جانمایی پلاک ثبتی چیست؟

برای اخذ سند تک برگی علاوه بر نقشه یو تی ام UTM، نقشه جانمایی پلاک ثبتی نیز از جمله مدارک الزامی است که باید به اداره ثبت مربوطه ارائه گردد.

نقشه جانمایی پلاک ثبتی تنها مدرکی است که مشخص می کند پلاک ثبتی درج شده در سند متعلق به همان قطعه زمینی است که اکنون قصد اخذ سند تک برگی آن را دارید و به نوعی قصد دارید سند به روز به آدرس فعلی بگیرید.

بر اساس ماده ۹ قانون آغاز عملیات ثبت عمومی مصوب سال ۱۳۱۰ ، در نقاطی که ادارات ثبت موجود بود، از تاریخ اجرای آن و در سایر نقاط پس از تشکیل ادارات ثبت با توجه به وضعیت و تناسب محل آن به چند قطعه یا ناحیه یا بخش تقسیم می شد و برای هر بخش یا ناحیه حدودی تعیین می شد که از هر جهت مشخص و قابل تفکیک از بخش یا ناحیه و حوزه ثبتی ادارات هم جوار دیگر باشد و به ثبت کلیه اموال غیر منقول واقع در ناحیه یا بخش اقدام و پلاک دهی می کردند که در اصطلاح ثبت، شماره تعیین شده برای هر ملک را پلاک گویند.     

اما از آنجایی که پلاک دهی به قطعات و ثبت در دفتر اسناد و املاک بر اساس مراجعه مالک به اداره ثبت بوده است، الزاماً قطعات مجاور دارای پلاک ثبتی پشت سر هم نیستند و می توان گفت در واقع هیچ گونه نظم و ترتیبی بر ان حاکم نیست.

ممکن است مالکی پلاکی را در این خیابان به ثبت برسد ولی پلاک پشت سر آن متعلق به ملکی در چند خیابان آنطرف تر باشد. و به همین دلیل گاهاً احتمال اشتباه و جا به جایی پلاک های ثبتی وجود دارد.

 به همین دلیل اخیراً اداره ثبت نقشه جانمایی پلاک ثبتی ممهور شده به مهر کارشناس رسمی را برای اخذ سند تک برگی در مورد اراضی فاقد سند (قولنامه ای) و اراضی با اسناد قدیمی اجباری کرده است. به این ترتیب از صحت تعلق سند به قطعه با مختصات یو تی ام UTM فعلی قبل از صدور سند قطعی اطمینان حاصل می شود.

در این مرحله دو حالت پیش می آید:

۱- محل دقیق ملک مشخص است و ملک دیوار کشی دارد.

در این مواقع کافی است که از نقشه برداری وضع موجود ملک انجام شود و پلاک ثبتی ملک نیز طبق سند در نقشه درج شود. ین نوع نقشه اصطلاحا به نقشه یو تی ام وضع موجود پلاک ثبتی معروف است. برای مطالعه بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید:

۲-محل ملک مشخص است اما دیوار کشی ندارد و گوشه های دقیق ملک روی زمین مشخص نیست.

در این مواقع نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی باید محل دقیق چهارگوشه زمین را در سیستم مختصات یو تی ام تعیین کند و به عبارتی مختصات یو تی ام پلاک ثبتی روی نقشه هوایی منطقه جانمایی شود. برای مطالعه نحوه انجام کار بر روی لسنک زیر کلیک کنید:

۳-مالک محل دقیق ملک را نمی داند و از شرایط ملک بیخبر است.

در این مواقع باید عملیات تعیین موقعیت دقیق پلاک ثبتی از روی سند توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی انجام شود. در واقع عبارت جانمایی پلاک ثبتی سند یک عبارت فنی است که مفهوم عامیانه آن پیدا کردن آدرس ملک از روی سند است.

همانطور که می دانید درسندهای قدیمی شاهنشاهی آدرس درج نمی شده و صرفا پلاک ثبتی اصلی و فرعی و شماره قطعه ملک به عنوان کدهایی عمل می کند که جای ملک را بر روی نقشه ثبتی مشخص می کرده است.

اما در سندهای جدید که به سند تک برگی معروف هستند، علاوه بر درج آدرس دقیق ملک، نمایی از موقعیت ملک بر روی نقشه کاداستری محدوده ملک در گوشه سمت راست پایین سند چاپ می شود.

وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در مورد سندهای قدیمی شاهنشاهی، در صورتی که ملک تحت تصرف و بهره برداری مالک قراردارد هیچ مشکلی ایجاد نمی شود که آدرس ملک در سند درج نشده است.

اما در صورتی که ملک سالها رها شده است و حتی مالک اولیه فوت کرده است و سند به وارثین رسیده باشد، مسلما عدم اطلاع از موقعیت دقیق ملک به معنای عدم دسترسی به ملک است!

