گرفتن سند زمین مشاعی با نقشه یو تی ام (UTM)

با عنایت با بالاتر رفتن ارزش اراضی معمولا تقسیم قطعه زمین به قطعات کوچکتر امری اجتناب ناپذیر است که سند قطعه زمینی که جرئی از پلاک ثبتی مادر می شود به صورت سند مشاعی صادر می شود.

مراحل گرفتن سند زمین مشاع به شرح زیر است:

۱-تشکیل پرونده درخواست سند تک برگ مشاعی برای زمین مشاعی در اداره ثبت مربوطه

۲-تحویل نقشه یو تی ام UTM زمین به اداره ثبت مربوطه

۳-میخ کوبی مختصات یو تی ام بر روی زمین

۴-شمیم زدن گوشه های ملک که میخ کوبی شده است

۵-رفع مشکلات احتمالی تداخل با مرز زمین های مجاور، اختلاف مساحت سند با وضع موجود زمین و غیره..

۶-صدور سند تک برگ مشاعی

نقشه یو تی ام UTM زمین مشاعی

برای دریافت سند تک برگ برای زمین مشاعی باید نقشه یو تی ام UTM به صورت همزمان برای قطعه مادر و قطعه مورد نظر تهیه نمایید بصورتی که قطعه مشاعی روی آن مشخص باشد ، لذا در صورت مشاعی بودن قبل از تماس با کارشناس نقشه برداری حتما اطلاع کافی از حدود و مساحت قطعه زمین مادر کسب نمایید تا در هنگام برداشت زمینی همه چیز مشخص باشد .

همانطور که مشاهده می کنید مساحت قطعه مادر حدود ۵ هکتار است در صورتی که زمین مورد نظر ۱۵۰۰ مترمربع واقع در گوشه جنوب شرقی پلاک ثبتی مادر است. بنابراین متقاضی سند زمین مشاعی موظف است نقشه یو تی ام UTM زمین مادر را تحویل اداره ثبت دهد.

نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی جهت تثبیت مرز زمینهای کشاورزی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

میخ کوبی حدود اربعه زمین مشاعی

اگر قصد اخذ سند تک برگی برای ملک خود را داشته باشید حتما اصطلاح شمیم زدن را از کارشناس اداره ثبت شنیده اید.

در جهت تحقق هدف تکمیل سیستم کاداستری کشور که استارت آن از چند سال پیش خورده است اما سرعت دلخواه را طبق چشم انداز طرح نداشته است، بنا بر این شده است که به جهت تسریع تحقق هدف مذکور هر مالک به طور انفرادی وظیفه شمیم زدن ملک را بعهده بگیرد.

بنابراین پس از تشکیل پرونده درخواست سند تک برگی، نام و شماره تماس نقشه بردار مورد تایید اداره ثبت به موبایل متقاضی پیامک می شود تا با نقشه بردار مورد نظر تماس بگیرد و هماهنگی های لازم برای بازدید از ملک و شمیم زدن با دستگاه مخصوص این کار انجام شود.

به این ترتیب با اجرایی شدن این طرح دیگر صف طولانی شمیم زدن ملک توسط کارمندان اداره ثبت از بین رفته است و متقاضیان خیلی سریع تر از قبل به سند تک برگ خود می رسند.

هزینه شمیم زدن هم به حساب شخصی نقشه بردار واریز می شود و لازم نیست به حساب اداره ثبت واریز شود. همین موضوع نیز سرعت انجام کار را بسیار مورد رضایت کرده است.

نقشه یو تی ام افراز پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام افراز پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام utm دوهزارم 2000 نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام utm دوهزارم ۲۰۰۰ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما متقاضیان باید توجه داشته باشند که کار شمیم زدن صرفا و صرفا باید توسط نقشه برداری که نام او در پیامک ارسال شده از طرف اداره ثبت درج شده است انجام شود بطوریکه متقاضی نمی تواند از نقشه برداران متفرقه استفاده کند و حتی نمی تواند از نقشه بردار دیگری که او هم مورد تایید اداره ثبت است استفاده کند.

پس از شمیم زدن ملک ، لازم است که یک نقشه بردار از عوارض جدید اطراف ملک که در نقشه هوایی یک دوهزارم ۱:۲۰۰۰ موجود نیست نقشه برداری کند و به نقشه اضافه کند:

نقشه یو تی ام utm دوهزارم 2000
نقشه یو تی ام utm دوهزارم ۲۰۰۰ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اکیدا تاکید می شود که متقاضی حق انتخاب آزادانه نقشه بردار شمیم را ندارد. چراکه فایل شمیم پلاک ثبتی ملک مورد نظر صرفا باید توسط همان نقشه بردار و با پسورد همان نقشه بردار در سامانه اداره ثبت بارگذاری شود و لاغیر!

