تهیه نقشه یک دوهزارم یو تی ام

برای تهیه نقشه یک دو هزارم ۱ ۲۰۰۰ یو تی ام UTM لازم است ملک بر روی نقشه دوهزارم منطقه جانمایی شود بنابراین شخص کارشناس با تجهیزات نقشه برداری به محل ملک مراجعه نماید و نقشه ای دقیق از ابعاد ، زوایا ، مساحت و مختصات جغرافیایی یو تی ام ملک تهیه نماید

بعد ملک را برروی نقشه های بزرگ مقیاس منطقه جانمایی نماید تا علاوه بر اطلاعات مورد نیاز در نقشه یک دو هزارم ۱ ۲۰۰۰ یو تی ام UTM دید زمینی از  ملک را نیز به افراد استفاده کننده از نقشه بدهد .

در نقشه یو تی ام مهمترین آیتم که نباید فراموش شود مختصات جغرافیایی یو تی ام است که در کنار نقشه آورده می شود و علاوه بر آن در فایل کامپیوتری می بایست این نقشه در موقعیت درست قرارداشته باشد تا بتوان از آن استفاده کرد.

اگر فایل کامپیوتری بصورت نادرست جابجا شود دیگر نمی توان برای بررسی های بعدی از فایل استفاده نمود و این فایل صرفاً جنبه نمایشی خواهد داشت.

لذا اکیدا توصیه می شود تا مالکین و متقاضیان این نوع نقشه از کارشناسان باتجربه در این حیطه کمک بگیرند تا در ادامه مجبور به تهیه چند بازه این نقشه نگردند و از همان ابتدا  بتوانند نقشه ای درست با جانمایی درست روی نقشه با مقیاس ۲۰۰۰ یا به عبارتی یک دو هزارم داشته باشند .

نقشه یک دو هزارم ۱ ۲۰۰۰

یکی از مدارک تشکیل پرونده جواز ساخت در شهرداری نقشه یک دو هزارم یو تی ام UTM ملک است که کارشناسان شهرداری اصطلاح نقشه یو تی ام UTM دو هزارم ۲۰۰۰/۱ را نیز به کار می برند.

به این معنی که نقشه وضع موجود ملک در سیستم مختصات جهانی یو تی ام UTM باید روی نقشه یک دو هزارم تهران جانمایی شود که علاوه بر طولها در چهار جهت و مساحت دقیق ملک، موقعیت ملک نیز در تهران در نقشه دیده شود.

به این ترتیب علاوه بر خود ملک، نام خیابانهای اصلی اطراف ملک، کوچه ها و هر عارضه شاخصی که در محدوده ملک وجود دارد که نقشه را گویا کند در نقشه آورده می شود.

اما اگر کارشناس شهرداری اصطلاح نقشه دو خطی را به کار برد، به معنای جانمایی مختصات یو تی ام UTM ملک روی نقشه یک دو هزارم (۲۰۰۰-۱) تهران به طوری که هم طولهای وضع موجود ملک و هم ابعاد سندی ملک  روی هم بیفتد و هر دو در نقشه آورده شوند.

خطوط مربوط به وضع موجود ملک با یک رنگ و خطوط مربوط به ابعاد سندی ملک با رنگی دیگر بر روی هم روی نقشه می افتند تا کارشناس تطابق یا عدم تطابق وضع موجود ملک با سند را ببیند. به همین دلیل به این نوع نقشه ها اصطلاحا ” دو خطی ” گفته می شود.

بنابراین واضح است که نقشه دو خطی یک مرحله کار بیشتر از صرفا نقشه وضع موجود ملک دارد. و ان بررسی سند مالکیت ملک و پیاده کردن ابعاد آن روی نقشه است. سند ملک ممکن است سند قدیمی دفترچه ای باشد و یا سند تک برگی باشد.

اگر سند تک برگی باشد و ابعاد و مساحت مندرج در سند با طولها و مساحت واقعی وضع موجود ملک مطابقت داشته باشد، خطوط وضع موجو ملک بر روی خطوط وضعیت سندی ملک منطبق می شوند و مشکلی وجود ندارد.

اگر سند تک برگی باشد و ابعاد سندی با طولهای واقعی وضع موجود ملک منطبق و هم اندازه باشند اما مساحت مندرج در سند با مساحت واقعی وضع موجود ملک مغایرت داشته باشد، باید نقشه یو تی ام UTM تهیه شده از ملک به اضافه سند تک برگی به اداره ثبت مربوطه جهت تصحیح سند ارائه و تشکیل پرونده شود.

اگر سند تک برگی باشد و هم ابعاد سندی با طولهای واقعی زمین مغایر باشند و هم بالطبع مساحت واقعی وضع موجود ملک با مساحت سندی فرق داشته باشد، ملک مشمول پروسه تصحیح سند می شود.

