نقشه کاداستر سند تک برگی

با توجه به تصویب طرح جامع کاداستر کشور هر مالک موظف است مختصات یو تی ام UTM  دقیق گوشه های ملک خود را به ادارات ثبت و شهرداریها ارائه دهد بطوریکه رفته رفته تمام ملک ها دارای مختصات معلوم در سیستم یکپارچه کاداستری کشور شوند. به این ترتیب ظرف چند سال سیستم کاداستری کشور تکمیل می شود و دیگر ملک بلاتکلیف و بی هویت در سیستم نخواهیم داشت.

امیدواریم این امر مهم هر چه سریع تر اتفاق بیفتد تا بالاخره پس از سالها برای اولین بار مشکلات متعدد سندی برطرف شود تا نواقص سندهای دفترچه ای شاهنشاهی برطرف شوند و همه ملک ها دارای سند تک برگ جدید شوند.

هر ملکی به دو مجموعه اطلاعات جهت احراز هویت نیاز دارد:

  1. اطلاعات حقوقی
  2. اطلاعات فنی

اطلاعات حقوقی ملک مندرج در سند منگوله دار، بنچاق، مبایعه نامه و یا هر نوع سندی که مشخص کننده شماره ملک، سال صدور سند و آخرین وضعیت مالکیت ملک می باشد.

اطلاعات فنی (نقشه یو تی ام UTM) ملک شامل موقعیت دقیق ملک، ابعاد و مساحت دقیق ملک، سابقه ثبتی ملک از نظر جانمایی در زمانی که قطعه مادر (اصلی) به قطعات فرعی تفکیک شده اند، وضع موجود ملک از نظر ابعاد ، مساحت و عوارض اطراف مانند مجاورین، گذرها، تیر برق ها، تک درخت ها و غیره می باشد.

در حال حاضر موثق ترین نوع سند، سند کاداستری یا تک برگی می باشد. چرا که در پروسه تک برگی کردن، اولا عقبه مالکیت ملک شفاف سازی می شود و ثانیا نقشه کاداستر ملک ( نقشه قطعه تفکیکی “حاوی طول اضلاع، مساحت و وضعیت مجاورین” بانضمام نقشه موقعیت کلی ملک، و نحوه استقرار قطعه تفکیکی در کل پلاک) در سیستم کاداستر ثبت می گردد.

سند تک برگ کاداستری نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

صدور این سند، ماحصل اطلاعات دو بانک جامع املاک و کاداستر است که اطلاعات توصیفی حقوقی مالکانه افراد در بانک جامع املاک و نقشه یو تی ام UTM آن در بانک جامع کاداستر وجود دارد.

نقشه ای که در سمت راست پایین سند تک برگی چاپ می شود همان نقشه کاداستر ملک است:

نقشه کاداستری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

به دلیل حجم بالای اطلاعات ثبتی و زمانبر بودن استخراج این اطلاعات، هر مالک موظف است برای ملک خود تمام اطلاعات مالکیتی و فنی مورد نیاز برای تولید سند تک برگی را در اختیار اداره ثبت مربوطه قرار دهد.

به این دلیل علاوه بر سند مالکیت، تهیه و ارائه نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک به اداره ثبت مربوطه الزامی است.

به غیر از کاربرد اصلی نقشه یو تی ام UTM  ، باید به اطلاع برسانیم بسته به اینکه چه چیزی در نقشه یو تی ام UTM  نوشته شود ، به کاربردهای فنی و حقوقی نقشه یو تی ام UTM  اضافه میشود.

اصلی ترین رکن نقشه یو تی ام UTM  که این نقشه را با نقشه های دیگر متمایز می کند ، جدول مختصات یو تی ام UTM است که به ازای هر گوشه از ملک یک سطر در جدول مختصات یو تی ام UTM  وجود دارد.

یعنی نقشه یو تی ام UTM  یک ملک چهارگوشه دارای یک جدول مختصات یو تی ام UTM  با چهار سطر است.

گوشه های ملک طبق استاندارد جهانی با حروف انگلیسی A B C D E F ….  نشان داده می شود. بنابراین هر چه گوشه های ملک بیشتر باشد ، جدول مختصات یو تی ام UTM  حجیم تر می شود. یعنی تعداد سطرهایش بیشتر می شود.

در زیر نمونه هایی از نقشه یو تی ام UTM برای ملک های چهارگوشه ، پنج گوشه، شش گوشه و حتی ملکی با ۲۰ گوشه آورده شده است. به حاشیه سمت راست دقت کنید تا جدول مختصات یو تی ام UTM  را مشاهده کنید:

نقشه یو تی ام جانمایی سند تعیین محل دقیق پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی سند برای تعیین محل و موقعیت دقیق پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام utm دوهزارم 2000 نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام utm دوهزارم ۲۰۰۰ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام وضع موجود روی عکس گوگل نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام ملک چندگوشه
نقشه یو تی ام وضع موجود ملک چند گوشه با ابعاد زاویه دار تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار نقشه بردار رسمی ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۹۹

شناسه جام که در پایین سمت راست سند چاپ می شود در واقع همین مختصات یو تی ام ملک است که از نقشه یو تی ام ارائه شده توسط

مالک استخراج شده است.