گاهی متاسفانه دیده می شود که کار چاق کن های جلوی ادارات ثبت از بی اطلاعی متقاضیان سوء استفاده می کنند و با این ترفند که ” ما کار شمیم را سریع تر و ارزان تر انجام می دهیم ” متقاضی را اغفال می کنند و کار شمیم ملک را انجام می دهند. البته فایل را هم به متقاضی می دهند اما آن فایل هیچ کاربردی ندارد چون نقشه بردار منتخب اداره ثبت باید با دستگاه شخصی خود و با پسورد خصوصی خود به سیستم شمیم متصل شود و کار را انجام دهد.

بنابراین چیزی جز دوباره کاری و هزینه دوباره برای متقاضی ندارد.

یکی از فرق های اساسی شمیم با یو تی ام UTM  دقیقا همین است که برای تهیه نقشه یو تی ام UTM  متقاضی می تواند به هر نقشه برداری که منتخب خود اوست مراجعه کند اما برای تهیه فایل شمیم این امکان به هیچ وجه وجود ندارد.

اما باید توجه داشته باشید که وقتی با نقشه بردار شمیم تماس میگیرید برای هماهنگی بازدید از ملک، باید چهارگوشه دقیق ملک خود را بر روی زمین مشخص کرده باشید.

در مورد ملک هایی که به صورت خانه هستند و یا زمین هایی که دورتادور دیوار کشی دارند مسلما چهارگوشه ملک کاملا مشخص است.

اما در مورد زمین های خالی بدون هیچ گونه دیوارکشی یا فنس کشی طبیعتا برای چهارگوشه ملک بر روی زمین محل مشخصی تعیین نشده است.

علامت زدن چهارگوشه دقیق پلاک ثبتی مورد نظر بر روی زمین را میخ کوبی می گویند.

میخ کوبی زمین قبل از شمیم زدن

با توجه به اینکه طبق دستورالعمل شمیم زدن، معرفی گوشه های ملک به نقشه بردار به عهده مالک می باشد، اگر خود مالک چهارگوشه دقیق ملک خود را نداند چگونه می تواند آنها را به نقشه بردار شمیم نشان دهد؟

بنابراین باید قبل از حضور نقشه بردار شمیم در محل ملک، مالک از قبل گوشه های زمین خود را میخ کوبی کرده باشد که وقتی نقشه بردار شمیم از محل ملک بازدید می کند مالک شخصا میخ ها به عنوان گوشه های دقیق ملک به نقشه بردار نشان دهد تا نقشه بردار درجا دستگاه را بر روی هر یک مستقر کند و در سیستم شمیم ثبت کند.

اما میخ کوبی گوشه های زمین چگونه است؟

عملیات میخ کوبی گوشه های زمین یا به اصطلاح فنی پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  هر نقطه بر روی زمین باید با دستگاه های دقیق نقشه بردار مانند دوربین نقشه برداری و جی پی اس دو فرکانسه انجام شود که صرفا در حیطه تخصص نقشه بردار کارشناس رسمی است.

برای کسب اطلاعات کامل در مورد اصطلاح یو تی ام بر روی لینک زیر کلیک کنید:

اما این در شرایطی است که مختصات یو تی ام UTM  دقیق گوشه های زمین به نقشه بردار تحویل داده شود تا نقشه بردار با دستگاه های دقیق نقشه برداری نقاط مورد نظر که همان گوشه های ملک است را بر روی زمین پیاده کند. وقتی نقطه مورد نظر روی زمین پیاده شد باید در محل نقطه یک میلگرد نیم متری در زمین فرو کرد و دور تا دور آن را با سیمان محکم کرد تا تکان نخورد.

بنابراین روزی که نقشه بردار برای پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  ملک در محل حاضر می شود ، مالک باید میلگرد و سیمان همراه خود داشته باشد وگرنه بعد از رفتن نقشه بردار مسلما دیگر نمی تواند محل دقیق نقاطی که نقشه بردار پیاده کرده است را پیدا کند و میلگرد کوبی کند و کل کار هیچ می شود.

پس به اینجا رسیدیم که مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک باید به صورت نقشه یو تی ام UTM  به نقشه برداری که قرار است آن گوشه ها پیاده کند ارائه داده شود.

پس به یک مرحله قبل تر باید برگردیم که همان تعیین مختصات دقیق گوشه های ملک است.

تعیین مختصات یو تی ام حدود اربعه زمین

هر ملک در بانک اطلاعات ثبتی با یک  پلاک ثبتی منحصر به فرد ثبت شده است. یعنی هیچ دو ملکی وجود ندارد که  پلاک ثبتی یکسان داشته باشند. لذا  پلاک ثبتی به عنوان معیار برای تعیین محل دقیق ملک در نظر گرفته می شود.

تعیین محل دقیق ملک بر اساس  پلاک ثبتی توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری – امور ثبتی انجام می شود که این عملیات عملیات جانمایی پلاک ثبتی نام دارد که نتیجه آن به صورت نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی تحویل متقاضی می شود تا به دست نقشه بردار میخ کوبی برسد. . بنابراین نقشه بردار میخ کوبی (نقشه بردارهایی که برای پیاده کردن ملک با دستگاه صلاحیت دارند ) الزاما صلاحیت جانمایی پلاک ثبتی را ندارند.