وقتی به ملک دسترسی نداشته باشید طبعا نمی دانید

آیا متصرف دارد یا خیر

آیا قابل بهره برداری می باشد یا خیر

آیا ارزش ملک به اندازه ای هست که ارزش پیگیری داشته باشد یا خیر

معمولا افرادی هستند که همان ابتدای کار تصمیم به فروش سند با تمام شرایط نامعلوم می گیرند. البته هستند خریداران ماجراجویی که اینگونه سندها را خریداری می کنند و به قول معروف ریسک می کنند.

اگر شما در حال خواندن این صفحه هستید پس قطعا جزو این دسته نیستید و قصد دارید راه حلی برای کسب اطلاع از ملکی که سندش را در دست دارید پیدا کنید.

چه صاحب اینگونه اسناد باشید و چه خریدار این سندهای قدیمی، باید به شما بگوییم خوشبختانه به لینک درستی هدایت شده اید. چراکه بسیارند افرادی که حتی نمی دانند کار پیدا کردن آدرس ملک گمشده شان صرفا در حیطه تخصص نقشه برداری است و نه هیچ تخصص دیگری.

بنابراین گمراه می شوند به سمت املاکی های محل و یا وکلایی که خود نیز این مسئله مهم را نمی دانند.

اگر وکیلی خبره به کار وکالت ملکی باشد قطعا می داند که اولین قدمف حتی قبل از وارد قرارداد شدن با متقاضی، ارجاع او به یک نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی است تا کار جانمایی پلاک ثبتی را انجام دهد.

اگر وکیلی کار را از استعلامات و مراجعه به ادارات ثبت و شهرداری ها شروع کرد بدانید که او نیز نمی داند راه درست چیست و صرفا در ادارات و با یک پرونده قطور از استعلامات و نامه نگاری ها،  وقت خود و هزینه شما را هدر می دهد.

همه استعلامات از اداره ثبت و شهرداری ئ غیره، صرفا صحت مالکیت و موثق بودن سند را مشخص می کند. هیچیک از استعلامات و دوندگی ها در ادارات ثبت و شهرداری ها حتی سر نخی از موقعیت ملک به شما و وکیل شما نخواهد داد.

کار تعیین موقعیت ملک از روی سند کاری بسیار تخصصی، هزینه بر و زمانبر است. بنابراین صراحتا به اطلاع می رسانیم از درخواست در اختیار گذاشتن اطلاعات بدون پرداخت هزینه و یا حتی پرداخت هزینه دو برابر ولی زمان کم، خودداری فرمایید.

خروجی کار تعیین موقعیت پلاک ثبتی، به لحاظ حقوقی و فنی اهمیت بسیاری دارد. بطوریکه موقعیت ملک بسیار تعیین کننده و مهمترین فاکتور در تصمیم گیری های متعاقب است.

لذا کارشناس مسئولیت بزرگی را به عهده دارد که پیش از اعلام نتیجه، صحت و دقت کار را از چند جهت چک کند بطوریکه نتیجه اعلامی کاملا قابل دفاع باشد. چرا که در بسیاری موارد، نتیجه کار جانمایی پلاک ثبتی که همان نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی است، برای طرح در دادگاه های ملکی انجام شده است.

 در ادامه چگونگی پروسه تهیه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را آورده ایم تا مطلب برای کسانی که مطالب قبلی ما در مورد روش جانمایی پلاک ثبتی را نخوانده اند، روشن شود.

جانمایی پلاک ثبتی ، پیدا کردن محل سند ، پیدا کردن آدرس سند دفترچه ای یا پیدا کردن آدرس بنچاق قدیمی همگی این اصطلاحات به معنی مشخص نمودن جای دقیق یک ملک با استفاده از نقشه های قدیمی ثبتی و دفاتر املاک است تا بتوان مشخص کرد که جای دقیق یک ملک یا به عبارتی یک زمین طلق کجاست ، بهترین نوع آدرس از زبان نقشه برداری همان مختصات جغرافیایی یو تی ام است که با استفاده از آن می توان محل دقیق هر ملکی را روی کره زمین من جمله ایران مشخص نمود.

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام پلاک ثبتی اصلی و فرعی سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام پلاک ثبتی اصلی و فرعی سند دفترچه ای قدیمی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

با این مختصات جغرافیایی که برای هر ملک مقداری واحد است می توان نقشه های قدیمی را با نقشه های بروز با هم مقایسه نمود و مشخص کرد که سند قدیمی در وضعیت فعلی دارای چه موقعیتی است و چه عارضه یا عوارض طبیعی یا مصنوعی درون ملک قرار دارد .

درواقع با استفاده از این پروسه کارشناسی می توان مشخص کرد که در وضع فعلی چقدر از مساحت یک سند درون طرح های شهری مثل خیابان ، بزرگراه افتاده است و یا چه تعداد ساختمان تصرفی درون ملک ساخته شده است که درصورت لزوم مالک بتواند با مراجعه به متصرف یا اقدام به دریافت ما به عوض نماید و یا از طریق دادگاه رفع تصرف عدوانی اتفاق افتاده در ملکش را انجام دهد انجام اینگونه امور ملکی همواره امری زمان بر است و نیاز به صرف زمان کافی برای حصول نتیجه را دارد . 

