نقشه یو تی ام جواز ساخت و دستور نقشه شهرداری

متاسفانه با وجود اینکه تهیه نقشه ی دقیق عرصه ملک (طول و ابعاد و زوایای دقیق)٬ از ضروریات دستور نقشه و طراحی نقشه های معماری می باشد٬ هنوز این مهم در شهرداری ها الزامی نشده است. اما در مورد ملک هایی که واضحا مشکل طول و مساحت دارند تهیه نقشه یو تی ام برای اخذ جواز ساخت شهرداری هنگام تشکیل پرونده لازم است.

در سالهای گذشته شهرداری ها به جهت کم کردن هزینه ها و تشویق سازنده ها به ساخت و ساز٬ تا حد ممکن الزامات فنی را کم می کنند.

غافل از اینکه این الزامات فنی اثر مستقیم بر کیفیت ساختمان و اصولی بودن ساخت و سازها دارد. حتی در بسیاری موارد تهیه نقشه ی دقیق عرصه در ابتدای کار٬ جلوی بسیاری از گرفتاری های اداری در آینده را خواهد گرفت.

الزام تهیه نقشه یو تی ام وضع موجود ملک برای دستور نقشه شهرداری

به عنوان مثال وقتی از ملک قبل از دستور نقشه و طراحی نقشه های معماری٬ نقشه برداری دقیق انجام شود٬ ابعاد و مساحت واقعی ملک مشخص می شود و طراحی بر اساس طول و عرض واقعی ملک انجام می شود نه طول و عرض عددی ملک. در اکثر مواردی مساحت و ابعاد مندرج در سند با ابعاد و مساحت واقعی ملک فرق دارد و این موضوع وقتی اهمیت پیدا می کند که برای ده سانتی متر کسری عرض یک پارکینگ حذف می شود.

 و یا با دانستن مساحت واقعی اگر از مساحت سندی بزرگتر باشد می توان تراکم بیشتری از شهرداری گرفت و در نهایت مساحت هر یک از واحدهای آپارتمان دو سه متر بزرگتر خواهد شد.

نقشه یو تی ام عرصه و اعیان نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام عرصه و اعیان تعیین مساحت دقیق عرصه ملک و بنای احداثی در ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

البته در بین شهرداری های مناطق مختلف شهر تهران شهرداری منطقه ۱ تهران در این زمینه پیشرو بوده و  مالکانی را که دارای املاکی با زوایای و اضلاع مختلف می باشند را  به کارشناسان رسمی نقشه برداری ارجاع می دهند ، این امر شاید در ابتدا از طرف مالکان امری ناخوشایند بنظر بیاید اما محاسن بسیاری دارد که از جمله آنها می توان موارد زیر را برشمرد : 

۱- پیاده سازی دقیق ملک روی زمین و جلوگیری از تجاوز به حریم املاک وگذرهای اطراف .

۲-تهیه نقشه دقیق معماری که ساخت ملک را راحت تر می نماید.

۳-تعیین دقیق مساحت ملک در ابتدا که موجب اخذ درست و واقعی عوارض تخریب و نوسازی می گردد و مالکان اضافه پرداختی در این باب ندارند.

۴-منطبق شدن مساحت پایان کار با مساحت نقشه های تفکیکی که موجب از بین رفتن ابهامات مالکان و خریداران واحدهای پیش فروشی می گردد و می توان از آن به عنوان یکی از مزایای ملک در هنگام پیش فروش یاد نمود .

این روند تازه شروع شده در تهران شاید به نوعی جرقه های اجرایی شدن ماده ۳۳ نظارت نقشه برداری در تهران باشد و با توجه به اجرایی بودن این ماده قانونی در شهرستانها امیدوارم موانع اجرایی شدن آن در تهران کنار برود تا شاهد بسیاری از مشکلات حقوقی و درگیری های سازندگان ، مالکان و خریداران در انتهای ساخت ساختمانها نباشیم .

زمانی که مالک یا سازنده ای قصد احداث بنایی را داشته باشد، پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، اولین گام، اخذ دستور نقشه از شهرداری است. در دستور نقشه شهرداری مشخصات و ابعاد ملک موردنظر تعیین می شود.

