نقشه کاداستر سند تک برگی چیست؟

نقشه کاداستر سند تک برگی ، در واقع نقشه ایی است که در پایین سند تک برگی با عنوان ” تصویر نقشه کاداستر ملک” چاپ می شود بطوریکه ملک مورد نظر هاشور سیاه رنگ خورده است و موقعیت دقیق آن در محدوده ی اطراف ملک کاملا مشخص شده است.

کاداستر یا نقشه برداری ثبتی در تبصره ۳ ماده ۱۵۶ قانون ثبت اسناد و املاك نقشه كاداستر به اين صورت تعريف شده است:

“به مجموعه عمليات فني، مهندسي، مميزي، ثبتي و حقوقي در مورد املاكي اطلاق ميشود كه جريان ثبتي آن خاتمه يافته اعم از اينكه در دفتر املاك ثبت شده يا نشده باشد به جهت آنكه محدوده و موقعيت املاك را مشخص نمايد و ارتباط جغرافيايي آنها را با يكديگر نشان دهد و به منظور تثبيت مالكيت و تسهيل در حل و فصل دعاوي ملكي و ثبت املاك و ساير موارد مربوط به املاك اجراء گردد”.

بنابراين ميتوان گفت كاداستر سيستمي است كه در آن اطلاعات فني و اطلاعات حقوقي ضمن تلفيق با يكديگر، نگهداري و مديريت ميگردد تا جهت تعيين موقعيت جغرافيايي و هندسي املاك (تثبيت املاك) و عمليات ثبتي نظير تحديد حدود، تفكيك، تجميع، افراز و … و نيز رفع اختلافات ملكي در دعوي حقوقي مورد استفاده قرار ميگيرد.

منظوراز اطلاعات فني همان نقشه رقومي حاوي مختصات گوشه هاي املاك در يك سيستم جهاني و منظور از اطلاعات حقوقي، مالكيت، حقوق و محدوديتهاي جاري در ملك ياد شده و بطور كلي وضعيت حقوقي و قانوني ملك است.

همچنين واژه  ديگري براي كاداستر موسوم به نقشه برداري ثبتي وجود دارد كه بنا بر تعريف شاخهاي از مهندسي نقشه برداري است كه به روشها و ابزار مخصوص جمع آوري داده و اطلاعات مورد نياز نقشه هاي ثبتي براي نمايش حدود و اطلاعات مالكيت املاك اشاره دارد.

اركان كاداستر

-۱ نقشه و اطلاعات هندسي (اطلاعات فني)

يكي از اركان كاداستر جنبه فني آن يعني نقش مهندسي نقشه برداري در تهيه اطلاعات مبنايي كاداستر ميباشد كه بسيار مهم، ضروري و زيربنايي است.

-۲ اطلاعات توصيفي(اطلاعات حقوقي)

ركن ديگر كاداستر اطلاعات دفاتر املاك و نقشههاي تفكيكي ثبتي قطعات ميباشد كه تمام حقوق قطعه زمين و صاحبان آن و ميزان دسترسي افراد به آن را مشخص ميكند.

-۳ دولت

متولي نظام كاداستر بجز در موارد خاص در اكثر كشورها دولت است.  علت اين امر وجود قدرت كافي براي حفاظت و تثبيت حقوق مالكين و الزام تمام بخشهاي كشور به همكاري و به اشتراك گذاري اطلاعات مورد نياز به منظور تحقق يك كاداستر پاسخگو، جامع، كامل (فراگير)، مانع، پويا و بروز است.

