جانمایی پلاک ثبتی روی نقشه هوایی دو هزارم

جانمیی پلاک ثبتی روی نقشه هوایی دوهزارم منطقه به این معنی است که چهارگوشه دقیق ملک روی نقشه دو هزارم قرار می گیرد تا موقعیت دقیق پلاک ثبتی روی نقشه هوایی منطقه به صورت مختصات یو تی ام بدست آید.

سابقه ثبت ملک

ثبت ایران برگرفته از ثبت کشورهای اروپایی شروع شد و برای کد گذاری هر قطعه زمین در طرح اولیه LIS پس از بخش بندی کل پهنه تحت تصرف یک استان هر پهنه ثبتی را که با نام یکی از روستاهای مرکزی آن پهنه نام گذاری شد یک بخش ثبتی نامیدند.

سپس از این بخش ثبتی منطقه بزرگی را شامل می شد مجددا آن بخش را به قسمت‌های ریز تری تقسیم کردند که ناحیه ثبتی می شد که عمدتا بصورت مزرعه و یا اراضی مختلف نامگذاری گردید برای مثال بخش ۱۱ ثبتی تهران که با نام شمیرانات و لواسانات دو ناحیه بزرگ از آن بود با مزرعه های مختلف و یا اراضی مختلفی مثل اراضی سنگ لشکری ، اراضی قلهک ، اراضی رستم آباد ، اراضی درکه ،  اراضی کوی فراز ، اراضی حسین آباد ، اراضی پوئینک از هم جدا می شد.

حال این مزرعه بزرگ یا اراضی بزرگ که هر کدام یک پلاک ثبتی اصلی می باشند و تقدم و تأخر آنها بر اساس ثبت هر منطقه صورت گرفته است و ترتیبی در کنار هم قرار گرفتنشان وجود ندارد می بایست بر اساس مالکیت افراد به قطعات ریزتری تقسیم شود.

که این موضوع بر اساس محدوده مالکیت تحت عملیات تحدید حدود یا همان حد بندی با حضور مالک و مالکین ملک های مجاور صورت می پذیرفت و آن قطعه زمین یک پلاک فرعی می گرفت حال این زمین که کلیه اطلاعات ش از لحاظ بخش و ناحیه و پلاک اصلی و فرعی مشخص شده بود به نام یک نفر در دفاتر املاک ثبت می گردید که همین نام امروزه حتی به عنوان آدرسی برای پیدا کردن قطعه زمینهای مجزا شده از آن پلاک استفاده می شود . 

در گذر زمان همین قطعات بزرگ عمدتا زراعی و باغی تبدیل به ریز قطعات ی شده اند و پلاک فرعی جدیدی گرفته اند و پلاک فرعی قبلی تبدیل به پلاک مادری شده است که در اسناد ثبتی به عنوان مفروز و مجزی شده آورده می شود.

گاهی ممکن است این عملیات چندین بار روی یک زمین انجام شود و در عملیات های تفکیک مختلف مفروز و مجزی های مختلفی بوجود بیاد که همه این ها علی رغم اینکه در سند دفترچه ای با بنچاق ی که است مالک است وجود ندارد در دفاتر املاک ثبت می گردد و در عملیات جانمایی پلاک ثبتی با استفاده از همین ابزار و اطلاعات عملیات جستجو پیگیری می گردد .
به دلیل متنی بودن عمده این اطلاعات و وجود آنها در دفاتر قدیمی و با دست خط های بعضاً ناخوانا عملیات جانمایی پلاک ثبتی روی نقشه هوایی دو هزارم عملیاتی سخت و پیچیده است و می بایست برای بر قطعه زمین بصورت مجزا صورت پذیرد و نمی توان نسخه واحدی برای تمام پلاک های ثبتی در نظر گرفت.

طرح کاداستر ملی بر اساس نقشه هوایی پلاک ثبتی

در گذر از ثبت قدیمی به ثبت مدرن دیجیتال یا همان طرح کاداستر ملی بحث سند های تک برگ و نقشه های یو تی ام پیش آمد تا تمامی زمین‌ها به کمک همکاری مالکین به مرور زمان به این کاداستر اضافه گردد که در آینده از تعارضات ملکی کاسته شود و قبل از صدور هر سند اطلاعات موقعیت و نقشه ای آن مقدم شوند .