اما تصحیح سند در این مورد به سادگی تصحیح سند در حالت قبلی نیست. روال و پیچیدگی کار بستگی به موارد زیادی دارد که مثلا آیا مساحت واقعی وضع موجود کوچکتر از مساحت سندی است یا بزرگتر؟

آیا بر ملک (طولی از ملک که با خیابان اصلی همجوار است) از بر سندی بزرگتر است یا کوچکتر؟ آیا این اضافه مساحت از تجاوز به ملک مجاور شرقی ناشی شده است یا همسایه غربی؟

کسر مساحت به دلیل تجاوز کدامیک از ملک های مجاور و هر یک به چه میزان است؟ و غیره

اما اگر سند از نوع سند دفترچه ای قدیمی باشد که تاکنون سند تک برگی برایش صادر نشده است، باید تایید شود که:

اولا ملک در موقعیت درست واقع شده است (عملیات جانمایی پلاک ثبتی)

ثانیا ابعاد و مساحت وضع موجود ملک به صورت ذاتی بوده است و نه حاصل از جابجایی ملک یا تجاوز به ملکهای مجاور (نقشه برداری وضع موجود ملک و مجاورین آن).

در هر صورت انجام عملیات نقشه برداری وضع موجود ملک، بررسی سند ملک، گواهی وضعیت ملک و تصمیم گیری در مورد ملک با توجه به شرایط ملک، تنها در حیطه تخصص و صلاحیت نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی است.

فرق نقشه ۱:۵۰۰ با نقشه یک دو هزارم ۱:۲۰۰۰

مالکانی را که دارای ملک زاویه دار با طولهای نامتقارن هستند قبل از صدور جواز ساخت و دستور نقشه ملزم به مراجعه به کارشناسان رسمی نقشه برداری هستند

 باید نقشه برداری دقیق از ملک با دوربین نقشه برداری در سیستم مختصات یو تی ام UTM انجام شود و نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک با مقیاس یک پانصدم (۱:۵۰۰) جانمایی شده بر روی نقشه یک دو هزارم (۱:۲۰۰۰) منطقه تهیه و ممهور به مهر نقشه بردار کارشناس رسمی شود.

این امر شاید در ابتدا از طرف مالکان امری ناخوشایند بنظر بیاید اما محاسن بسیاری دارد که از جمله آنها می توان موارد زیر را برشمرد : 

۱- پیاده سازی دقیق ملک روی زمین و جلوگیری از تجاوز به حریم املاک وگذرهای اطراف .

۲-تهیه نقشه دقیق معماری بر اساس قالب واقعی ملک که ساخت ملک را راحت تر می نماید.

۳-تعیین دقیق مساحت ملک که موجب اخذ درست و واقعی عوارض تخریب و نوسازی می گردد و مالکان اضافه پرداختی در این بابت نخواهند داشت.

۴-منطبق شدن مساحت پایان کار با مساحت آپارتمانها پس از ساخت که موجب از بین رفتن ابهامات مالکان و خریداران واحدهای پیش فروشی می گردد و می توان از آن به عنوان یکی از مزایای ملک در هنگام پیش فروش یاد نمود .

نقشه یک دوهزارم یک نقشه نادقیق است که در واقع فقط حکم یک نقشه شماتیک را دارد که موقعیت و آدرس ملک را در منطقه مورد نظر نشان میدهد.

خود چهارچوب ملک باید حتما با دستگاههای دقیق نقشه برداری با مقیاس بسیار دقیق تر مانند ۱:۵۰۰ یا ۱:۲۰۰ تهیه شود تا تمام شکستهای کوچک و بزرگ ملک و زاویه ها در هر چهار جهت اصلی برداشت شوند .

با نقشه یو تی ام  (UTM)، وقتی گوشه های ملک با دقت سانتی متر بر روی زمین مشخص باشد و زوایا با دقت بالا تعیین شده باشند،  بنابراین قالب واقعی ملک و مساحت با دقت سانتی متر بدست می آید.

با نقشه یو تی ام  (UTM)، قطعه زمین یا ملک مورد نظر دارای مختصات منحصر به فرد بر روی کره زمین می گردد و با هیچ ملک دیگری بر روی کره زمین اشتباه گرفته نخواهد شد.

نقشه یو تی ام ماده 147نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

 به این ترتیب، مختصات اعلام شده مختص ملک مورد تقاضا است. در زیر نمونه هایی از نقشه یک دو هزارم یو تی ام استاندارد برای انواع ملک آورده شده است.

