نقشه عرصه برای جواز ساخت

زمانی که مالک یا سازنده ای قصد احداث بنایی را داشته باشد، پس از تشکیل پرونده جواز ساخت در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر، اولین گام، اخذ دستور نقشه از شهرداری است. در دستور نقشه شهرداری مشخصات و ابعاد ملک موردنظر تعیین می شود.

به عنوان نقشه بردار رسمی دفتر نقشه های تفکیکی (تفکیک آپارتمانها) که سابقه ی چند ساله در تهیه نقشه های آپارتمان ها و تصمیم گیری راجع به تعداد و وضعیت پارکینگهای ساختمان های نوساز را دارم، نکته ای بسیار حائز اهمیت را ذکر میکنم که توجه به آن از بسیاری مشکلات پیشگیری خواهد کرد.

 دفاتر خدمات الکترونیک بر اساس طول و عرض درج شده در سند، قالب ملک را یک مستطیل در نظر می گیرند و تمام نقشه های معماری در این مستطیل طراحی می شوند. در صورتی که حتی ملک با دو طول/دو عرض مساوی الزاما مستطیل نیست.

نقشه یو تی ام دوخطی مغایرت طولهای سندی و طولهای وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام دوخطی مغایرت طولهای سندی و طولهای وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وجود زاویه در کنج های ملک تفاوت قابل توجهی در مساحت ملک ایجاد میکنند‌. در گذشته به دلیل نبود ابزارها و دستگاههای دقیق نقشه برداری، مساحت درج شده در سندهای قدیمی با فرض مستطیلی بودن ملک محاسبه و ثبت می شده است. در صورتی که این فرض برای اکثر ملک ها صدق نمی کند.

این فقط دوربین های نقشه برداری دقیق هستند که می توانند زاویه های ملک و در نتیجه مساحت واقعی ملک را اندازه گیری کنند. در صورتی که مهندسین ادارات ثبت و همچنین مهندسین دفاتر خدمات الکترونیک صرفا از متر استفاده می کنند که تنها تخمینی از مساحت و طولها را به دست میدهد.

نقشه یو تی ام اختلاف طول سندی با طول وضع موحود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام اختلاف طول سندی با طول وضع موحود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما متاسفانه همین تخمین دور از واقعیت، ملاک تمام طراحی ها و صدور پایانکار می شود. به این دلیل تست که به کرات تفاوت مساحت بین سند تک برگی و پایانکار دیده می شود. به علاوه اینکه گاها حذف پارکینگ در پروسه صدور سند تک برگی اتفاق می افتد.

به دلیل در نظر نگرفتن زاویه های ملک در نقشه های معماری، خودرو ها به صورت قوطی کبریتی کنار هم چیده می شوند و تعداد در پایانکار درج می شود. اما در واقعیت به دلیل وجود زاویه ذاتی در حدود اربعه ی ملک و محل و زوایه ی ستونها، زاویه چرخش خودروها تامین نمی شود و کارشناس تفکیک آپارتمان نظام مهندسی مجبور به حذف پارکینگ می شود.

به عنوان کارشناس رسمی دفتر نقشه های تفکیکی تهران، اکیداً توصیه می کنم در مرحله دستور نقشه از ملک خود نقشه برداری دقیق انجام دهید و همان نقشه ملاک طراحی نقشه های معماری شود. در این صورت مغایرتی بین مساحت و تعداد پارکینگها در نقشه معماری و در نقشه های سند تک برگی بوجود نخواهد آمد.

کما اینکه بسیاری از سازنده ها ملک را بر اساس مساحت پایانکار و پارکینگ دار بودن آپارتمان، ملک را پیش فروش می کنند و موقع صدور سند تک برگی همین حذف پارکینگ و تفاوت مساحت موجب اختلاف و گاها فسخ معامله و ضرر مالی خواهد شد.

نقشه عرصه ملک در پرونده جواز ساخت

هشدار در مورد تهیه نقشه یو تی ام UTM توسط دفاتر خدمات الکترونیک بدون دستگاههای دقیق نقشه برداری

برخی از کارشناسان دفاتر خدمات الکترونیک اقدام به تهیه نقشه یو تی ام UTM برای ملک های متقاضی جواز ساخت می کنند که به دلیل استفاده از ابزارهای غیردقیق مالک را در آینده ای نزدیک وقتی اقدام به گرفتن سند برای آپارتمانهای نوساز می کند دچار مشکل جدی می کنند.

بسیاری ا ملک های تهران علی رغم اینکه به ظاهر مستطیلی با طول و عرض یکسان به نظر می رسند، در واقعیت دارای زاویه بود و مساحت واقعی ملک از ضرب ساده طول و عرض بسیار فاصله دارد.

نقشه یو تی ام ملک و گذرها نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام ملک و گذرهای مجاور نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما کارشناسان جواز ساخت در دفاتر خدمات الکترونیک با وسایل غیرحرفه ای مانند متر لیزری اقدام به تهیه نقشه برای ملک می کنند. تنها وسایل حرفه ای دقیق، مانند دوربین های نقشه برداری هستند که می توانند زوایا را با دقت بالا برداشت کنند و مساحت دقیق ملک برآورد شود. و این کار صرف باید توسط کارشناسان رسمی نقشه برداری دادگستری/نظام مهنسی در حیطه امور ثبتی انجام شود.

متر لیزری صرفا برای اندازه گیری طول است نه زوایای ملک و نه مساحت!

به دلیل قیمت پایین تهیه نقشه یو تی ام UTM توسط دفاتر خدمات الکترونیک، بسیاری از مالکین دچار این اشتباه می شوند و خود را درگیر مسائل عدیده بعدی هنگام اخذ سند آپارتمانها پس از ساخت می نمایند.

بنده به عنوان کارشناس رسمی تفکیک آپارتمانها جهت اخذ سند تک برگی، اگر ملکی زاویه دار باشد و نقشه یو تی ام UTM دقیق از ملک تهیه نشده باشد، مجبور به توقف کار و بازگشت پرونده  برای تصحیح سند می شوم. این به معنی ماهها توقف کار و اتلاف وقت و هزینه مجدد برای مالک.

 در صورتی که اگر از ابتدا نقشه یو تی ام UTM دقیق ملک با ابزارهای دقیق نقشه برداری و توسط کارشناسان رسمی امور ثبتی انجام شود، نه تنها یک بار هزینه می کنید بلکه کارتان در مرحله ی ثبت و سند متوقف نخواهد شد.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!