنس مشخص و توافق شده باشد، مجددا سند تک برگی به صورت مشاعی صادر خواهد شد اما هر مالک موظف است محدوده خود را در نقشه محدوده ملک مادر مشخص کند تا در اداره ثبت مربوطه و در پرونده مربوط به قطعه مادر بایگانی شود.

وقتی محدوده زمین هر مالک در قطعه مادر مشخص و توافق بین تمام مالکین وجود داشته باشد، مالکین می توانند با مراجعه به اداره ثبت درخواشت افراز دهند تا هر قطعه به صورت مستقل سند شش دانگ دریافت کند و از قطعه مادر جدا شود.

نظر به اینکه هنوز بسیاری از اسناد قدیمی از نوع مشاعی است، مراحل در خواست افراز از طرف احد یا عده ای ازشرکاء ملک به ثبت محل در زیر آورده شده است: 

۱ـ تسلیم در خواست افراز از طرف احد یا عده ای ازشرکاء ملک به ثبت محل.

۲- قبول درخواست ودستور ثبت در دفتر اندیکاتور و ارجاع به نماینده وسیله مسئول اداره.

۳- ثبت تقاضا در دفتر اندیکاتور.

۴- ارسال تقاضا به بایگانی جهت پیوست نمودن پرونده برای تحویل به نماینده.

۵-بررسی نماینده واعلام نظر در خصوص امکان یا عدم امکان افراز از لحاظ پرونده ثبتی به مسئول اداره.

۶- برسی وتصمیم رئیس ثبت مبنی بر قبول یا رد درخواست افراز وتعیین تاریخ روز معاینه محل برفرض قبول.

۷- ابلاغ تصمیم رئیس ثبت به متقاضی در صورت عدم قبول در خواست افراز.

۸- ارجاع به نقشه بردار جهت تهیه اخطار روز معاینه محلی در صورت امکان ادامه افراز.

۹- تهیه اخطار وتعین روز معاینه محلی ودعوت شرکاء وسیله نقشه بردار.

۱۰- امضاء اخطار های تهیه شده وسیله مسئول مربوطه.

۱۱-صدور اخطار های تهیه شده از دفتر اندیکاتور وتسلیم آنها به مأمور مربوطه.

۱۲- ابلاغ اخطار روز معاینه محلی وافراز به کلیه مالکین مشاعی.

۱۳- برگشت اخطارهای ابلاغ شده به ثبت وضبط آن در پرونده مربوطه.

۱۴- عزیمت نماینده ونقشه بردار به اتفاق متقاضی به محل جهت معرفی حدود و ترسیم نقشه افراز .

۱۵- معرفی ملک وسلیه متقاضی وتشخیص وتطبیق حدود توسط نماینده وبرداشت نقشه وسیله نقشه بردار.

۱۶-ترسیم نقشه وسیله نقشه بردار وامضاء نماینده وحاضرین.

۱۷- ارسال نقشه به شهرداری در خصوص املاک شهری وسایر مراجع مقرر در قانون در املاک خارج از محدوده جهت تأیید عند اللزوم .

۱۸- برگشت نقشه از شهرداری یا مراجع دیگر مقرردر قانون به اداره ثبت وارجاع آن به بایگانی جهت پیوست نمودن پرونده وارسال نزد نماینده ونقشه بردار.

۱۹- پیوست نمودن پرونده وسیله بایگانی و ارسال نزد نماینده و نقشه بردار.

۲۰- تنظیم صورت جلسه افراز وامضاء آن وسیله نماینده ونقشه بردار حاضرین.

۲۱- ارسال صورت مجلس افراز ونقشه افرازی وسوابق امر نزد رئیس جهت اتخاذ تصمیم.

۲۲- بررسی پرونده وسوابق وسیله رئیس ثبت واتخاذ تصمیم نسبت به صورتمجلس ونقشه ترسیمی افراز.

۲۳- تهیه اخطار مربوطه به ابلاغ تصمیم مسئول اداره همراه با فتوکپی صورتجلسه افراز و نقشه ترسیمی جهت ابلاغ به کلیه مالکین مشاعی .

