استعلام آخرین وضعیت ثبتی

استعلام وضعیت ثبتی ملک کاربردهای فراوانی دارد که به گونه ای متصل به نقشه یو تی ام ملک می شود. بنابراین در این مطلب راجع به کاربرد نقشه یو تی ام در استعلام وضعیت ثبتی ملک مطالب مفیدی ارائه شده است.

با توجه به اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اساس کار خود را بر حفظ حریم خصوصی افراد بنا نهاده است، فرایند استعلام وضعیت ثبتی ملک با کد ملی تنها محدود به صاحب کد ملی مورد نظر است.

بر همین اساس، در صورتی که به دنبال استعلام وضعیت ثبتی ملک با کد ملی خود هستید، لازم است به صورت حضوری و با در دست داشتن مدرک شناسایی‌تان به یکی از شعب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و با ارائه کد ملی مربوطه، کلیه اسناد ثبتی به نام خود را استعلام کنید.

طی این استعلام، کلیه پلاک ثبتی به نام شما از طریق جامع و مدرن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اختیارتان قرار خواهد گرفت که برخی از اطلاعات ملک مورد نظر را نیز پوشش می‌دهد.

اکنون فرض کنیم که شما نه مالک هستید و نه کنجکاو! و صرفا به دلایل حقوقی به دنبال استعلام وضعیت ثبتی ملک یا املاکی هستید که برای یک کد ملی خاصی به ثبت رسیده‌اند.

برای مثال، مال باخته‌ای از صدها مال باخته دیگر هستید که یک نفر پول هنگفتی را از شما کلاهبرداری کرده و متواری شده است.

اکنون شما در به در به دنبال این فرد و یا دست کم آدرسی، نشانه‌ای، سندی و ملکی از او هستید تا با ارائه آن به دادگاه، علاوه بر تسریع روند بازداشت او بخشی از اموال بر باد رفته خود را نیز باز پس بگیرید.

باید گفت، همان طور که در همان ابتدای کار نیز اشاره شد، برای استعلام وضعیت ثبتی ملک با کد ملی شخص دیگر، دریافت حکم قضایی الزامی است.

پس چاره‌ای ندارید جز اینکه قانونی و قضایی اقدام کنید. پس از اینکه این حکم قضایی از سوی مراجع ذیربط تهیه شد، اکنون می‌توانید با در دست داشتن آن و ارائه کد ملی شخص مورد نظر، کلیه اسناد ملکی ثبت شده به نام وی را از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام کنید.

اما کار به همین آسانی‌ها هم نیست و هنوز گیر و بندهایی وجود دارد. سند ملکی که از طریق استعلام شده است، فاقد آدرس خواهد بود.

تنها چیزی که این سند می‌تواند به شما بدهد یک پلاک ثبتی است که پیدا کردن آدرس از روی پلاک ثبتی کار بسیار تخصصی و دشواری است.

‌ اکنون با در دست داشتن این پلاک‌های ثبتی می‌توانید به کارشناسان رسمی نقشه‌‌برداری امور ثبتی مراجعه کنید تا با جانمایی پلاک ثبتی مورد نظر در نقشه‌های یوتی‌ام (UTM)، محل دقیق ملک مورد نظر را به صورت نامه‌ای مهمور و قابل استناد در دادگاه در اختیار شما قرار دهند.

در صورت ارائه این مدرک مهمور به مهر کارشناس رسمی امور ثبتی دادگستری به دادگاه، شما قادر خواهید بود فرد مورد نظر را در مضام اتهام قرار داده و مطالبات خود از وی را جدی‌تر پیگیری کنید.

برای استعلام وضعیت ثبتی هر ملک در مرحلۀ اول به پلاک ثبتی آن احتیاج است؛ و برای به دست آوردن پلاک ثبتی باید از روش جانمایی معکوس پلاک ثبتی استفاده کنیم که در پست های قبلی به تفصیل توضیح داده شده است.

در این روش پس از برداشت گوشه‌های دقیق ملک در سیستم مختصات یو ‌تی ‌ام UTM ، پلیگون ملک را بر روی اطلاعات و نقشه‌های ثبتی موزاییک‌ شده در سیستم مختصات یو‌ تی‌ ام UTM محل ملک قرار می‌دهیم و پلاک ثیتی محل وقوع ملک را استخراج می کنیم . سپس با مراجعه به دفتر اسناد رسمی آخرین وضعیت ثبتی ملک را استعلام کنیم. این عملیات بسیار عملیات پیچیده و فنی است که تنها در حیطه تخصص نقشه برداران کارشناسان دادگستری – امور ثبتی است به طوری که در این زمینه مهر کارشناسان رشته های دیگر (مانند کارشناسان دادگستری رشته راه و ساختمان و یا رشته عمران-عمران) مورد قبول اداره ثبت نمی باشد.

نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه ثبتی قدیمی قطعات تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

بدون داشتن نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی که در ان هم موقعیت دقیق چهار گوشه ملک در سیستم مختصات یو تی ام UTM و هم شماره پلاک اصلی و فرعی ملک و در صورت وجود شماره قطعه تفکیکی ملک به اضافه هر اطلاعات تکمیلی مانند اینکه این پلاک مفروز و مجزی شده از کدام قطعه فرعی بوده است، حتی اگر مالک ملک باشید نمی توانید از وضعیت ثبتی ملک استعلام بگیرید.

بنابراین قبل از مراجعه به اداره ثبت و اتلاف وقت خود، از یک کارشناس رسمی امور ثبتی جهت تهیه مدارک مورد نیاز و موثق از ملک استفاده کنید. تاکید می کنم اطلاعات باید حتما به صورت نقشه و حتما ممهور باشد.

اطلاعات شفاهی و یا نوشته شده با خودکار بر روی نقشه به دلیل احتمال جعل ، به هیچ عنوان قابل قبول اداره ثبتی نیست. در نقشه های یو تی ام UTM استاندارد باید اطلاعات موقعیت و پلاک ثبتی ملک به صورت تایپ شده و کامپیوتری باشد که امکان جعل یا تغییر آن وجود نداشته باشد.

گاها دیده می شود برخی کارشناسان با خودکار و به صورت دستنویس موقعیت پلاک ثبتی ملک را گواهی می کنند که این امر از یک کارشناس رسمی دادگستری بسیار بعید است. بنابراین این نوع نقشه ها به دلیل شبهه در دستکاری نقشه و جعل اعداد و شماره ها قابل قبول اداره ثبت نیستند.

نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی به اطلاعات مندرج در صفحه اول دوم سوم و چهارم سند دفترچه ای نیاز دارد. اما در شرایطی که اصل سند گم شده است، سند مفقود شده است یا عمدا یا سهوا از بین رفته است، در صورتی که یک نسخه کپی از صفحات سند موجود باشد که خوانا باشد به طوری که نوشته ها و شماره ها چاپ واضحی داشته باشند، می توان از کپی سند برای جانمایی پلاک ثبتی استفاده کرد.

در صورتی که قسمت از نوشته ها در نسخه کپی سند کمرنگ باشد به طوری که قابل خواندن نباشد، اگر شامل اطلاعات اصلی نباشد مسئله ای نیست اما اگر همین قسمت ناخوانا شامل کلمه ای اساسی و مهم باشد ممکن است کار جانمایی پلاک ثبتی غیر ممکن شود.

همچنین شماره ها و اعداد مندرج در سند از جمله اطلاعات اساسی و مهم هستند که هرگونه اشتباه در خواندن شماره ها، مستقیما منجر به بروز اشتباه در جانمایی پلاک ثبتی می شود.

بنابراین در شرایطی که سند یا کپی آن موجود نمی باشد و تنها اطلاعات موجود از ملک شماره پلاک ثبتی و حوزه ثبتی ملک است که از اداره ثبت استعلام شده است، کار کارشناس بسیار دشوار تر و زمانبر تر خواهد شد.

هر چه تعداد اطلاعات از مشخصات ملک بیشتر باشد کار کارشناس راحت تر و نتیجه گیری سریعتر خواهد بود.

با توضیحاتی که در زیر آورده شده است کاملا توجیه خواهید شد که چرا شماره ها، اعداد و کلمه های مندرج در سند دفترچه ای جزو اطلاعات اساسی و مهم در عملیات جانمایی پلاک ثبتی هستند.

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی مفروز شده از پلاک ثبتی فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی قطعات تفکیکی مفروز شده از پلاک ثبتی فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
جانمایی پلاک ثبتی ملک روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

زمانی که قطعه زمین مادر طبق نقشه ثبتی در نظر گرفته شده برای منطقه با طراحی معابر دسترسی و مساحت در نظر گرفته شده برای قطعه زمینها تفکیک می شود ، هر قطعه یک شماره قطعه می گیرد که معمولا با نظم خاصی پشت سر چیده شده اند.

وقتی هر یک از قطعه زمین ها جهت صدور سند به اداره ثبت مراجعه می کنند اداره ثبت به هر قطعه زمین یک پلاک ثبتی فرعی اختصاص می دهد. بنابراین بر خلاف شماره قطعه های تفکیکی که زمین های کنار هم شماره قطعه های پشت سر هم دارند، شماره پلاک های فرعی بر اساس ترتیب زمین ها نیست بلکه بر اساس مراجعه مالک ها به اداره ثبت است.

پس شماره پلاک های فرعی از هیچ قاعده ای پیروی نمی کنند. به همین دلیل است که عملیات جانمایی پلاک ثبتی و یا معکوس آن عملیات استخراج پلاک ثبتی ملک عملیات پیچیده و زمانبری است که تنها با در اختیار داشتن سلسله اطلاعات ثبتی ذخیره شده در بانک اطلاعات ثبتی امکان پذیر است‌. لذا  ادعای افراد غیرکارشناس مبنی بر اطلاع از شماره پلاک فرعی ملک کاملا مردود می باشد.