همانطور که مشاهده می کنید علاوه بر مشخص شدن موقعیت ملک بر روی نقشه منطقه، بر ملک و عرض خیابانها و همچنین عوارض مهم اطراف ملک نیز برای پیدا کردن دید کارشناسانه و دقیق از ملک در نقشه آورده می شود.

نمونه نقشه یو تی ام ملک چهارگوشه تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نمونه نقشه یو تی ام دقیق نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نمونه نقشه یو تی ام دقیق نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​نمونه نقشه یو تی ام ملک چندگوشه تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نمونه نقشه یو تی ام وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نمونه نقشه یو تی ام وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​نمونه نقشه یو تی ام ملک با شکست های متعدد تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نقشه یو تی ام دوهزارم 1 2000 شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه یو تی ام یک دو هزارم ۱ ۲۰۰۰ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نمونه نقشه یو تی ام ملک مشاعی تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نقشه یو تی ام مشاعی یک دو هزارم 1 2000 نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​​نمونه نقشه یو تی ام ملک تجمیعی تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی

نقشه کادر طولها و مساحت قطعه ها از گذر تا گذر نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه کادر طولها و مساحت دقیق قطعه ها از گذر تا گذر در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​همانطور که گفته شد در صورتی که ابهام در پلاک ثبتی ملک وجود داشته باشد و سند قدیمی باشد، بررسی صحت پلاک ثبتی نیز به صورت نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی تهیه و توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری ممهور می شود.

نمونه نقشه گواهی پلاک ثبتی تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی و سند

نقشه یو تی ام یک دو هزارم 1 2000 آدرس سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام یک دو هزارم ۱ ۲۰۰۰ آدرس سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

جهت اطلاع به طور کلی نقشه یو تی ام UTM و نقشه های مورد نیاز برای ادارات ثبت و شهرداری ها و سایر ارگانهای مرتبط با امور اراضی ٬ نقشه های مسطحاتی (ابعاد و مساحت و موقعیت) هستند. به این معنا که نیاز به نقشه برداری ارتفاعی نیست. بنابراین تعرفه تهیه نقشه نیز بر اساس نقشه برداری مسطحاتی برآورد شده است. کما اینکه در مورد زمین های شهری غالبا زمین مسطح بوده و تغییر شیب نداریم.

اما در صورتی که زمین شیبدار است٬ توصیه می شود علاوه بر تهیه نقشه مسطحاتی٬ نقشه برداری ارتفاعی نیز انجام شود که برای ساخت و ساز آتی و مسطح سازی اطلاعات ارتفاعی ملک را داشته باشید.

در مورد ملک هایی که شیبدار و نامسطح هستند و اختلاف ارتفاع با گذرهای اطراف دارند، شهرداری دستور تهیه نقشه یو تی ام UTM با کد ارتفاعی را میدهد.

نقشه یو تی ام UTM یک نقشه مسطحاتی است و کاری به وضعیت توپوگرافی و شیب زمین و اختلاف ارتفاع زمین با گذرهای مجاور ندارد اما اگر به این نقشه کد ارتفاعی نقاط  نیز اضافه شود گویای وضعیت ارتفاعی ملک نیز می باشد.

بنابراین در صورتی که نیاز به درج کد ارتفاعی در نقشه یو تی ام UTM دارید باید حتما قبل از شروع عملیات برداشت ملک با دوربین نقشه برداری، کارشناس نقشه بردار را در جریان بگذارید وگرنه به صورت معمول از انجایی که نقشه یو تی ام UTM یک نقشه مسطحاتی است نقشه بردار تنظیمات دستگاه را برای برداشت ارتفاعی نقاط تنظیم نمی کند و در نتیجه اطلاعات ثب شده توسط دوربین فاقد اعتبار ارتفاعی هستند. اگر وسط کار و یا آخر کار برداشت یادتان بیفت که برداشت ارتفاعی هم نیاز دارید در واقع کار نقشه بردار مجبور به دوباره کاری است.

در زیر نمونه ای از نقشه یو تی ام UTM با کد ارتفاعی جهت ارائه به شهرداری را مشاهده می فرمایید.

نقشه یو تی ام عرض گذرهای مجاور ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه یو تی ام عرض گذرهای مجاور ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

جهت این امر کافی است به کارشناس نقشه برداری اعلام کنید که برداشت ارتفاعی هم نیاز دارید تا همزمان با نقشه برداری برای تهیه نقشه یو تی ام (نقشه مسطحاتی ابعاد و مساحت و موقعیت) نقاط ارتفاعی هم برداشت شوند.

برای تهیه نقشه یک دو هزارم با مختصات دقیق یو تی ام UTM طبق دقت و فرمت استاندارد مورد تایید تمام ادارات ثبت و شهرداری ها می توانید همه روز در ساعات اداری تماس بگیرید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!