جانمایی ملک روی عکس هوایی

جانمایی ملک روی عکس هوایی و سپس تفسیر عکس هوایی برای بسیاری کاربردها مانند حل اختلافات ملکی کاربرد فراوان دارد. به عنوان مثال برای اعتراض به رای موات اعلام شدن یک زمین توسط اداره منابع طبیعی، در صورتی که با تفسیر عکس هوایی مشخص شود که ملک مورد نظر دارای سابقه کشت و زرع است می توان ملک را جزو مسثنیات اراضی ملی آورد.

یا درصوتی که در مرز بین دو قطعه زمین مجاور اختلاف نظر وجود دارد با جانمایی زمین ها روی عکس هوایی و تهیه عکس هوایی سنوان مختلف و بررسی روند تغییر مرز بین زمین در طی سالیان متمادی می توان اختلافات ملکی را حل کرد.

عکس هوایی چیست؟

یکی از مسئولیت‌های سازمان نقشه برداری کشور تهیه عکس های هوایی پوششی از کل مناطق کشور جهت ثبت واقعیت توپوگرافی و حدود املاک و اراضی و همچنین پوشش گیاهی آنها می باشد تا در آینده هرگونه ادعا یا خواسته ای را بتوان بر اساس این عکس های ثبت شده سنجید.

کاربرد عکس هوایی


این عکس ها پایه تولید نقشه هایی در سیستم تصویر یو تی ام خواهد بود و با استفاده از این نقشه ها می توان عکس ها را ژئوفرنس نمود پس از ژئورفرنس نمودن یا همان زمین مرجع نمودن عکس می توان نقشه یو تی ام وضع موجود ملک را روی آن جانمایی نمود و تفاوت وضع موجود را با حدود ملک و یا پوشش گیاهی ملک در گذشته مقایسه نمود.

این مقایسه به نشان می دهد که تغییرات در ملک به چه صورت است و بر اساس آن می توان فهمید که چه تغییراتی در ملک در گذر زمان صورت گرفته ، از این طریق می توان مقدار تجاوز احتمالی مجاورین و یا میزان اصلاحی ملک را مشخص کرد همچنین می توان  نوع مزروعی یا باغ بودن ملک در گذشته را تشخیص داد این عکس ها همچنین برای تفسیر عکس ها هم کاربرد دارد .
میزان دقت عملیات فوق به میزان دقت نقشه برداری یو تی ام مستقیم زمینی و همچنین میزان دقت عکس برداری دارد ،اگر فرض کنیم که دقت عکس برداری در حد دقت نقشه پنج هزارم باشد و دقت نقشه برداری در حد دقت نقشه دو هزارم باشد دقت کار انجام شده از لحاظ جانمایی در حد دقت نقشه پنج هزارم خواهد بود و نمی شود دقتی از آن فراتر را انتظار داشت .
البته دقت گفته شده دقت از لحاظ مختصات مطلق است و از دید دقت مختصات نسبی یعنی اندازه گیری یک طول بر روی نقشه دقت انجام عملیات بسیار بالا تر است و به درستی می توان این مقادیر را روی عکس ژئورفنس شده سنجید .

دستورالعمل استفاده از نقشه هوایی و عکس هوایی

اداره کل کاداستر، استانداردهای مورد نظر جهت جانمایی تصاویر ماهواره ای و نقشه های رقومی را به شرح زیر ابلاغ کرده است:

“لازم است نقشه های تهیه شده جهت ارائه به ادارات ثبت به منظور کاداستری نمودن آنها و ورود در بانک جامع اطلاعات املاک و کاداستر بر اساس دستور العمل ذیل تهیه گردند :

۱- کلیه نقشه های املاک اعم از اینکه دارای سند مالکیت بوده و یا جهت صدور سند مالکیت ارائه می گردد لازم است در سیستم تصویر UTM بر روی بیضوی WGS84 تهیه و بطریق رقومی ترسیم گردد.

۲- دقت نقشه های تهیه شده در مرز محدوده پلاکها (اصلی یا فرعی) برای مناطق شهری بر اساس دقت ۱:۵۰۰ و برای مناطق بافت مسکونی روستائی بر اساس دقت نقشه های ۱:۲۰۰۰ ، برای مناطق زراعی بر اساس دقت نقشه های ۱:۲۰۰۰ تا ۱:۵۰۰۰ و برای مناطق منابع طبیعی بر اساس دقت نقشه های ۱:۵۰۰۰ تا ۱:۲۵۰۰۰ و در مرز مستثنیات مناطق منابع طبیعی بر اساس دقت نقشه های ۱:۲۰۰۰الی ۱:۵۰۰۰ می باشد. ضمن آنکه طول ابعاد اضلاع ومساحت محدوده ها با اتکاء به مختصات یو تی ام UTM گوشه ها تعیین و روی نقشه ها منعکس شده باشد.