اما از لحاظ فنی گروه کارشناسی ما در کوتاهترین زمان ممکنه دقیقترین نقشه را بشما ارائه خواهد کرد تا در ادامه کار دیگر نیاز به تهیه نقشه مجدد نباشد و با همان نقشه ابتدایی مالک قادر به اتمام پروسه دعاوی خود باشد . 

زمانی که قطعه زمین مادر طبق نقشه ثبتی در نظر گرفته شده برای منطقه با طراحی معابر دسترسی و مساحت در نظر گرفته شده برای قطعه زمینها تفکیک می شود ، هر قطعه یک شماره قطعه می گیرد که معمولا با نظم خاصی پشت سر چیده شده اند. وقتی هر یک از قطعه زمین ها جهت صدور سند به اداره ثبت مراجعه می کنند اداره ثبت به هر قطعه زمین یک پلاک ثبتی فرعی اختصاص می دهد.

بنابراین بر خلاف شماره قطعه های تفکیکی که زمین های کنار هم شماره قطعه های پشت سر هم دارند، شماره پلاک های فرعی بر اساس ترتیب زمین ها نیست بلکه بر اساس مراجعه مالک ها به اداره ثبت است. پس شماره پلاک های فرعی از هیچ قاعده ای پیروی نمی کنند. به همین دلیل است که عملیات جانمایی پلاک ثبتی و یا معکوس آن عملیات استخراج پلاک ثبتی ملک عملیات پیچیده و زمانبری است که تنها با در اختیار داشتن سلسله اطلاعات ثبتی ذخیره شده در بانک اطلاعات ثبتی امکان پذیر است‌.

لذا  ادعای افراد غیرکارشناس مبنی بر اطلاع از شماره پلاک فرعی ملک کاملا مردود می باشد. گاها پیش می آید کا مراجعه کنندگان اعلام می کنند که املاکی محل در قبال در قبال هزینه ای ادعای در اعلام اطلاعات پلاک ثبتی ملکی را دارد. اولا همانطور که گفته شد این ادعا از نظر کارشناسی و فنی کاملا مردود است و قطعا قابل استناد در هیچ یک از ادارات و ارگانهای مرتبط با امور سند و ملک نمی باشد.

ضمنا صرف دانستن شماره پلاک ثبتی ملک کاری را در ادرات ثبت از پیش نمی برد. چون پلاک ثبتی ملک باید بر روی نقشه یو تی ام UTM که مختصات دقیق چهارگوشه ملک روی نقشه هوایی محدوده آورده شده است درج شود و صحت و دقت آن گواهی شود و سپس ممهور شود. بنابراین مالک به هر حال موظف و مجبور است که از یک نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری استفاده کند. چه برای مرحله استخراج پلاک ثبتی و چه برای درج پلاک ثبتی بر روی نقشه یو تی ام UTM و ممهور کردن آن.

جانمایی پلاک ثبتی بر اساس شماره قطعه تفکیکی ملک توسط کارشناسان رسمی دادگستری – امور ثبتی است به شرطی که کارشناس مربوطه این اطلاعات را در بانک اطلاعات ثبتی خود داشته باشد.

قبل از هر اقدامی ابتدا باید جهت یافتن حدود تقریبی ملک با توجه به پلاک آن در بین سایر قطعات تفکیک شده از زمین مادر، نقشه ثبتی محدوده ملک موجود باشد. برخی از مالکین نقشه ثبتی منطقه ملک خود را در بین اسناد و مدارک قدیمی مرتبط با ملک دارند که باید این نقشه را به اضافه اصل سند دفترچه ای به نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی تحویل دهند تا نقشه بردار اقدام به پیاده کردن ملک بر روی زمین نماید. کارشناس  برای عملیات جانمایی پلاک ثبتی به اطلاعات مندرج در صفحه اول تا چهارم سند دفترچه ای نیاز دارد.

در شکل زیر نمونه نقشه ثبتی را ملاحظه می فرمایید که موقعیت پلاک های ثبتی به تفکیک با ذکر شماره پلاک ثبتی و شماره قطعه تفکیکی و حتی ذکر طول و عرض قطعه های تفکیکی آورده شده است.

نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​​این نقشه های ثبتی قدیمی که در واقع نمی توان آنها را نقشه نامید، در واقع کروکی هایی هستند که باید طی یک پروسه پیچیده و تخصصی، که تنها در حیطه تخصص نقشه بردار رسمی امور ثبتی است،  ژئو رفرنس شوند

 یعنی به زمین واقعی منطقه مورد نظر بچسبند تا مشخص شود هر قطعه زمین دقیقا کجا می افتد و به این ترتیب مختصات یو تی ام چهارگوشه هر قطعه زمین قابل استخراج است.

در شکل زیر چگونگی منطبق شدن نقشه ثبتی به زمین واقعی منطقعه آورده شده است: ( نقشه بردار خانم مهندس آبکار)

نقشه یو تی ام UTM جانمایی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار

اکنون در این مرحله، نقشه بردار با توجه به متراژهای آورده شده در نقشه پلاک ثبتی و با توجه به عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در محدوده پلاک مورد نظر با استفاده از دوربین نقشه برداری و سایر وسایل و تجهیزات نقشه برداری، حدود پلاک مورد نظر را بر روی زمین جانمایی و پیاده می نماید.

