رها سازی اضافه مساحت ملک دستورالعمل شهرداری

اگر در جریان ساخت و ساز به خصوص در تهران هستید حتما با مفهوم نقشه یو تی ام آشنا هستید. اما بسته به کاربردی که نقشه یو تی ام مربوطه دارد، اطلاعاتی به نقشه اضافه می شود که پاسخگوی آن منظور خاص باشد. مثلا نقشه یو تی ام رها سازی اضافه مساحت زمین یعنی زمانی که وضع موجود ملک بزرگتر از سند است و باید آن قسمت مازاد مساحت از ملک رها سازی شود.

نقشه یو تی ام UTM  یکی ار مدارک الزامی در پرونده های مربوط به امور ملک در تمام سازمانها و ادارات مرتبط با امور ملکی است. مانند ادارات ثبت، شهرداری ها، سازمان زمین شهری، سازمان منابع طبیعی و غیره.

ادارات ثبت و شهرداری ها دو اداره ای هستند که می توان گفت تمام مالکین در پروسه اداری مربوط به سند و جواز ساخت ملزم به مراجعه و تشکیل پرونده هستند.

در مورد انواع نقشه یو تی ام UTM مورد نیاز اداره ثبت مانند  نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک  و نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی در مطالب قبلی به تفصیل صحبت شده است.

معمولا  نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک  و نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی که برای اداره ثبت تهیه می شود، برای شهرداری نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مگر اینکه ملک شرایط خاصی داشته باشد.

دلیل تهیه نقشه یو تی ام وضع موجود ملک

شرایط خاص به این معناست که بین ابعاد و مساحت وضع موجود ملک و اطلاعات مندرج در سند مغایرتهایی وجود داشته باشد.

در‌‌ مواردی که وضع موجود ملک با سند مغایرت داشته باشد سه حالت مختلف داریم:

۱. طول های وضع موجود ملک با طولهای ذکر شده در حدود اربعه متفاوت است.

۲. مساحت وضع موجود ملک با مساحت مندرج در سند مغایرت دارد.

۳. هم طولها و هم مساحت ملک با حدود اربعه و مساحت ذکر شده در سند مغایرت دارد.

در شرایطی که طولهای وضع موجود ملک با حدود اربعه ذکر شده در سند مغایرت دارد اما مساحت با مساحت سندی هم خوانی دارد، سعی می کنیم اختلافات کم را نادیده بگیریم و تا حد امکان طولها را با آنچه در سند ذکر شده است منطبق کنیم.

در مواردی که با همان طولهای مندرج در سند ، مساحت متفاوتی به دست می آید دستور تصحیح سند می دهیم که مساحت ملک تصحیح شود.

در مواردی که هم طولها و هم مساحت با سند مغایرت دارد، علاوه بر تهیه نقشه وضع موجود ملک، سابقه ی ثبتی ملک نیز باید بررسی شود‌.

به این معنی که نقشه های ثبتی قدیمی ملک استخراج شود و مشخص شود که آیا اشتباهی در صدور سند اولیه رخ داده بوده است یا اینکه این مغایرت به دلیل تجاوز به ملک های مجاور و به هم خوردن مرزها و مجاورت ها رخ داده است به طوری که حتی خود مالک از این وضعیت بی اطلاع است.

در این مورد علاوه بر نقشه یو تی ام UTM  خود ملک،  ملک های مجاور نیز باید برداشت نقشه برداری دقیق شوند تا مسئله کارشناسی شود.

در هر صورت تصمیم گیرنده برای وضعیت ملک از نظر سند صرفا در حیطه صلاحیت کارشناسان رسمی امور ثبتی دادگستری/نظام مهندسی است. نظر کارشناس به صورت نقشه یو تی ام UTM نهایی ممهور به مهر کارشناس رسمی امور ثبتی توسط مالک تحویل اداره ثبت مربوطه می شود. نظر کارشناس رسمی امور ثبتی بر نظر تمام کارشناسان ادارات ثبت و شهرداری ارجعیت دارد و ارگانهای ذیربط موظف به اعمال تصحیحات سندی طبق نقشه یو تی ام UTM ممهور شده کارشناس رسمی امور ثبتی هستند.

روش تهیه نقشه یو تی ام رها سازی اضافه مساحت ملک

بنابراین ابتدا باید از ملک نقشه برداری با دستگاههای دقیق توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی انجام شود. خروجی این عملیات نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک است که طول ها در چهار جهت و مساحت دقیق ملک در آن گواهی می شود.

سپس این مقادیر با حدود اربعه و مساحت سندی تطبیق داده می شوند. اگر مغایرتها فقط در مساحت باشد و نه در حدود اربعه، به این معنی که طول ها در چهار جهت ملک با حدود اربعه سندی برابر است اما مساحت متفاوت است، در این صورت با درخواست تصحیح سند از اداره ثبت مربوطه می توان مشکل را برطرف نمود.

اما اگر هم در حدود اربعه و هم از حیث مساحت، وضع موجود ملک با سند مغایرت داشته باشد نیاز به انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی است که در آن ملک و مجاورین آن بر اساس نقشه های تفکیکی قدیمی مربوط به زمانی که قطعه مادر به این قطعات تفکیک شده اند بررسی می شوند تا دقیقا مشخص شود این مغایرت از کجا ناشی می شود و آیا تجاوز به ملک مجاور رخ داده است یا اینکه این مشکل ذاتی تفکیک بوده است.