۲۴- تسلیم اخطار فوق الذکر وسوابق امر به مأمورمربوطه جهت ابلاغ.

۲۵- ابلاغ اخطار همراه با فتوکپی صورت جلسه افراز و نقشه افراز وتصمیم مسئول ثبت به کلیه مالکین مشاعی .

۲۶- برگشت پرونده به بایگانی جهت ضبط تا وصول اخطارهای ابلاغ شده.

۲۷- وصول اخطار های ابلاغ شده وضبط آن در پرونده مربوطه تا انقضاء مهلت اعتراض.

۲۸- قبول درخواست صدور سند مالکیت سهم افرازی از طرف متقاضی یا متقاضیان به ضمیمه گواهی لازم مبنی بر عدم تقدیم اعتراض در مهلت مقرر از مراجع قضائی صاله.

۲۹- دستور ثبت تقاضا در دفتر اندیکا تور توسط مسئول اداره .

۳۰- ارجاع پرونده به نماینده جهت تهیه پیش نویس سند مالکیت قطعات مفروزی در صورت عدم وصول اعتراض.

۳۱- بررسی و تهیه پیش نویس سند مالکیت قطعات مفروز شده وسیله نماینده .

۳۲- گواهی دفتر املاک بازداشتی مبنی بر بازداشت یا عدم آن .

۳۳- ارسال پرونده به حسابداری جهت وصول هزینه افراز و خقوق دولتی متعلقه نسبت به سهم متقاضی یا متقاضیان و بهاء دفترچه سند مالکیت .

۳۴- ارسال پرونده به دفتر املاک پس از وصول حقوق ثبتی و بهاء دفترچه سندمالکیت .

۳۵- ثبت پیش نویس اسناد مالکیت در دفاتر املاک و ابطال سند مالکیت اولیه متقاضی یا متقاضیان و تحریر سند مالکیت جدید و صدور بخشنامه مبنی بر اعلام ابطال سند یا اسناد مشاعی مربوطه به دفاتر اسناد رسمی تابعه .

۳۶- بررسی و امضاء ثبت دفاتر املاک و سند مالکیت و بخشنامه تنظیمی وسیله مسئول مربوطه.

۳۷- صدور بخشنامه مذکور از دفتر اندیکاتور جهت ارسال به دفاتر اسناد رسمی تابعه .

۳۸- ارسال پرونده به بایگانی جهت ثبت سند در دفتر تسلیم سندو پلمپ آن و تسلیم به متقاضی در قبال اخذ رسید پس از احراز هویت .

۳۹- ضبط پرونده در ردیف مربوطه توسط بایگانی .

نکته ای در مورد معامله ملک مشاعی

در مورد ملک های مشاعی ، مالک نسبت به مساحت مندرج در قرارداد از کل مساحت پلاک ثبتی مادر سهم دارد. به این معنا که اگر در هنگام معامله محدوده مشخصی به عنوان سهم خریدار از کل ملک مادر مشخص نشده باشد، خریدار می تواند به اندازه مساحت مورد قرارداد در هر قسمتی از قطعه مادر به شرط آنکه توسط خریدار دیگری تصرف نشده باشد را تحت تصرف خود درآورد.

اما وقتی زمین مادر یک قطعه بزرگ است، طبیعتا قسمتهای مختلف ملک ارزشملکی متفاوتی دارند. مثلا قطعه های مجاور خیابان اصلی با ارزش تر از قطعه های مجاور ره های درجه دو هستند و قطعه های وسط زمین که راه دسترسی شان از داخل قطعه های دیگر است ارزش ملکی پایین تری دارند.

بنابراین الزامی است که هنگام معامله ملک مشاعی، موقعیت دقیق قطعه ای را که مالک به شما می فروشد در قطعه مشاعی مشخص کند و نقشه یو تی ام ملک شامل مختصات چهارگوشه ملک و طولها در چهار جهت اصلی شمالا شرقا جنوبا غربا و همچنین مساحت دقیق ملک، ضمیمه معامله شود.