پس از مشخص شدن دقیق محدوده ملک یا زمین، نقشه بردار اقدام به نقشه برداری ملک پیاده شده به اضافه عوارض دور و بر آن جهت تهیه نقشه در سیستم مختصات  UTM یو تی ام و ممهور کردن آن به عنوان نقشه بردار رسمی امور ثبتی برای تحویل به اداره ثبت مربوطه می نماید.

در زیر نمونه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی آورده شده است (نقشه بردار خانم مهندس آبکار):

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی واقع در بخش 11 تهران نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی زمین واقع در بخش ۱۱ تهران نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

به این ترتیب نقشه دفترچه ای قدیمی (سند اربعه) ملک بر اساس پلاک ثبتی، تبدیل به نقشه دقیق در سیستم مختصات UTM   یو تی ام می گردد که در آن مکان دقیق ملک بر روی زمین با حد و مرز دقیق و مساحت دقیق توسط کارشناس رسمی امور ثبتی تایید گردیده است و همچنین مالک موقعیت ملک خود را بر روی زمین جهت بازدید کارشناس اداره ثبت پی کنی یا دیوار کشی می کند.

 نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی حکم سند جدید برای ملک یا زمین را دارد که جهت هرگونه معامله و یا فعالیت عمرانی اعم از ساخت و ساز، تغییر کاربری و .. به عنوان مبنا قابل استناد و استفاده می باشد. سند دفترچه ای بدون نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی، ارزش فنی ندارد.

اما سند دفترچه ای به انضمام نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی یک پکیج کامل هم از نظر حقوقی و هم از نظر فنی مهندسی است. به همین جهت است که اخیرا در تمام ارگانهای مرتبط به امور ملک و اراضی, مانند ادارات ثبت و شهرداری ها و سازمان زمین شهری و جهاد کشاورزی و غیره, ارائه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ملک جهت تشکیل پرونده الزامی است.

نمونه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی

نمونه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی برای تایید اصالت سند دفترچه ای از نظر پلاک ثبتی اصلی و فرعی مندرج در سند دفترچه ای قدیمی (سند شاهنشاهی)

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی مفروز و مجزی شده از پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ملک مشاعی دارای سند مشاعی که هم موقعیت ملک و هم موقعیت ملک مادر در نقشه مشخص می شود:

نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

جانمایی ملک در سیستم مختصات یو تی ام UTM بر روی نقشه هوایی برای تعیین تکلیف سندهایی که اراضی ملی شده اند: 

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی برای سازمان منایع طبیعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی برای سازمان منایع طبیعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در این ادارت صرفا مهر نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری- امور ثبتی مورد قبول است. رشته های دیگر مانند راه و ساختمان یا عمران صلاحیت تایید نقشه یو تی ام UTM را ندارند و مهر آنها مورد قبول ارگانها و سازمانها نمی باشد.

تعداد قابل توجهی از مراجعه کنندگان به کارشناسان ما، دارندگان اسنادی هستند که مالک اصلی سند یا فوت شده و این اسناد بعدها در بین مدارکش پیدا شده و یا از ایران مهاجرت کرده و از وضعیت کنونی ملک خود بیخبر است.

نقشه جانمایی پلاک ثبتی برای خلع ید متصرف

در هر صورت اسنادی وجود دارد که علی رغم معتبر بودن سند (سند منگوله دار) محل ملک مشخص نیست و عموماً این قطعات بزرگ متراژ هستند و با توجه به قیمت هر مترمربع زمین در تهران این اسناد ارزش پیگیری و تعیین تکلیف (یا به قول معروف زنده کردن زمین) را دارند. چراکه پس از یافتن چهارگوشه ملک بر اساس پلاک ثبتی:

  1.  در صورت تصرف نشدن ملک، دارنده سند (مالک یا وراث) مالک قطعی ملک تلقی می شود و بدون هیچ مشکلی از نظر قانونی اجازه تصرف، فروش و یا ساخت ملک را دارد.
  2. در صورت تصرف شدن ملک، مالک با در دست داشتن سند، نقشه یو تی ام ملک و نقشه جانمایی پلاک ثبتی ملک ممهور به مهر کارشناس رسمی نقشه برداری به مراجع قانونی و شورای حل اختلاف  دعاوی ملکی مراجعه کرده و جهت بازپس گیری ملک اقدام می نماید.
  3. در صورت تصرف ملک توسط ارگانهای دولتی، سازمان منابع طبیعی، شهرداری، سازمان جهادکشاورزی، سازمان امور اراضی و قرار گرفتن ملک در زمره اراضی ملی، مالک با در دست داشتن سند ، نقشه یو تی ام ملک و نقشه جانمایی پلاک ثبتی ملک ممهور به مهر کارشناس رسمی نقشه برداری به مراجع قانونی مربوطه مراجعه کرده و ادعای مالکیت خود را ثابت می کند.