نمونه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی روی نقشه هوایی دو هزارم برای تایید اصالت سند دفترچه ای از نظر پلاک ثبتی اصلی و فرعی مندرج در سند دفترچه ای قدیمی (سند شاهنشاهی)

نقشه یو تی ام آدرس سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه یو تی ام آدرس سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نقشه یو تی ام UTM ملک مشاعی دارای سند مشاعی که هم موقعیت ملک و هم موقعیت ملک مادر در نقشه مشخص می شود:

نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

جانمایی ملک در سیستم مختصات یو تی ام UTM بر روی عکس هوایی برای تعیین تکلیف سندهایی که اراضی ملی شده اند: 

عکس هوایی یو تی ام ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
عکس هوایی یو تی ام ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همچنین در صورتی که مالک سند رسمی را در دست داشته باشد اما موقعیت دقیق ملک را نداند، ابتدا کارشناسان رسمی امور ثبتی موقعیت دقیق ملک را از بانک اطلاعات ثبتی از طریق انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی استخراج می کنند و سپس نقشه یو تی ام را تهیه و ممهور می کنند.

کاربرد نقشه ثبتی در تهیه نقشه هوایی پلاک ثبتی

قبل از هر اقدامی ابتدا باید جهت یافتن حدود تقریبی ملک با توجه به پلاک آن در بین سایر قطعات تفکیک شده از زمین مادر، نقشه ثبتی محدوده ملک موجود باشد. برخی از مالکین نقشه ثبتی منطقه ملک خود را در بین اسناد و مدارک قدیمی مرتبط با ملک دارند که باید این نقشه را به اضافه اصل سند دفترچه ای به نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی تحویل دهند تا نقشه بردار اقدام به پیاده کردن ملک بر روی زمین نماید.

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اکنون در این مرحله، نقشه بردار با توجه به متراژهای آورده شده در نقشه پلاک ثبتی و با توجه به عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در محدوده پلاک مورد نظر با استفاده از دوربین نقشه برداری و سایر وسایل و تجهیزات نقشه برداری، حدود پلاک مورد نظر را بر روی زمین جانمایی و پیاده می نماید.

پس از مشخص شدن دقیق محدوده ملک یا زمین، نقشه بردار اقدام به نقشه برداری ملک پیاده شده به اضافه عوارض دور و بر آن جهت تهیه نقشه در سیستم مختصات  UTM یو تی ام و ممهور کردن آن به عنوان نقشه بردار رسمی امور ثبتی برای تحویل به اداره ثبت مربوطه می نماید.

به این ترتیب نقشه دفترچه ای قدیمی (سند اربعه) ملک بر اساس پلاک ثبتی، تبدیل به نقشه دقیق در سیستم مختصات UTM   یو تی ام می گردد که در آن مکان دقیق ملک بر روی زمین با حد و مرز دقیق و مساحت دقیق توسط کارشناس رسمی امور ثبتی تایید گردیده است و همچنین مالک موقعیت ملک خود را بر روی زمین جهت بازدید کارشناس اداره ثبت پی کنی یا دیوار کشی می کند. نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی حکم سند جدید برای ملک یا زمین را دارد که جهت هرگونه معامله و یا فعالیت عمرانی اعم از ساخت و ساز، تغییر کاربری و .. به عنوان مبنا قابل استناد و استفاده می باشد. سند دفترچه ای بدون نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی، ارزش فنی ندارد. اما سند دفترچه ای به انضمام نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی یک پکیج کامل هم از نظر حقوقی و هم از نظر فنی مهندسی است. به همین جهت است که اخیرا در تمام ارگانهای مرتبط به امور ملک و اراضی, مانند ادارات ثبت و شهرداری ها و سازمان زمین شهری و جهاد کشاورزی و غیره, ارائه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ملک جهت تشکیل پرونده الزامی است.

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی مفروز و مجزی شده از پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در این ادارات صرفا مهر نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری- امور ثبتی مورد قبول است. رشته های دیگر مانند راه و ساختمان یا عمران صلاحیت تایید نقشه یو تی ام UTM را ندارند و مهر آنها مورد قبول ارگانها و سازمانها نمی باشد.

ضمناً با توجه به نوع سند و شرایط ملک، نقشه های تهیه شده توسط نقشه برداران رسمی سازمان نظام مهندسی ما، در صورت درخواست متقاضی و طبق دستور اداره ثبت مربوطه، ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری و یا امور ثبتی با مناسب ترین قیمت می گردد. 

متقاضیان محترم خدمات نقشه برداری در امور ملک و زمین می توانند جهت درخواست بررسی سند ملک خود و اخذ مشاوره با ما تماس بگیرند.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!