گاها پیش می آید کا مراجعه کنندگان اعلام می کنند که املاکی محل در قبال در قبال هزینه ای ادعای در اعلام اطلاعات پلاک ثبتی ملکی را دارد. اولا همانطور که گفته شد این ادعا از نظر کارشناسی و فنی کاملا مردود است و قطعا قابل استناد در هیچ یک از ادارات و ارگانهای مرتبط با امور سند و ملک نمی باشد.

ضمنا صرف دانستن شماره پلاک ثبتی ملک کاری را از پیش نمی برد. چون پلاک ثبتی ملک باید بر روی نقشه یو تی ام UTM که مختصات دقیق چهارگوشه ملک روی نقشه هوایی محدوده آورده شده است درج شود و صحت و دقت آن گواهی شود و سپس ممهور شود. بنابراین مالک به هر حال موظف و مجبور است که از یک نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری استفاده کند. چه برای مرحله استخراج پلاک ثبتی و چه برای درج پلاک ثبتی بر روی  نقشه یو تی ام UTM و ممهور کردن آن.

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی مفروز و مجزی شده از پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

جانمایی پلاک ثبتی بر اساس شماره قطعه تفکیکی ملک توسط کارشناسان رسمی دادگستری – امور ثبتی است به شرطی که کارشناس مربوطه این اطلاعات را در بانک اطلاعات ثبتی خود داشته باشد.

قبل از هر اقدامی ابتدا باید جهت یافتن حدود تقریبی ملک با توجه به پلاک آن در بین سایر قطعات تفکیک شده از زمین مادر، نقشه ثبتی محدوده ملک موجود باشد.

برخی از مالکین نقشه ثبتی منطقه ملک خود را در بین اسناد و مدارک قدیمی مرتبط با ملک دارند که باید این نقشه را به اضافه اصل سند دفترچه ای به نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی تحویل دهند تا نقشه بردار اقدام به پیاده کردن ملک بر روی زمین نماید. کارشناس  برای عملیات جانمایی پلاک ثبتی به اطلاعات مندرج در صفحه اول تا چهارم سند دفترچه ای نیاز دارد.

در شکل زیر نمونه نقشه ثبتی را ملاحظه می فرمایید که موقعیت پلاک های ثبتی به تفکیک با ذکر شماره پلاک ثبتی و شماره قطعه تفکیکی و حتی ذکر طول و عرض قطعه های تفکیکی آورده شده است.

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

به این ترتیب موقعیت ملک بر اساس پلاک ثبتی، تبدیل به نقشه دقیق در سیستم مختصات UTM   یو تی ام می گردد که در آن مکان دقیق ملک بر روی زمین با حد و مرز دقیق و مساحت دقیق توسط کارشناس رسمی امور ثبتی تایید گردیده است.

نقشه یو تی ام پلاک ثبتی اصلی و فرعی سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام تعیین پلاک ثبتی اصلی و فرعی و شماره قطعه تفکیکی ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در این ادارات صرفا مهر نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری- امور ثبتی مورد قبول است. رشته های دیگر مانند راه و ساختمان یا عمران صلاحیت تایید نقشه یو تی ام UTM را ندارند و مهر آنها مورد قبول ارگانها و سازمانها نمی باشد.

بنابراین در صورتی که طبق استعلام اداره ثبت به نام شما باشد، حتی اگر سند را نداشته باشید می توانید با تحویل  نقشه یو تی ام  به اداره ثبت مربوطه جهت اخذ سند المثنی اقدام کنید. نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی حکم سند جدید برای ملک یا زمین را دارد.

اکنون در این مرحله، نقشه بردار با توجه به متراژهای آورده شده در نقشه پلاک ثبتی و با توجه به عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در محدوده پلاک مورد نظر با استفاده از دوربین نقشه برداری و سایر وسایل و تجهیزات نقشه برداری، حدود پلاک مورد نظر را بر روی زمین جانمایی و پیاده می نماید.

نقشه یو تی ام utm دوهزارم 2000 نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام utm جانمایی ملک روی نقشه دوهزارم ۲۰۰۰ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

پس از مشخص شدن دقیق محدوده ملک یا زمین، نقشه بردار اقدام به نقشه برداری ملک پیاده شده به اضافه عوارض دور و بر آن جهت تهیه نقشه در سیستم مختصات  UTM یو تی ام و ممهور کردن آن به عنوان نقشه بردار رسمی امور ثبتی برای تحویل به اداره ثبت مربوطه می نماید.

نقشه یو تی ام utm دوهزارم 2000
نقشه یو تی ام utm دوهزارم ۲۰۰۰ نقشه برداری عوارض وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما در صورتی نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را برای ارائه به دادگاه بخواهید، نیاز به پیاده کردن بر روی زمین ندارد و با همان نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ادامه روند پیگیری ها از دادگاه و اداره ثبت قابل انجام است، به عنوان مثال اگر نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را جهت توقیف اموال به دادگاه ارائه دهید.

برای مشاور در مورد انواع پرونده های ملکی می توانید همه روزه در ساعات اداری با ما تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!