همانطور که در قراردادها نیز درج می شود: ” این کارشناس هیچ گونه مسئولیتی در قبال ارزش زمین و وضعیت کنونی آن از حیث داشتن متصرف یا معارض ندارد.”

اگر پس از انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی، مشخص شود زمین در منطقه ای بسیار خوب واقع شده است که ارزش بالایی به ازای هرمترمربع دارد، رقم قرارداد ما هیچ تغییری نخواهد کرد چراکه کار ما کاری کارشناسی و  فنی است بنابراین تعرفه ما بر اساس کار کارشناسی است که انجام می شود نه قیمت زمین و سودی که متقاضی از زنده کردن زمین عایدش خواهد شد.

عکس این مطلب نیز صحیح است. در صورتی که بعد از انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی ، مشخص شود زمین ارزش بالایی به هر دلیل ندارد، هزینه کار کارشناسی ما باید تماما پرداخت شود.

همچنین به دلیل اینکه بسیری از این ملک ها سالیان سال رها شده اند، وضعیت کنونی ملک هر چیزی می تواند باشد از حیث تصرف شدن و یا تبدیل به خیابان شدن و یا حتی ممکن است زمین به صورت دست نخورده باقی مانده باشد.

در هر صورت کارشناسی که کار جانمایی پلاک ثبتی را انجام داده است هیچ مسئولیتی در مورد شرایط کنونی ملک ندارد اما مطمئنا با توجه به وضعیت فعلی ملک مشاوره رایگان خواهید شد که به چه صورت و از چه راهی برای زنده کردن سند اقدام کنید.

در صورت موجود نبودن  اطلاعات پلاک ثبتی پلاک مورد نظر و در نتیجه عدم امکان جانمایی پلاک ثبتی ، عملیات متوقف و مبلغ پیش پرداخت تماما استرداد می شود.

بنابراین متقاضی نه تنها چیزی از دست نمی دهد بلکه حرف آخر را از ما می شنود که اساسا سندش قابل زنده کردن هست یا خیر. به دلیل دسترسی گروه تخصصی ما به معتبرترین منابع بانک اطلاعات پلاک ثبتی، در صورت پیدا نشدن اطلاعات می توانید مطمئن باشید که اطلاعات آن پلاک ثبتی کلاً موجود نمی باشد. لذا مراجعه به ما به نوعی آخرین ایستگاه جهت تعیین تکلیف اسناد شماست.

در انتها توصیه می شود در نگهداری از سندهای دفترچه ای دقت بفرمایید و همیشه چندین نسخه کپی واضح و رنگی از اصل سند که برابر اصل شده باشد نگهداری کنید تا در صورتی که هر اتفاقی برای اصل سند افتاد مانند سرقت یا آتش سوزی، بتوانید با استفاده از نسخه کپی به اضافه  نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی جهت اخذ سند المثنی اقدام کنید.

کارشناسان رسمی امور ثبتی و نقشه برداری ما آماده ارائه انواع خدمات کارشناسی در تعیین تکلیف سندهای دفترچه ای منگوله دار و بنچاق های قدیمی هستند. می توانید همه روزه در ساعات اداری تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

معامله سند قدیمی بدون جانمایی پلاک ثبتی ممنوع

با توجه به توضیحات داده شده، اکیداً توصیه می گردد که قبل از معامله اراضی و املاک قولنامه ای و یا با سند قدیمی، از مالک استعلام پلاک ثبتی را درخواست کرده و ضمیمه معامله نمایید. وگرنه احتمال دارد که سند مورد معامله متعلق به ملکی دیگر باشد که حتی ممکن است خود مالک از این موضوع بی اطلاع باشد. وگرنه در آینده برای گرفتن سند تک برگی مطمئناً دچار مشکل خواهید شد.

سند منگوله دار شاهنشاهی
جانمایی پلاک ثبتی بنچاق نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی پلاک ثبتی بنچاق تعیین آدرس دقیق بنچاق قدیمی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

 نقشه یو تی ام UTM  یک اصطلاح فنی است که اکثر افراد هرگز به گوششان نمی خورد تا زمانی که برای انجام امور ثبت املاک به ادارات ثبت مراجعه می کنند و این اصطلاح را از نقشه بردار کارشناس اداره ثبت می شنوند.

با قاطعیت می توان گفت که دقیقا به همین دلیل دادگاه های دعاوی ملکی پر است از مال باختگانی که اگر با این اصطلاح و ضرورت دانستن کاربرد  نقشه یو تی ام UTM  آشنا بودند هرگز کارشان به دادگاه دعاوی ملکی نمی کشید.

متاسفانه در معاملات ملکی تنها چیزی که مورد تاکید است اصالت سند و استعلام دفترخانه از اداره ثبت درباره صحت مالکیت و عدم بازداشت بودن ملک است.

اما آیا در هیچ یک از مراحل معاملات ملکی از ابتدا تا نقل و انتقال قطعی، هرگز به این موضوع پرداخته می شود که آدرس اعلامی از طرف فروشنده ،که منتسب به آن سند می کند، آدرس درستی هست یا خیر؟!