نقشه یو تی ام تنها راه تعیین طولها و مساحت دقیق ملک

 دفاتر خدمات الکترونیک بر اساس طول و عرض درج شده در سند، قالب ملک را یک مستطیل در نظر می گیرند و تمام نقشه های معماری در این مستطیل طراحی می شوند.

در صورتی که حتی ملک با دو طول/دو عرض مساوی الزاما مستطیل نیست. وجود زاویه در کنج های ملک تفاوت قابل توجهی در مساحت ملک ایجاد میکنند‌.

در گذشته به دلیل نبود ابزارها و دستگاههای دقیق نقشه برداری، مساحت درج شده در سندهای قدیمی با فرض مستطیلی بودن ملک محاسبه و ثبت می شده است. در صورتی که این فرض برای اکثر ملک ها صدق نمی کند.

نقشه یو تی ام مساحت ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام مساحت ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

این فقط دوربین های نقشه برداری دقیق هستند که می توانند زاویه های ملک و در نتیجه مساحت واقعی ملک را اندازه گیری کنند. در صورتی که مهندسین ادارات ثبت و همچنین مهندسین دفاتر خدمات الکترونیک صرفا از متر استفاده می کنند که تنها تخمینی از مساحت و طولها را به دست میدهد.

اما متاسفانه همین تخمین دور از واقعیت، ملاک تمام طراحی ها و صدور پایانکار می شود. به این دلیل است که به کرات تفاوت مساحت بین سند تک برگی و پایانکار دیده می شود.

به علاوه اینکه گاها حذف پارکینگ در پروسه صدور سند تک برگی اتفاق می افتد. به دلیل در نظر نگرفتن زاویه های ملک در نقشه های معماری، خودرو ها به صورت قوطی کبریتی کنار هم چیده می شوند و تعداد در پایانکار درج می شود.

اما در واقعیت به دلیل وجود زاویه ذاتی در حدود اربعه ی ملک و محل و زوایه ی ستونها، زاویه چرخش خودروها تامین نمی شود و کارشناس تفکیک آپارتمان نظام مهندسی مجبور به حذف پارکینگ می شود.

و یا در مورد ملک های زاویه دار یکی از نکات اساسی، اگر بخواهیم به زبان عامیانه مطرح کنیم، انداختن کجی ملک در سمت شرق با در سمت غربی ملک است.

دستور نقشه بر اساس نقشه یو تی ام

کارشناسان معماری بر اساس ابعاد مندرج در سند غالب ملک را درآورده و نقشه های معمکاری را در آن غالب طراحی می کنند. این روش برای ملکهای مستطیل شکل با زاویه قائم قابل قبول است اما اگر طول شرقی و غربی ملک با هم برابر نباشند و بنابراین زاویه ها قائم نباشد ، کجی ملک باید کاملا منطبق با واقعیت باشد که نقشه های معماری قابل اجرا شود.

بنابراین تهیه نقشه ی یو تی ام ملک با دستگاههای دقیق نقشه برداری هنگام اخذ جواز ساخت شهرداری که بتوانند زوایای ملک را هم علاوه بر طول مستقیم، اندازه گیری کنند الزامی است.

در غیر اینصورت بین نقشه معماری مصوب شهرداری و واقعیت ملک بس از اجرا مغایرت بوجود خواهد آمد که اگر این مغایرت ها غیرقابل چشم پشی باشد، پروسه صدور سند برای آپارتمان ها را دچار وقفه می کند تا در کشمکش بین اداره ثبت و شهرداری یکی از طرفین مشکل را گردن بگیرند!

سازنده ها با کمی تحقیق و آشنایی به اصول مهندسی می توانند جلوی بوجود آمدن مشکلات اینچنینی را بگیرند تا مجبور به هزینه کردن مالی و زمانی در انتهای کار نشوند.

به عنوان کارشناس رسمی دفتر نقشه های تفکیکی تهران، اکیداً توصیه می کنم در مرحله دستور نقشه از ملک خود نقشه برداری دقیق انجام دهید و همان نقشه ملاک طراحی نقشه های معماری شود. در این صورت مغایرتی بین مساحت و تعداد پارکینگها در نقشه معماری و در نقشه های سند تک برگی بوجود نخواهد آمد.

کما اینکه بسیاری از سازنده ها ملک را بر اساس مساحت پایانکار و پارکینگ دار بودن آپارتمان، ملک را پیش فروش می کنند و موقع صدور سند تک برگی همین حذف پارکینگ و تفاوت مساحت موجب اختلاف و گاها فسخ معامله و ضرر مالی خواهد شد.