متقاضی نقشه کاداستری یو تی ام

متقاضی تهیه نقشه یو تی ام UTM ملک می تواند مالک ملک باشد ، یا وارث ملک باشد یا وکیل مالک باشد و یا اساسا مالکیتی نداشته باشد و برای منظورهای دیگر نیاز به تهیه نقشه یو تی ام UTM دارد. مثلا برای توقیف ملک باید نقشه یو تی ام UTM ملک را تحویل دادگاه دهد.

بنابراین از نظر نقشه بردار کارشناس رسمی هیچ اهمیتی ندارد که متقاضی تهیه نقشه یو تی ام UTM یک ملک چه نسبت مالکیتی با ملک دارد. چون نقشه یو تی ام UTM اساسا به مالکیت ارتباطی ندارد و هیچ نامی در نقشه یو تی ام UTM درج نمی شود.

اما قطعا کسی که هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM را متقبل شده است نقشه یو تی ام UTM را برای منظوری جدی و رسمی نیاز دارد.

تنها چیزی که برای نقشه بردار تهیه کننده نقشه یو تی ام UTM اهمیت دارد این است که هماهنگی های لازم برای بازدید و اندازه گیری تمام قسمتهای ملک باید توسط متقاضی فراهم شود و همچنین تمام موانع از قبل برطرف شده باشد تا نقشه بردار معطل نشود.

ساده ترین نوع نقشه یو تی ام UTM، نقشه ای است که در آن صرفا یک جدول مختصات  یو تی ام UTM وجود دارد و نوشته شده است: ” گوشه های ملک توسط متقاضی معرفی شده است و کارشناس نقشه بردار تهیه کننده نقشه یو تی ام UTM هیچ مسئولیتی ندارد”.

این جمله به این معنا است که نقشه بردار کارشناس رسمی تهیه کننده نقشه یو تی ام UTM در محل ملک حاضر شده است و شخصی که متقاضی تهیه نقشه یو تی ام UTM بوده است، گوشه های ملک را به نقشه بردار نشان داده است و نقشه بردار با دستگاه های دقیق نقشه برداری گوشه های ملک را برداشت کرده است که خروجی آن همان جدول مختصات یو تی ام UTM  ملک شده است.

گواهی تایید پلاک ثبتی ملک

همچنین در مورد برخی از ملک ها که ابهام در پلاک ثبتی و یا ابعاد و مساحت آنها وجود دارد نقشه سابقه ثبتی ملک (نقشه جانمایی پلاک ثبتی در سیستم یو تی ام UTM) ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری – امو ثبتی نیز الزامی می باشد.

اگر در نقشه یو تی ام UTM پلاک ثبتی ملک نیز نوشته شود سه حالت پیش می آید:

  1. متقاضی پلاک ثبتی ملک را اعلام کرده است و نقشه بردار کارشناس رسمی هیچ مسئولیتی بابت صحت پلاک ثبتی ندارد. بنابراین در نقشه یو تی ام UTM نوشته میشود: “پلاک ثبتی طبق معرفی متقاضی”
  2. متقاضی پلاک ثبتی ملک را اعلام کرده است اما نقشه بردار کارشناس رسمی پس از بررسی بانک اطلاعات ثبتی به این یقین رسیده است که پلاک ثبتی صحیح اعلام شده است. بنابراین در نقشه یو تی ام UTM نوشته می شود:  “صحت پلاک ثبتی تایید می شود.”
  3. متقاضی پلاک ثبتی ملک را نمی داند و نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی راسا جهت تعیین پلاک ثبتی اقدام کرده است که در این صورت در نقشه یو تی ام UTM نوشته می شود: ” پلاک ثبتی گواهی می شود.”

همانطور که قطعا متوجه شده اید درجه اهمیت سه مورد فوق به ترتیب افزایشی است و بنابراین هزینه این سه نوع نقشه یو تی ام UTM  به ترتیب افزایشی است.

به این ترتیب اعلام می گردد که تهیه کل پکیج اطلاعات فنی ملک با هر شرایطی توسط گروه کارشناسی نقشه برداری ما قابل انجام است. ضمن اینکه جهت انتخاب بهترین و با صرفه ترین نوع نقشه متناسب با شرایط ملک مشاوره تخصصی دریافت خواهید کرد.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!