البته در مورد ملک هایی که دارای ساختمان است ، موقع بازدید خریدار از ملک تا حدودی می توان متوجه شد که آدرس صحیح است یا خیر. چون بازدید از داخل ساختمان مستلزم این است که ملک تحت تصرف فروشنده باشد و یا با مستاجران هماهنگی لازم بعمل آمده باشد.

اما در مورد ملک هایی که به صورت زمین خالی هستند بدون هیچ گونه دیوارکشی و درب ورودی، چگونه می توان متوجه شد که سندی که در دست فروشنده است متعلق به این زمین است؟

حتی اگر طول و عرض زمین با طول و عرض مندرج در سند برابر باشد نمی تواند صحه ای بر تعلق آن سند به زمین اعلامی برای فروش باشد.

دلیل آن واضح است!

زمین های با قواره یکسان که در واقع طول و عرض یکسان دارند بسیارند!

همین موضوع باعث شده است که کلاهبرداران ملکی دقیقا زمینی با طول و عرض و مساحت برابر با آنچه در سند نوشته شده است در منطقه پیدا کنند و به بازدید خریداران برسانند در حالی که زمین واقعی دارای مشکلات متعددی است مانند ملی بودن، واقع شدن در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر که غیرقابل بهره برداری است، نداشتن راه دسترسی، اشغال شدن توسط شهرداری یا سایر ارگانهای دولتی، داشتن معارض و سند ماده ۱۴۷ که درواقع به دلیل تصرف طولانی مدت ایجاد حق مالکیت شده است و غیره

که اگر خریدار زمین واقعی را بازدید کند و متوجه مشکلات آن شود، هرگز حاضر به معامله نمی شود!

حتی اگر دفترخانه هزار بار از اداره ثبت استعلام بگیرید همه چیز درست است. سند آزاد است، بازداشتی ندارد، نام مالک صحیح است، قواره ملک درست است، سند اصالت دارد و جعلی نیست و…

اما کدام زمین؟ چه کسی مسئول این است که زمینی که مشاور املاک به خریدار نشان داده است ا زمین واقعی یکسان نیست!

حتی مشاورین املاک مسئول این کلاهبرداری نیستند چون مشاور املاک آدرس اعلامی از طرف فروشنده را با این فرض که آدرس درست است فایل می کند.

تنها مسئول این کلاهبرداری خریدار است. چون این خریدار است که باید دقیقا بداند چه چیزی را دارد معامله می کند و حاضر شده است به اعلام شفاهی آدرس ملک توسط فروشنده اعتماد کند بدون اینکه این آدرس در هیچ جایی ثبت شده باشد.

بله ! درست می خوانید

آدرس ملک در هیچ جای سندهای دفترچه ای قدیمی درج نشده است!

در سندهای دفترچه ای صرفا پلاک ثبتی اصلی و فرعی درج شده است که حتی با پلاک شهرداری که بر سر در ملک می توان دید هم متفاوت است.

پس چه راهی وجود دارد که خریدار بتواند موقعیت دقیق چهارگوشه ملک را قبل انجام معامله و به صورت کاملا رسمی و معتبر در اختیار داشته باشد؟

که  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی، تنها و تنها مدرک رسمی است که موقعیت دقیق پلاک ثبتی مندرج در سند با دقت بالا بر روی نقشه منطقه جانمایی می شود و با نگاه به نقشه می توان نام خیابان و اینکه پلاک ثبتی مورد نظر چندمین قطعه از سر کوچه است ، صحت آدرس اعلامی از طرف فروشنده را تایید کرد.

با اطمینان باید به شما خریدار محترم بگوییم که اگر فروشنده ملک از تهیه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی سرباز زد و هزینه را بهانه کرد، باید بدانید که قطعا مشکلی وجود دارد و احتمال کلاهبرداری بسیار بالا است.

درست است که تهیه  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی ممکن است سه میلیون تومان به بالا ( بر اساس مساحت و موقعیت ملک) هزینه داشته باشد اما آیا این هزینه برای درست انجام شدن یک معامله ملکی میلیاردی هزینه زیادی است؟

اگرچه هیچ قانونی در مورد اینکه کدامیک از طرفین معامله، خریدار یا فروشنده، باید هزینه تهیه  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را پرداخت کنند وجود ندارد، اما منطقی این است که فروشنده نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را قبل از معامله تهیه کند و در اختیار مشتری ها قرار دهد.

اما متاسفانه فروشنده ها معتقد هستند از آنجایی که معلوم نیست معامله سر بگیرد یا نه چرا باید هزینه ای بابت تهیه  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی از جیب شان برود.

در صورتی که نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی باید جزو لاینفک معاملات ملکی باشد که دارای سند دفترچه ای قدیمی (شاهنشاهی) هستند.

در مورد ملک هایی که سند تک برگی دارند، این مشکل وجود ندارد. چون در سندهای تک برگی جدید، علاوه بر درج آدرس دقیق ملک، موقعیت پلاک ثبتی نیز در پایین صفحه به صورت نقشه کاداستری نمایش داده شده است تا شبهه ای بابت موقعیت دقیق ملک باقی نماند.