یعنی از همان ابتدا این مشکل به دلیل عدم وجود دستگاههای دقیق برای اندازه گیری مساحت ها پیش آمده است. انجام عملیات بررسی پلاک ثبتی بر اساس نقشه ثبتی منطقه، عملیات جانمایی پلاک ثبتی نام دارد و تنها در حیطه تخصص نقشه برداران کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی است.

کما اینکه لازم به تاکید است که اداره ثبت و دادگاههای پرونده های ملکی فقط مهر نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی را قبول دارند. مهر کارشناسان دادگستری رشته های دیگر مانند راه و‌ ساختمان، عمران و غیره به هیچ عنوان قابل قبول دادگاه و اداره ثبت نمی باشد و نقشه ها تایید و ترتیب اثر داده نخواهند شد.

بنابراین در این مرحله مالک توجیه شده است که وضع موجود ملکش با سندش مغایرت دارد. لذا نمی تواند ساخت ملک را دقیقا بر روی فضای حاصل از ملک کوبیده شده قدیمی بنا کند. پس از اخذ جواز ساختف مالک موظف است حدود اربعه ملک را طبق سند رعایت کند. بنابراین باید مشخص شود مغایرت ها از کدام سمت هستند و به چه مقدار.

اگر وضع موجود ملک از سند کوچکتر است، مالک می تواند به وضع موجود قانع باشد و بدون وارد شدن در دعوای حقوقی با مجاورین، ملک را بسازد.

اما اگر ملک از سند بزرگتر است، مالک موظف است قسمتهای اضافه بر سند را رهاسازی کند و چهارگوشه ملک را دقیقا طبق سند پیاده کند.

تعیین میزان و محل رهاسازی اضافه مساحت زمین در حیطه تخصص و صلاحیت نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری است که در نقشه ای تحت عنوان نقشه یو تی ام UTM  رهاسازی اضافه مساحت زمین و یا نقشه یو تی ام UTM آزادسازی اضافه مساحت ملک، به شهرداری ارایه و تایید می شود.

نقشه یو تی ام UTM  رهاسازی اضافه مساحت زمین، قسمتی که باید رهاسازی شود با هاشور و با رنگی متفاوت مشخص می شود و همچنین جهت درک بهتر نقشه، توضیحات در حاشیه نقشه آورده می شود.

در زیر نمونه ای از نقشه یو تی ام UTM  رهاسازی اضافه مساحت زمین، تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار، آورده شده است.

نقشه یو تی ام مساحت رها شده ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه یو تی ام مساحت رهاشده ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

برای ایجاد دید بهتر نقشه پیش زمینه را حذف می کنیم که بتوانید جزییات را با وضوح بهتری ببینید.

نقشه یو تی ام مساحت رها سازی شده نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام مساحت رهاشده نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همانطور که مشاهده می فرمایید نقشه یو تی ام UTM  رهاسازی اضافه مساحت زمین دارای دو جدول مختصات  یو تی ام UTM  است.  یکی از جدولها مختصات گوشه های قسمتی که باید رها سازی شود نشان می دهد و جدول دیگر پوشه های صحیح ملک که طبق سند است نشان می دهد.

درواقع برای تعیین محل چهار گوشه صحیح ملک که مورد تایید شهرداری و اداره ثبت است، جدول مختصاتی که گوشه های صحیح ملک را پس از حذف قسمت رهاسازی نشان می دهد باید توسط یک نقشه بردار پیاده و میخ کوبی شود.

در غیر اینصورت هنگام صدور پایانکار دچار مشکل خواهید شد. دقت بفرمایید که رعایت دقیق رهاسازی در صدور پایانکار بسیار مهم و ضروری است. اگر رهاسازی طبق نقشه انجام نشود، پس از ساخت صدور پایانکار و سند تک برگی برای آپارتمانهای نوساز تعلیق خواهد شد.

در زیر نمونه های بیشتری از نقشه یو تی ام UTM  رهاسازی اضافه مساحت زمین، تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار، آورده شده است.

نقشه یو تی ام مغایرت طول سندی با طول وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام مغایرت طول سندی با طول وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام مغایرت با سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام الزام رهاسازی قسمتی از ملک که جزو طولها و مساحت سندی نیست نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام اختلاف طول سندی با طول وضع موحود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام اختلاف طول سندی با طول وضع موحود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام تطبیق طول و عرض سندی با وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام تطبیق طول و عرض سندی با وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام تعیین قسمت رها سازی ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام تعیین قسمت رهاسازی ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام ملک تودلی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام ملک تودلی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

با توجه به تجربه چندین ساله ما در تهیه انواع نقشه یو تی ام UTM  رهاسازی اضافه مساحت زمین و با توجه به حساسیت موضوع، اکیدا تاکید می کنیم از کارشناسان مجرب در این امر استفاده بفرمایید. نقشه یو تی ام UTM  رهاسازی اضافه مساحت زمین مستلزم تخصص و تجربه است و به دلیل بار حقوقی بالا در کنار بار فنی ، ورای یک کار نقشه برداری ساده است.

در صورت نیاز به مشاوره می توانید همه روزه در ساعات اداری با ما تماس بگیرید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!