این مهم به این دلیل مورد توجه و تاکید است که از اختلافات ملکی در اراضی مشاعی جلوگیری می نماید. به این ترتیب که مالکین دیگر ملک مشاعی نمی توانند بر روی مختصات ثبت شده در سیستم توسط هر یک از مالکین ادعایی داشته باشد اگر آن محدوده قبلا در سیستم ثبت شده باشد و در حال حاضر تحت تصرف مدعی باشد.

همچنین از آنجایی که نقشه یو تی ام UTM  پلاک های ثبتی به ترتیب مراجعه به اداره ثبت برای درخواست تک برگی، در سسیستم ثبت و موقعیت شان تثبیت می شود. و زمین های بعدی باید حد و حدود خود را با زمینهای ثبت شده در سیستم اداره ثبت تطبیق دهند. که برای این تطبیق ممکن است ماهها مالک معطل شود و حتی مجبور به چندین بار تهیه نقشه یو تی ام UTM   از ملک خود شود تا اینکه در نهایت هیچ تداخلی با ملک های مجاور ثبت شده در سیستم نداشته باشد و تایید شود.

اگر پلاک های ثبتی مجاور قبلا در اداره ثبت مربوطه سند تک برگ گرفته باشند به این معنی است که حدود و مرز آنها در سیستم اداره ثبت تثبیت شده است. بنابراین لازم است نقشه یو تی ام UTM   ثبت شده در اداره ثبت از آنها را داشته باشیم که بر اساس مرزهای زمین های مجاور, مرز زمین شما تثبیت شود تا هیچ تداخلی پیش نیاید.

اما اگر زمین شما اولین زمینی است که برای سند تک برگ اقدام کرده است, جای نگرانی نیست چراکه مجاورین شما هیچ نقشه ای در سیستم اداره ثبت ندارند که بخواهد برای تثبیت مرز شما ایجاد مشکل و تداخل کنند.

پس به این نتیجه می رسیم که نفر اول بودن در اخذ سند تک برگی بسیار مهم است. به این ترتیب این همسایه ها هستند که باید مرز خود را با مرز شما تطبیق دهند چون شما اولین نقشه یو تی ام را در سیستم اداره ثبت مربوطه ثبت کرده اید. ملکی که ملک اول است دیگر درد سرهای رفع تداخل را ندارد. اگر در منطقه ی خود هیچ زمینی سند ندارد، سعی کنید زمین اولی باشید که سند می گیرید و به این ترتیب این بقیه ی ملکها هستند که موظف به تطبیق دادن خود با ملک شما می شوند.

جانمایی زمین مشاعی

جانمایی پلاک ثبتی و تثبیت مرزهای زمین های بزرگ کار پیچیده و نیازمند انجام توسط کارشناسان رسمی امور ثبتی است که علاوه بر رفع تداخل با زمین های مجاور, مساحت و حدود اربعه زمین با سند منگوله دار/بنچاق مغایرت پیدا نکند.

در مورد اراضی با کاربری باغ معمولا مرزها به صورت مرزهای طبیعی است که ممکن است در طول زمان دچار تغییر شود. مثلا در سند ذکر شده است شمالا به نهر. در صورتی که همین نهر در طول زمان ممکن است تغییر مسیر دهد و یا پهن و باریک شود. به این ترتیب ممکن است مساحت ملک در طول زمان دستخوش تغییر شود.

بنابراین بهترین تدبیر در مورد ملک های با کاربری باغ این است که مرزهای ملک از قبل تثبیت شده باشد. فنس مرز ثابت محسوب نمی شود. دیوارکشی مهمترین مرز ثابت است. هر چه دیوار قدیمی تر باشد بهتر است. حتی اگر در منطقه باغها مجوز دیوارکشی ندارند داشتن یک نیم دیوار بسیار به فنس یا مرزهای فرضی ارجحیت دارد.

همه روزه در ساعات اداری آماده پاسخگویی و بررسی اسناد و مدارک شما هستیم.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!