در واقع سند تک برگی همان تلفیق سند دفترچه ای با نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی است. همین مسئله به خوبی موکد این موضوع است که سندهای دفترچه ای نقص اطلاعات داشته اند که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصمیم به تبدیل همه سندهای دفترچه ای به سند تک برگی گرفته است. یکی از نقوص اطلاعاتی سندهای دفترچه ای همین فقدان آدرس و مبهم بودن موقعیت دقیق ملک است.

در این چندین سال تجربه کارشناسی امور ثبتی، پرونده های بسیاری بوده اند که به دلیل عدم  جانمایی پلاک ثبتی قبل از انجام معامله راهی دادگاه های دعاوی ملکی شده اند تا احقاق حق کنند.

در زیر نمونه ای از این نوع پرونده ها آورده شده است:

زمینی که بر اساس بنچاقی معتبر و به صورت قولنامه ای به خریدار فروخته شده است طبق مندرجات بنچاق، قطعه چهارم از پلاک ثبتی ۸ فرعی از ۵ اصلی است.

که هنگام بازدید از ملک قطعه زمین خالی با موقعیت بسیار خوب به رویت خریدار رسیده است. که با خط زرد رنگ بر روی عکس هوایی منطقه نشان داده شده است.

جانمایی پلاک ثبتی ملک روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

که خریدار سالها پس از انجام معامله در حالی که تصور می کرده است زمینش همان زمین خالی است به شهرداری مراجعه می کند برای اخذ جواز ساخت.

در آنجا متوجه می شود که مالک این زمین شخص دیگری است!

وقتی کار به شکایت می کشد دادگاه دستور تهیه  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را می دهد، مالباخته به ما به عنوان کارشناس رسمی امور ثبتی مراجعه می کند تا طبق دستور دادگاه پلاک ثبتی زمین را بر روی نقشه درج کنیم و نقشه را ممهور به مهر دادگستری نماییم.

در پروسه انجام عملیات تهیه  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی، کارشناس رسمی موظف از بدون توجه به اظهارات متقاضی، خود شخصا صحت پلاک ثبتی را بررسی کند و به دادگاه گزارش دهد.

روال کار به این صورت است که کارشناس رسمی امور ثبتی از روی نقشه های ثبتی قدیمی محل دقیق پلاک ثبتی مورد نظر را جانمایی می کند.

در زیر نقشه ثبتی مربوط به پلاک ثبتی مورد نظر آورده شده است که مورد دعوی در واقع قطعه چهارم بود.

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی مفروز شده از پلاک ثبتی فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی قطعات تفکیکی مفروز شده از پلاک ثبتی فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در همان بررسی اولیه محرز شد که شکل و شمایل قطعه چهارم که به صورت مثلثی شکل است با شکل زمینی که به رویت خریدار رسیده بوده است متفاوت است.

بنابراین پروژه وارد فاز جانمایی پلاک ثبتیشد تا فارغ از اظهارات متقاضی، عملیات جانمایی پلاک ثبتی بصورت کاملا کارشناسانه انجام شود.

که نتیجه کار عملیات جانمایی پلاک ثبتی به صورت زیر است:

لذا محرز گردید که زمین واقعی منسوب به قطعه چهارم پلاک ثبتی مورد نظر در فاصله کمی از زمین مورد معامله واقع شده است که در واقع طی سالیان تفکیک و به افراد مختلف فروخته شده است.

برای تکیمل گزارش تحویلی به دادگاه، اقدام به تعیین پلاک ثبتی زمین خالی با دو مدعی کردیم که محرز گردید پلاک ثبتی این زمین ۹۲ فرعی از ۵ اصلی است که با اسناد و مدارک طرف مقابل دعوی همخوانی دارد.

بنابراین دادگاه رای را به نفع خوانده صادر کرد و خواهان در واقع قربانی کلاهبرداری ملکی اعلام شد. در این مرحله خواهان از فروشنده اولیه شکایت می کند اما فروشنده از ایران خارج شده است و هیچ اموالی در ایران برای توقیف ندارد.

بنابراین میلیلاردها تومان از دست می رود در حالی که تهیه  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی در موقع معامله شاید به ده میلیون تومان هم نمی رسید.

اگر دقت کرده باشید زمین به صورت قولنامه ای معامله شده بوده و بنابراین سند رسمی به نام خریدار انتقال داده نشده بوده است. لذا فروشنده به راحتی توانسته است بلافاصله زمین را به نام افراد دیگر انتقال دهد و متواری شود.

اما نوع دیگری از اینگونه پرونده ها وجود دارد که حتی انتقال سند هم انجام می شود. اما به عنوان مثال زمین واقعی در ارتفاعات بالای کوه واقع شده است که امکان بهره برداری ندراد و در واقع در گیر و دار اراضی ملی شدن است. اما زمینی که به خریدار نشان داده می شود یک زمین مرغوب در بین سایر قطعات مسکونی است که هیچ مشکلی از لحاظ بهره برداری ندارد.

