تبدیل نسق یا بنچاق قدیمی به سند تک برگی

نقشه یو تی ام نسق یا بنچاق به معنای تایید اصالت نسق یا بنچاق است. یعنی در نقشه یو تی ام موقعیت دقیق پلاک ثبتی مندرج در بنچاق مشخص شده است تا بتوان تایید کرد که محل ملک با پلاک ثبتی مندرج در نسق یا بنچاق منطبق است.

معامله نسق یا بنچاق قدیمی

خریدن هرگونه نسق یا بنچاق و اسناد مالکیتی مربوط به زمین بدون انجام جانمایی پلاک ثبتی امری بسیار غلط می باشد زیر احتمال این وجود دارد که محلی که به خریدار نشان داده می شود با سند مالکیتی (نسق یا بنچاق یا سند دفترچه ای) همخوانی نداشته باشد.

همین امر موجب می شود که خریدار صرفا یک برگه را خریده باشد و در ادامه استفاده از ملک در تصرف دچار مشکل گردد و شخصی دیگر با اسناد مثبته ادعای مالکیت برای زمینی را داشته باشد که شما آن را خریده اید.

بصورت خلاصه ما یک ملک داریم سند داریم ، یک قطعه زمین ، وقتی این دو با جانمایی پلاک ثبتی به هم میچسبند و ارتباط ثبتی آنها تایید می گردد این دو با ملک تبدیل می گردد و شما می تواند آن را بخرید.

لذا اکیدا توصیه می گردد اولین قدم در انجام معاملات ملکی را جانمایی پلاک ثبتی قرار دهید تا از دست کلاهبرداران و سود جویان در امان باشید.

جانمایی پلاک ثبتی برای تبدیل نسق یا بنچاق به سند تک برگی

این عمل که در اصطلاح ثبتی به جانمایی پلاک ثبتی معروف است جهت پیدا نمودن محل سند دفترچه ای قدیمی روی زمین انجام می شود و نتیجه اش یک نقشه یو تی ام است که با قراردادن آن بر روی نقشه یو تی ام وضع موجود می توان متوجه شد که زیر سند در وضع فعلی جیست ؟ آیا سازه ای وجود دارد یا خیر؟

همه این موارد پس از جانمایی پلاک ثبتی مشخص خواهد شد .

کلاهبرداری در معامله نسق یا بنچاق قدیمی

گاهی ممکن است زمینی به شخصی فروخته شود و شخصی پس از خرید در آن تصرف کند پس از تصرف مالکانه خریدار قولنامه ای در ملک و گذشت چندین سال شخصی پیدا می شود و ادعای مالکیت بر روی همان ملک را دارد در اینگونه موارد چه باید کرد؟
اولین سوالی که پیش می آید این است که آیا شخصی که ادعای مالکیت سندی دارد سندش اهلیت و اصالت دارد یا نه .

برای مشخص شدن این مطلب باید پلاک ثبتی ملک از طریق جانمایی معکوس پلاک ثبتی مشخص گردد تا با مقایسه با سند کسی که ادعای مالکیت دارد فهمید که شخص مدعی سندش مربوط به آن ملک هست یا خیر.

در مرحله دوم اگر مشخص شد پلاک ثبتی با پلاک ثبتی مندرج در سند یکی است باید از اصالت سند و همچنین سابقه ثبتی سند و معاملات صورت گرفته تا رسیدن سند به دست مدعی مطمئن شد که آیا این سلسله انتقال مالکیت از مالک قطعه مادر تا شخص مدعی صحت دارد یا خیر.

درصورت صحت و سقم این مطلب در مرحله بعدی باید  تقدم و تأخر انتقال مالکیت سندی و قولنامه ای بررسی گردد تا اگر فروش چند باره ای از طرف مالکین قدیمی زمین صورت گرفته است بررسی  گردد که در اینصورت باید با تامین دلیل از این مالکین قدیمی جهت احقاق حق خریداران قدیم و جدید شکایتی صورت پذیرد تا حقوق از دست رفته ایشان احقاق گردد .