البته در مورد ملک های چهارگوش که دو طول و دو عرض آنها دقیقا مساوی است و مساحت برابر با محاسبه مساحت مستطیل است معمولا تهیه نقشه یو تی ام UTM هنگام اخذ جواز ساخت شهرداری الزامی نیست.

اما در مورد ملک های زاویه دار ، چند گوشه و ملک هایی که طول شرقی با غربی و طول شمالی با جنوبی ملک مساوی نیست و به اصطلاح ملک نامتقارن است، و بنابراین محاسبه مساحت نیز به روش محاسبه مساحت ملک های مستطیلی امکان پذیر نمی باشد، تهیه نقشه یو تی ام UTM دقیق از ملک با دستگاههای نقشه برداری توسط کارشناسان رسمی جهت گواهی حدود اربعه ی و زوایا و مساحت دقیق ملک الزامی است.

اکثرا این نوع ملک ها مشمول “الزام به اصلاح سند” نیز می شوند. چون به علت فقدان دستگاههای دقیق نقشه برداری، در سندهای قدیمی مساحت این نوع ملک ها به صورت تقریبی است نه دقیق.  

در مورد ملک هایی که شیبدار و نامسطح هستند و اختلاف ارتفاع با گذرهای اطراف دارند، شهرداری دستور تهیه نقشه یو تی ام UTM با کد ارتفاعی را میدهد.

نقشه یو تی ام با کد ارتفاعی

نقشه یو تی ام UTM جواز ساخت یک نقشه مسطحاتی است و کاری به وضعیت توپوگرافی و شیب زمین و اختلاف ارتفاع زمین با گذرهای مجاور ندارد اما اگر به این نقشه کد ارتفاعی نقاط  نیز اضافه شود گویای وضعیت ارتفاعی ملک نیز می باشد.

بنابراین در صورتی که نیاز به درج کد ارتفاعی در نقشه یو تی ام UTM دارید باید حتما قبل از شروع عملیات برداشت ملک با دوربین نقشه برداری، کارشناس نقشه بردار را در جریان بگذارید وگرنه به صورت معمول از انجایی که نقشه یو تی ام UTM یک نقشه مسطحاتی است نقشه بردار تنظیمات دستگاه را برای برداشت ارتفاعی نقاط تنظیم نمی کند و در نتیجه اطلاعات ثب شده توسط دوربین فاقد اعتبار ارتفاعی هستند.

نقشه برداری ارتفاعی برای تهیه نقشه توپوگرافی زمین با نقاط ارتفاعی و تعیین شیب زمین نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه برداری ارتفاعی برای تهیه نقشه توپوگرافی زمین با نقاط ارتفاعی و تعیین شیب زمین نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اگر وسط کار و یا آخر کار برداشت یادتان بیفتد که برداشت ارتفاعی هم نیاز دارید در واقع کار نقشه بردار مجبور به دوباره کاری است.

در مورد ملک هایی که درخت دارند، برداشت نقشه برداری از موقعیت دقیق و قطر درختان الزامی است. همانطور که می دانید قطع درختان محوطه شهر بدون مجوز شهرداری جرم است و پیگرد قانونی دارد، اما نکته مهم این است که در املاک بالای ۵۰۰ متر موجود در محوطه شهری نیز قطع درختان بدون داشتن مجوز لازم جرم محسوب می‌شود و مطابق قانون با فرد متخلف برخورد صورت می‌گیرد.

بنابراین حتما در ذهن داشته باشید که قبل از شروع عملیات نقشه برداری برداشت با دوربین، اطلاعات کامل از آنچه می خواهید و آنچه ارگان مربوطه و شهرداری به شما دستور داده است را عینا به نقشه بردار منتقل کنید.

در زیر نمونه ای از یک نقشه برداری کامل از ملک جهت ارایه به شهرداری آورده شده است. نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نقشه یو تی ام ساختمان نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه یو تی ام ساختمان نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

برای تهیه انواع نقشه مورد نیاز شهرداری از مرحله جواز ساخت و دستور نقشه تا اخذ پایانکار با ما تماس بگیرید و از تخصص کارشناسان ما بهره ببرید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!