نمونه این نوع کلاهبرداری عمدتا در پلاک های ثبتی واقع در شمال تهران دیده می شود که نیمی از پلاک ثبتی زمینهای مرغوب بالاشهر تهران است و نیمی از پلاک ثبتی روی ارتفاعات شمال تهران واقع می شود. به عنوان مثال پلاک ثبتی ۶۷ اصلی ولنجک که از از بلوار ولنجک شروع می شود و تا بالای کوه کشیده می شود. قسمتهای جنوبی این پلاک ثبتی زمینهای بسیار مرغوب ولنجک هستند اما زمینهای واقع در شمال این پلاک ثبتی در واقع غیرقابل بهره برداری هستند.

در این نوع کلاهبرداری ها، وقتی کار به دادگاه می کشد، فروشنده حتی قبول نمی کند که زمین اشتباهی را به رویت خریدار رسانده است. چون بازدید از زمین هیچ گاه صورت جلسه نمی شود و بعضا شاهدی هم ندارد و هیچ جا آدرس ملک درج نمی شود. بنابراین فروشنده به راحتی می تواند اذعان کند که خریدار زمین واقعی را رویت کرده است و با علم به شرایط وضع موجود زمین اقدام به انجام معامله کرده است.

بنابراین اهمیت تهیه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی از این جهت که ضمیمه معامله می شود بطوریکه در مبایعه نیز ذکر می شود “طبق نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ” ارائه شده از طرف فروشنده، می تواند معامله را به طور کامل شفاف سازی کند تا محلی برای کلاهبرداری ایجاد نشود.

همچنین ممکن است کل یا قسمتی از زمین در طرح خیابان شهرداری واقع شده باشد و اساسا خرید چنین ملک هایی خریدار را با مشکلات زیادی مواجه میکند که آیا بتواند مبلغ زمین را از شهرداری بگیرد یا خیر. همچنین اداره ثبت تنها برای مقدار باقیمانده زمین سند تک برگ صادر خواهد کرد نه کل زمین. که همین موضوع خریدار را با ضرر غیرقابل جبرانی مواجه خواهد کرد.

در زیر نمونه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی برای ۴ قطعه تفکیکی که قسمت یا کل قطعه در طرح خیابان افتاده است آورده ایم. در این حالت نقشه بردار باید مقدار باقیمانده زمینها را نیز محاسبه کند . نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹ :

نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی برای ۴ قطعه تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

البته باید توجه کنید که نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی حتما ممهور باشد و این عبارت که ” جانمایی پلاک ثبتی” طبق معرفی مالک/متقاضی انجام شده است درج نشده باشد. چون درج این عبارت در نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی به این معنا است که کارشناس هیچ مسئولیتی بابت صحت پلاک ثبتی اعلامی از طرف مالک/متقاضی تهیه نقشه ندارد. این نوع نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی بالطلع بسیار ارزانتر و از نظر حقوقی بی ارزش هستند.

اما نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی که در آن کارشناس مربوطه شخصا صحت موقعیت پلاک ثبتی را گواهی می کند دارای بار حقوقی بسیار بالا است و مانند یک سند رسمی عمل می کند.​

هزینه جانمایی پلاک ثبتی ملک به عهده خریدار یا فروشنده

با توجه به اینکه این موضوع به کرات از ما پرسیده می شود، پیشنهاد ما برای این موضوع که کدامیک از طرفین معامله ، خریدار یا فروشنده، هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را تقبل کنند به این صورت است که فروشنده هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را تقبل کند تا بتواند به تمام مشتری ها و خریداران احتمالی زمین ارائه دهد. اما هرگاه معامله صورت گرفت هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی به فروشنده بازگردانده شود. چون نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی به عنوان یکی از الزامات برای تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگ و همچنین اخذ جواز ساخت شهرداری است . بنابراین خریدار در آینده نیز از نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی به کرات استفاده خواهد کرد.

البته گاهی اوقات دیده می شود که مشاور املاک که در واقع واسطه بین خریدار و فروشنده است، هزینه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را به عهده می گیرد تا معامله از دست نرود. چراکه حق کمیسیون مشاور املاک این هزینه را کاملا پوشش می دهد و در هر صورت سود آوری قابل توجهی دارد.

 گروه کارشناسان رسمی ما با دسترسی به کامل ترین بانک اطلاعات ثبتی، برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی انواع سند دفترچه ای، بنچاق، قولنامه های قدیمی و غیره اعلام آمادگی می کند.

توضیح بیشتر اینکه نقشه پلاک ثبتی نقشه هایی قدیمی است که در آن نحوه تفکیک قطعه مادر به زیرقطعه ها و ترتیب ثبت آنها در دفتر ثبت مشخص شده است. 

در انتها توصیه می شود در نگهداری از سندهای دفترچه ای دقت بفرمایید و همیشه چندین نسخه کپی واضح و رنگی از اصل سند که برابر اصل شده باشد نگهداری کنید تا در صورتی که هر اتفاقی برای اصل سند افتاد مانند سرقت یا آتش سوزی، بتوانید با استفاده از نسخه کپی به اضافه  نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی جهت اخذ سند المثنی اقدام کنید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!