طرح كاداستر شهري كشور با شكل كنوني با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و در زير مجموعه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور تأسيس شد.  مقدمات طرح كاداستر و مطالعات اجرايي و تعيين خطوط كلي در مورد جذب و تربيت نيروي انساني متخصص، تهيه ابزارها و تجهيزات مورد نياز كاداستر، هزينه هاي مربوطه و برنامه زمان بندي آن براي اجراي عمليات كاداستر شهري مورد بررسي قرار گرفت و مقرر گرديد طرح كاداستر شهري در ايران در يك دوره بيست و پنج ساله شامل پنج دوره پنجساله اجرا گردد. طرح كاداستر عملاً از سال ۱۳۷۴ وارد مرحله اجرائي شد و به تدريج فعاليت خود را به استانهاي مختلف كشور تعميم داد، به طوريكه در سالهاي اخير عمليات اجرائي كاداستر به شكل قابل ملاحظه اي در كليه استان هاي كشور در حال انجام مي باشد. در اين راستا فعاليتهاي اساسي براي حصول به هدفهاي دراز مدت كاداستر كشور بر دو محور بنيادي:”تهيه نقشه هاي كاداستر و جمع آوري اطلاعات هندسي و مالكيتي ” و “مكانيزه نمودن اطلاعات املاك و اسناد موجود” قرار گرفته است.

منبع: تطبیق زمین با اسناد مالکیت-دکتر یحیی جمور

نقشه کاداستر برای صدور سند تک برگی

با توجه به تعریف جامع و کاملی که در بند قبلی ارائه شد، اکنون الزام تهیه نقشه کاداستر برای صدور سند تک برگی محرز شده است. کما اینکه سند تک برگی به سند مالکیت کاداستری نیز معروف است.

یکی از مراحل مهم در صدور سند تک برگی، تثبیت عرصه است که گاهی به صورت اصطلاح شمیم زدن نیز توسط کارشناسان اداره ثبت اظهار میشود. تثبیت عرصه یعنی همان تعیین محل یا مختصات یا نقطه ی دقیق گوشه های ملک با دستگاه جی پی اس دقیق و انتقال آن به بانک کاداستر کشور بطوریکه هر قطعه ملک در سیستم بانک کاداستر کشور بنشیند و پازل جامع کاداستر کشور را تکمیل کند.

به این ترتیب گوشه های هر پلاک ثبتی در بانک اطلاعات کاداستر کشور تثبیت می شود و اگر هر قطعه ملک را یک قطعه از پازل بزرگ سیستم جامع کاداستر کشور در نظر بگیریم، روزانه هزاران قطعه ملک در بانک اطلاعات کاداستر سر جای دقیق خود قرار میگیرد تا در چند سال آینده هیچ قسمت مبهم و بلاتکلیفی باقی نماند.

برای فهم بهتر بانک اطلاعات کاداستر کشور، به نقشه ایی که پایین سند تک برگی چاپ شده است نگاه کنید:

وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
تصویر نقشه یو تی ام UTM کاداستر ملک در سند تک برگی

در عنوان نوشته شده است: ” تصویر نقشه کاداستر ملک”

در یک کادر با ابعاد مشخصی، تمام ملک های محدوده ی اطراف ملک مورد نظر، به صورت قطعات ریز کنار هم چیده شده اند و ملک مورد نظر هاشور سیاه رنگ خورده است تا کاملا مشخص شود این سند تک برگی مربوط به کدام قطعه است.

آنچه در این کادر می بینید قسمت کوچکی از بانک اطلاعات جامع کاداستر کشور است که مبنای آن نقشه های مقیاس ۱:۲۰۰۰ سازمان نقشه برداری کشور است که به قرار است به مرور زمان تدقیق شود تا بانک جامع کاداستر کشور با دقت بالایی تکمیل شود.

روش تکمیل بانک جامع کاداستر کشور

با توجه به تثبيت عرصه در بانك جامع كاداستر و داده آمايي پلاك ثبتي مورد نظر، نخست در واحدهاي نقشه برداري ادارات ثبت، فايل عرصه به صورت استاندارد توليد و آماده ارائه ميگردد. بر اساس تجميع اطلاعات مكاني(شامل نقشه عرصه و اعيان ملك بر پايه بانك كاداستر)  و اطلاعات توصيفي بانك جامع املاك (شامل اطلاعات مالكيتي و حقوقي)، مي توان جهت صدور سند مالكيت اقدام نمود .