برای کسب اطلاعات جامع و کامل در مورد نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

بنابراین اگر ملکی دارید که گوشه های آن بر روی زمین علامت گذاری نشده است، قبل از اتلاف وقت باید به نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی مراجعه کنید تا نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی امور ثبتی را برای ملک تهیه کند. سپس یک روز مانده به اینکه نوبت شمیم زدن ملک توسط نقشه بردار شمیم فرا برسد باید از یک نقشه بردار میخ کوبی برای پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  ملک بر روی زمین دعوت کنید تا این کار به نحو احسنت انجام شود و گوشه های ملک را با میلگرد و سیمان تثبیت کنید تا همه چیز برای حضور نقشه بردار شمیم از قبل محیا باشد.

البته بسیار بهتر است اگر همان نقشه بردار شمیم قبول کند که میخ کوبی ملک را هم انجام بدهد اما معمولا نقشه برداران شمیم بسیار سرشان شلوغ است و چندین ملک را باید در روز شمیم بزنند. به هر حال قبل از اینکه از نقشه بردار دیگری برای پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک استفاد کنید ، درخواست خود را با نقشه بردار شمیم مطرح کنید شاید وقت برای همزمان انجام دادن هر دو کار داشته باشد.

یعنی اول مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک را بر روی زمین پیاده کند و همان موقع شمیم را هم بزند.

البته همانطور که گفته شد باید حتما نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی امور ثبتی را از قبل تهیه کرده باشید و آماده باشد.

به این دلیل که تهیه نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی حداقل دو هفته کاری زمان می برد و کاری بسیار تخصصی و دشوار است بطوریکه پیدا کردن کارشناس امور ثبتی خبره که از عهده کار برآید هم ممکن است زمان ببرد.

نمونه جانمایی حدود اربعه زمین روی عکس هوایی منطقه (سیستم مختصات یو تی ام)

در زیر نمونه هایی از نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی بر روی عکس هوای تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار آورده شده است. در حاشیه نقشه جدول مختصات یو تی ام UTM  را مشاهده می کنید که دقیقا همان چیزی است که نقشه بردار برای میخ کوبی گوشه های ملک نیاز دارد.

عکس هوایی یو تی ام جانمایی حدود اربعه سندی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
عکس هوایی یو تی ام جانمایی حدود اربعه سندی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
عکس هوایی نقشه بلوکی ملک های مجاور نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
عکس هوایی نقشه بلوکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
جانمایی سند روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی سند روی عکس هوایی بر اساس حدود اربعه سندی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

رفع مشکل تداخل در مرز زمین های کشاورزی

در مورد اراضی کشاورزی که قطعه زمین بسیار بزرگ است و مرزها روی زمین مرزهای طبیعی و یا حصار و فنس هستند که خط مشخصی مثل دیوارکشی ندارند, جانمایی پلاک ثبتی باید به طریقی انجام شود که هیچ تداخلی با پلاک های ثبتی مجاور نداشته باشد. وگرنه پروسه صدور سند زمین مشاع تا رفع تداخل و یا مصالحه با زمین های مجاور متوقف می شود.

اگر پلاک های ثبتی مجاور قبلا در اداره ثبت مربوطه سند تک برگ گرفته باشند به این معنی است که حدود و مرز آنها در سیستم اداره ثبت تثبیت شده است. بنابراین لازم است نقشه ی یو تی ام UTM ثبت شده در اداره ثبت از آنها را داشته باشیم که بر اساس مرزهای زمین های مجاور, مرز زمین شما تثبیت شود تا هیچ تداخلی پیش نیاید.

اما اگر زمین شما اولین زمینی است که برای سند تک برگ اقدام کرده است, جای نگرانی نیست چراکه مجاورین شما هیچ نقشه ای در سیستم اداره ثبت ندارند که بخواهد برای تثبیت مرز شما ایجاد مشکل و تداخل کنند.

نقشه یو تی ام تحدید حدود نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام تحدید حدود نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

پس به این نتیجه می رسیم که نفر اول بودن در اخذ سند تک برگی زمین مشاع بسیار مهم است. به این ترتیب این همسایه ها هستند که باید مرز خود را با مرز شما تطبیق دهند چون شما اولین نقشه یو تی ام UTM را در سیستم اداره ثبت مربوطه ثبت کرده اید.

جانمایی پلاک ثبتی و تثبیت مرزهای زمین های بزرگ که عمدتا کشاورزی هستند کار پیچیده و نیازمند انجام توسط کارشناسان رسمی امور ثبتی است که علاوه بر رفع تداخل با زمین های مجاور, مساحت و حدود اربعه زمین با سند منگوله دار/بنچاق مغایرت پیدا نکند.

​​گروه کارشناسان رسمی امور ثبتی ما با مدیریت خانم مهندس آبکار با شهرت کافی در تمام ادارات ثبت و شهرداری ها به دلیل در اختیار داشتن بانک اطلاعات ثبتی کامل آماده انجام دشوارترین جانمایی پلاک ثبتی در سریع ترین زمان است.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!