۳- برای املاک دارای سند مالکیت شماره پلاک اصلی و فرعی و مفروزی و بخش و ناحیه ثبتی در مرکز هر پلاک قید گردد.
در صورتی که نقشه های تهیه شده در محدوده مرز پلاک با طبیعت مطابقت داشته ولی با مرز پلاکهای همجوار ویا با نقشه ثبتی موجود تطبیق نداشته باشد (عدم تطبیق پلاکهای همجوار و یا نقشه های ثبتی مربوط با طبیعت)،نماینده ونقشه بردار سازمان مربوطه ونماینده ونقشه بردار از واحد ثبتی باتفاق به محل عزیمت ومرزهای مورد نظر را نهائی نموده و پس از تهیه گزارش لازم و برابر مقررات نسبت به صدور سند مالکیت پلاک جدید و اصلاح محدوده پلاکهای مجاور قدیم اقدام لازم صورت پذیرد.”

همانطور که مشاهده می کنید در مورد مناطق شهری بالاترین دقت مد نظر است و در مورد زمینهای کشاورزی دقت متوسط و در مورد زمینهای بزرگ منابع طبیعی مانند مرتع و دامنه های کوه، با توجه به عدم وجود نقشه های دقیق از منطقه، از عکس های هوایی جهت جانمایی ملک و نشان دادن عوارض موجود در محدوده ملک استفاده می شود به طوری که مرز پلاک های ثبتی قابل تشخیص و منطبق با مرزهای طبیعی موجود باشد.

نمونه جانمایی ملک روی عکس هوایی

در زیر نمونه ای از جانمایی مختصات یو تی ام UTM ملک بر روی عکس هوایی منطقه جهت ارائه به اداره ثبت و درخواست سند تک برگی آورده شده است:

عکس هوایی یو تی ام ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
عکس هوایی یو تی ام ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
عکس هوایی یو تی ام جانمایی حدود اربعه سندی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
عکس هوایی یو تی ام جانمایی حدود اربعه سندی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام افراز پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام افراز پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
عکس هوایی نقشه بلوکی ملک های مجاور نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
عکس هوایی گوگل نقشه قطعات تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

عکس هوایی سنوات گذشته

در صورتیکه متقاضی قصد اثبات سابقه احیا و یا سابقه کشاورزی و یا سابقه وجود بنا در محل ملک را داشته باشد، باید از عکس هوایی سنوات گذشته استفاده شود. سازمان نقشه برداری کشور در دوره های مشخصی از مناطق سراسر کشورعکس برداری هوایی انجام داه است که ابتدا باید استعلام شود که از مختصات مورد نظر چه دوره هایی عکس هوایی موجود است.

واضح است که عکس برداری هوایی از مناطق شهری و استراتژیک با فاصله های کوتاه انجام شده است در حالیکه در مناطق بایر عکس هایی هوایی کمی موجود است.

سپس با توجه به نیاز متقاضی و سال مورد نظر متقاضی، نزدیکترین تاریخ به تاریخ مورد نظر متقاضی انتخاب می شود و ثبت سفارش می شود. به عنوان مثال متقاضی نیاز دارد که اثبات سابقه کشاورزی و احیا در سال ۱۳۷۷ را دارد و عکس برداری هوایی در سالهای ۱۳۷۴ و ۱۳۷۹ موجو باشد. بنابراین متقاضی سفارش خرید عکس هوایی در سال ۱۳۷۹ را ثبت می کند.

معمولا دو هفته زمان میبرد تا سفارش عکس هوایی آماده تحویل بشود.

ناگفته نماند که در مورد مناطق حفاظتی و مناطق مرزی کشور، عکس برداری هوایی توسط سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کشور انجام شده است.

در زیر نمونه جانمایی ملک بر روی عکس هوایی سنوات گذشته آورده شده است. نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

عکس هوایی جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
عکس هوایی جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

برای جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی و تفسیر عکس هوایی جهت تامین دلیل دادگاه در اختلافات ملکی و یا اعتراض به رای موات بودن زمین از طرف سازمان منبع طبیعی می توانید با ما مشاوره کنید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!