تعیین محل دقیق نسق یا بنچاق قدیمی

جهت جانمایی پلاک ثبتی حتما میبایست سند دفترچه ای یا نسق یا بنچاق قدیمی از ملک ارائه گردد و صرفا داشتن پلاک ثبتی اصلی و فرعی هم کار جانمایی را پیچیده می نماید و هم ممکن است به نتیجه درستی نیانجامد، وجود اطلاعات دورنویس ملک از لحاظ ابعاد و مجاورین به عنوان یک راه بررسی و چک نمودن مورد استفاده قرار می گیرد و در انجام این عملیات بسیار مهم است .

گاهی اوقات در عملیات جانمایی ما خود ملک را پیدا نمی کنیم بلکه از طریق همین اطلاعات به مجاورین ملک می رسیم و پس از جانمایی ملک یا ملک های مجاور محل ملک مورد نظر نیز برای ما مشخص می شود .

لذا همواره تاکید میگردد مالکین محترم قبل از شروع به عملیات جانمایی تمام تلاش خود را برای  ارائه اطلاعات کامل سندی خود انجام دهند تا نتیجه کار جانمایی نتیجه ای دقیق تر شود .

در هر صورت چندین سال است که تبدیل انواع سندهای قدیمی به سند تک برگی الزامی شده است. از مهرماه سال ۹۰، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تمام مالکانی که سند مالکیت دفترچه‌ای دارند تکلیف کرد قبل از انجام معاملات ملکی نسبت به تعویض و تبدیل سند خود به سند تک‌برگی اقدام کنند.

جانمایی پلاک ثبتی تعیین آدرس دقیق سند منگوله دار شاهنشاهی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

جانمایی پلاک ثبتی تعیین آدرس دقیق سند منگوله دار شاهنشاهی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
جانمایی پلاک ثبتی بنچاق نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی پلاک ثبتی بنچاق تعیین آدرس دقیق بنچاق قدیمی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همچنین در صورت وجود اشکال در محتوای سند مالک موظف است درخواست اصلاح سند از اداره ثبت مربوطه بدهد.

گرچه بنگاه های معاملات ملکی پروسه اداری ایندو دسته عملیات «تبدیل سند دفترچه‌ای به سند تک‌برگ» و همچنین «اصلاح سند‌های اشتباه و مشکل‌دار» را مانعی برای رونق معاملات ملکی می دانند این قانون به قطع در نفس خود در مسیر اصلاح رویه انجام معاملات رسمی و مقابله با جعل سند، تکلیفی مثبت و رو به جلو محسوب می‌شود.

بررسی اصالت نسق یا بنچاق قدیمی

از نظر بروز بودن ، دقت و اعتبار، سندهای جدید تحت عنوان سند تک برگی در بالاترین رتبه قرار دارند. در حال حاضر موثق ترین نوع سند، سند کاداستری یا تک برگی می باشد.

چرا که در پروسه تک برگی کردن، اولا عقبه مالکیت ملک شفاف سازی می شود و ثانیا نقشه کاداستر ملک ( نقشه قطعه تفکیکی “حاوی طول اضلاع، مساحت و وضعیت مجاورین” بانضمام نقشه موقعیت کلی ملک، و نحوه استقرار قطعه تفکیکی در کل پلاک) در سیستم کاداستر ثبت می گردد.

صدر این سند، ماحصل اطلاعات دو بانک جامع املاک و کاداستر است که اطلاعات توصیفی حقوقی مالکانه افراد در بانک جامع املاک و نقشه یو تی ام UTM آن در بانک جامع کاداستر وجود دارد

وجود هولوگرامی که در پشت این نوع سند درج می شود را ارتقا دهنده ضریب ایمنی این سند ها است.

روند چاپ سندهای تک برگی به صورت  سیستمی و مکانیزه است. بنابراین مشکل ناخوانا بودن را ندارند. علاوه بر آن موقعیت ملک در سیستم مختصات یو تی ام UTM در گوشه پایین سمت راست سند هم به صورت شناسه ی جام و هم به صورت شماتیک در نقشه کاداستری نمایش داده شده است.

در زیر نقشه ای که در این سند مشخص می شود، یک شماره چند رقمی به نام شماره ˈجامˈ وجود دارد که این شماره مختص این ملک است و امکان ندارد دو شماره یکسان وجود داشته باشد.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در سمت راست پایین سند نیز نقشه کاداستری یا همان نقشه یو تی ام UTM ملک با مختصات دقیق درج می شود که موقعیت ملک را در سیستم مختصات جهانی یو تی ام UTM نشان می دهد و در سیستم کاداستری اداره ثبت به عنوان مشخصات منحصر به فرد آن ملک ذخیره می شود.