كليه ارتباطات داده اي در بين اطلاعات مكاني و توصيفي بر اساس پلاك ثبتي مي باشد. فرآيند صدور سند مالكيت تك برگي در واحد نقشه برداري، بايگاني، بازداشتي و دفتر املاك ادارات ثبت انجام مي شود كه عمده وظايف بخش دفتر املاك شامل داده آمايي، ثبت اطلاعات مالكيتي، تحرير آن در دفاتر املاك و چاپ سند تك برگي مي باشد.

تقسيم بندی ثبتی به ترتیب به صورت بخش، پلاك اصلي، پلاك فرعي، پلاك فرعي از فرعي هاي مختلف و قطعه ميباشد. معمولا حدفاصل بخشهاي هر شهر، خيابانها يا عوارض مشخصي هستند كه ممكن است از نظر مساحت و موقعيت بخشها هيچ ارتباطي بين آنها وجود نداشته باشد. اساسا هر بخش به تعدادي پلاك اصلي تقسيم ميشود كه باز هم ممكن است از نظر مساحت و موقعيت هيچ ارتباطي بين آنها نباشد.

نقشه تقسیمات نواحی ثبتی تهران بزرگ
نقشه تقسیمات نواحی ثبتی تهران بزرگ
نقشه تقسیمات نواحی ثبتی استان تهران
نقشه تقسیمات نواحی ثبتی استان تهران

هر پلاك اصلي نيز به تعدادي پلاك فرعي تقسيم ميشود. معمولا هر پلاك فرعي خيلي بزرگ است و به همين دليل مجددا به قسمتهاي كوچكتري موسوم به قطعه، تفكيك يا افراز ميشود.

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

متقاضیان سند تک برگی دو دسته هستند:

ملک های دارای سند مالکیت رسمی

ملک های فاقد سند مالکیت رسمی

ملک هایی که دارای سند مالکیت رسمی اعم از سند مالکیت دفترچه ایی، بنچاق، نسق و …. ، هستند بنابراین دارای پلاک ثبتی اصلی و فرعی مشخصی هستند که گرفتن سند تک برگی نیز بر اساس همان پلاک ثبتی انجام می شود.

اما ملک هایی که فاقد سند مالکیت رسمی هستند، قرار است در پروسه ی صدور سند تک برگی ، برای اولین بار دارای پلاک ثبتی فرعی مستقل بشوند. پلاک ثبتی اصلی در هر منطقه برای تمام ملک های منطقه یکسان است و پلاک ثبتی فرعی مادر نیز برای ملک های مجاور هم یکسان است. بنابراین فقط کافی است که پلاک ثبتی فرعی ملک که در واقع از پلاک ثبتی فرعی مادر، مفروز و مجزی می شود، توسط اداره ثبت مربوطه مشخص شود و در سند تک برگی درج شود.

وظیفه متقاضیان سند تک برگی در تهیه نقشه کاداستر

متقاضیان سند تک برگی موظف هستند ابتدا نقشه یو تی ام UTM ملک خود را تهیه کنند و به کارشناس پرونده در اداره ثبت مربوطه تحویل دهند. نقشه یو تی ام UTM توسط نقشه برداران دارای پروانه اشتغال سازمان نظام مهندسی و یا کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور ثبتی تهیه می شوند که هزینه آن طبق تعرفه از مالک دریافت می شود. همچنین مالک مختار است که کارشناس نقشه بردار را خودش انتخاب کند و اجباری به انجام کار توسط نقشه برداری خاصی وجود ندارد.