بنابراین تهیه نقشه یو تی ام UTM از ملک و تحویل آن به کارشناس اداره ثبت در زمان درخواست سند تک برگی الزامی است. نقشه یو تی ام مورد تایید اداره ثبت باید صرفا توسط مهندس نقشه بردار رسمی (نه هیچ رشته ی دیگری) تهیه و ممهور شود. نقشه یو تی ام UTM استاندارد اداره ثبت دارای ویژگی هایی است که با نقشه یو تی ام UTM شهرداری متفاوت است.

هر ملکی به دو مجموعه اطلاعات جهت احراز هویت نیاز دارد:

  1. اطلاعات حقوقی
  2. اطلاعات فنی

اطلاعات حقوقی ملک مندرج در سند منگوله دار، نسق ، بنچاق، مبایعه نامه و یا هر نوع سندی که مشخص کننده شماره ملک، سال صدور سند و آخرین وضعیت مالکیت ملک می باشد.

اطلاعات فنی که همان نقشه یو تی ام UTM ملک است و شامل موقعیت دقیق ملک، ابعاد و مساحت دقیق ملک در سیستم مختصات یو تی ام UTM، سابقه ثبتی ملک از نظر جانمایی در زمانی که قطعه مادر (اصلی) به قطعات فرعی تفکیک شده اند، وضع موجود ملک از نظر ابعاد ، مساحت و عوارض اطراف مانند مجاورین، گذرها، تیر برق ها، تک درخت ها و غیره می باشد.

در زیر نمونه انواع  نقشه یو تی ام UTM مورد نیاز اداره ثبت برای تبدیل سندهای دفترچه ای قدیمی به سند تک برگی آورده شده است.

نمونه  نقشه یو تی ام UTM ملک چهارگوشه تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نمونه نقشه یو تی ام دقیق نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نمونه نقشه یو تی ام دقیق نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​​نمونه  نقشه یو تی ام UTM  ملک چندگوشه تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نمونه نقشه یو تی ام وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نمونه نقشه یو تی ام وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​​نمونه  نقشه یو تی ام UTM  ملک با شکست های متعدد تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نقشه یو تی ام دوهزارم شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام دوهزارم شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نمونه نقشه یو تی ام ملک مشاعی تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی

نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​​نمونه نقشه یو تی ام ملک تجمیعی تهیه شده توسط نقشه بردارخانم مهندس آبکار

نقشه کادر طولها و مساحت قطعه ها از گذر تا گذر نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه کادر طولها و مساحت دقیق قطعه ها از گذر تا گذر در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​در صورتی که اداره ثبت در مورد پلاک ثبتی ملک نیز احساس وجود ابهام کند، دستور ارائه نقشه جانمایی پلاک ثبتی توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری – امور ثبتی را می دهد که مالک باید شخصا به یک کارشناس مورد تایید مراجعه کند و پس از تهیه، نقشه ممهور را به اداره ثبت تحویل دهد.

در زیر نمونه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی جهت ارائه به اداه ثبت تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار آورده شده است.

نقشه یو تی ام آدرس سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام آدرس سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اگر ملک در طرح خیابان شهرداری افتاده باشد

در این مورد باید ابتدا جانمایی پلاک ثبتی انجام بشود و محل دقیق گوشه های ملک قبل از اجرای طرح خیابان شهرداری مشخص بشود. سپس وضع موجود خیابان نقشه برداری شود و روی نقشه جانمایی پلاک ثبتی انداخته شود تا مشخص شود چقدر از زمین باقیمانده است:

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی در طرح خیابان شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام utm جانمایی پلاک ثبتی در طرح خیابان شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​جهت دریافت خدمات مشاوره و کارشناسی تهیه انواع نقشه یو تی ام UTM برای تبدیل بنچاق و سندهای قدیمی به سند تک برگی همه روزه در ساعات اداری تماس بگیرید و مشاوره شوید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!