اما بهتر است مالک از نقشه بردارانی استفاده کند که دارای اعتبار و شهرت کافی هستند تا نقشه یو تی ام UTM توسط اداره ثبت درجا تایید شود. اگر نقشه بردار ، کارشناس با تجربه و شناخته شده ایی نباشد، علاوه بر اینکه ممکن است نقشه یو تی ام UTM را مطابق استاندارد مورد تایید اداره ثبت انجام ندهد، بلکه کارشناس ثبت در مورد دقت انجام کار تردید کند و خودش شخصا نیز دوباره به محل ملک بیاید تا نقشه یو تی ام UTM را مجددا چک کند. به همین دلیل زمان زیادی از دست میرود.

اما نقشه بردارانی که با تجربه هستند و سالهاست که برای ادارات ثبت و شهرداری ها نقشه یو تی ام UTM تهیه می کنند، کارشناسان اداره ثبت می دانند که کار خود را خوب بلد هستند و با استانداردهای بروز و میزان دقت مورد تایید اداره ثبت مطلع هستند. لذا در جا نقشه یو تی ام UTM تایید می شود و در وقت و هزینه ی متقاضی صرفه جویی می شود.

در نقشه یو تی ام UTM استاندارد، مختصات دقیق گوشه های ملک بر روی نقشه درج شده است. بنابراین کارشناس اداره ثبت با وارد کردن مختصات گوشه های ملک در سیستم کاداستر کشور ، می تواند تشخیص دهد که منظور متقاضی کدام ملک است.

در زیر نمونه های نقشه یو تی ام UTM تهیه شده توسط نقشه برداران پایه یک سازمان نظام مهندسی و کارشناسان رسمی امور ثبتی دادگستری گروه کارشناسان ما با مدیریت خانم مهندس آبکار (۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹) آورده شده است:

نقشه یو تی ام UTM یا نقشه کاداستر ملک تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام جانمایی سند تعیین محل دقیق پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام UTM یا نقشه کاداستر ملک تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام عرصه و اعیان نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام عرصه و اعیان تعیین مساحت دقیق عرصه ملک و تثبیت عرصه کاداستری ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام تثبیت عرصه نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام تثبیت عرصه حدود اربعه پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام باقیمانده پلاک مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام باقیمانده پلاک مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نمونه نقشه یو تی ام دقیق نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه برداری عرصه ملک جهت چاپ نقشه کاداستر سند تک برگی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همانطورکه در نمونه های بالا دیدید ، در صورتیکه ملک دارای سند مالکیت رسمی باشد، لازم است که پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک مورد نظر نیز در نقشه یو تی ام UTM نوشته شود.

اما در صورتیکه ملک فاقد سند مالکیت رسمی باشد و ملک مورد نظر هنوز پلاک ثبتی مستقل نگرفته باشد، فقط کافی است که نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک تهیه شود.

روش اخذ سند تک برگی برای ملک های فاقد سند رسمی را در لینک زیر مطالعه کنید:

فرق نقشه یو تی ام UTM با شمیم

همانطور که گفته شد، ابتدا متقاضی نقشه یو تی ام UTM را تحویل کارشناس اداره ثبت می دهد تا تشکیل پرونده انجام شود و مراحل ابتدایی صدور سند تک برگی طی شود.

سپس لازم است که شمیم زدن یا به اصطلاح “ تثبیت عرصه” نهایی توسط نقشه بردار اداره ثبت انجام شود. در اینجا دیگر متقاضی امکان انتخاب آزادانه نقشه بردار را رندارد. بلکه خود اداره ثبت با ارسال پیامک به شماره تلفن همراه مالک ، نقشه بردار را به مالک معرفی می کند و شماره تلفن همراه نقشه بردار را در پیامک در اختیار مالک قرار میدهد تا شخصا هماهنگی ها را با نقشه بردار انجام دهد.

پلان عرصه ملک – نقشه کاداستر سند تک برگی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

برای مشاوره خدمات کارشناسی نقشه برداری و امور ثبتی ما می توانید همه روزه در ساعات اداری تماس بگیرید و یا درواتساپ با ما ارتباط بگیرید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!