نقشه یو تی ام اختلاف مساحت

نقشه یو تی ام اختلاف مساحت سندی با مساحت هندسی ملک وقتی مطرح می شود که ملک زاویه دار است . به عنوان مثال فرض کنید ملکی چهارگوشه با طول و عرض مشخص که مساحت سندی حاصل طول ضرب در عرض (طبق قاعده محاسبه مساحت مستطیل ) است اما در واقعیت طولهای ملک قائمه نیستند و زاویه ای کمی بیشتر یا کمی کمتر از ۹۰ درجه با هم دارند. بنابراین مساحت هندسی ملک دیگر با مساحت سندی یکی در نمی آید.

در مطالب قبلی وقتی موضوع اختلاف مساحت سندی با مساحت واقعی ملک بود، مسئله حول این محور قرار می گرفت که آیا ملک های مجاور به حریم ملک موردنظر تجاوز کرده اند و محل وقوع این اختلاف مساحت در کدامیک از حدود اربعه ملک است.

اما در این مطلب قصد داریم اختلاف مساحت واقعی ملک با مساحت سندی ملک را از منظر بررسی شکل هندسی واقعی ملک بررسی کنیم.

برای روشن شدن مطلب از فرمول ساده ریاضی برای محاسبه مساحت شروع می کنیم. مساحت شکلهای مستطیلی از ضرب طول در عرض حاصل می شود.

در گذشته هنکام تفکیک اراضی ،معمولا قطعات به صورت مستطیلی تفکیک می شده است به طور هر قطعه در حد شمالی و یا در حد جنوبی به گذری به عرض معلوم دسترسی داشته باشد.

به عنوان مثال تمام قطعه ها با بر ۱۰ متر و طول ۲۰ متر تفکیک می شدند و بنابراین هنگام صدور سند دفترچه ای شاهنشاهی ، مساحت مندرج در سند برابر با ۲۰۰ دویست مترمربع درج می شد.

اما همانطور که میدانید مساحتی که حاصل از ضرب طول در عرض است، در صورتی صحیح است که ملک کاملا گونیا باشد. اما واقعیت این است که ملک ها ندرتا گونیا هستند. بنابراین محاسبه مساحت صرفا از طریق دستگاههای دقیق نقشه برداری امکان پذیر است که در گذشته وجود نداشته اند.

بنابراین می توان فهمید که چرا تهیه نقشه یو تی ام UTM دقیق از ملک با دوربین دقیق نقشه برداری و ممهور توسط نقشه بردار کارشناس رسمی جزو مدارک الزامی برای صدور سند تک برگی است.

چراکه فلسفه سند تک برگی بر این اساس است که کلیه مشکلات سندهای دفترچه ای قدیمی مرتفع گردد و صحت اطلاعات ثبتی مندرج در سند دفترچه ای به طور کامل بررسی شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که محاسبه مساحت قطعه زمین طبق فرمول ریاضی طول ضربدر عرض در صورتی قابل انجام است که طولها با هم و عرضها با هم برابر و ملک گونیا است باشند.

بنابراین در مورد ملک هایی که حد شمالی ملک با حد جنوبی ملک متفاوت است و همچنین حد شرقی ملک با حد غربی ملک مساوی نیست، دیگر فرمول ریاضی محاسبه مساحت مستطیل کاربردی ندارد. بنابراین از روش های سنتی دستی برای محاسبه مساحت اینگونه ملک استفاده می شده است که گرچه بسیار جالب و از این نظر که نزدیک به واقعیت است قابل تحسین می باشد، اما دقیق نیست!

در زیر نمونه نقشه یو تی ام UTM ملکی را ملاحظه می فرمایید که مساحت وضع وجود ملک با زاویه های واقعی، با مساحت سندی ملک تقریبا یک مترمربع اختلاف دارد. (نقشه یو تی ام UTM وضع موجود تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار)

نقشه یو تی ام ملک و گذرها نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه یو تی ام ملک و گذرهای مجاور نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما مواردی نیز هست که اگر حدود اربعه زمین طبق طولهای مندرج در سند، توسط نرم افزارهای مهندسی ترسیم شود، مساحت حاصله که مساحت هندسی ملک نامیده می شود با مساحت مندرج در سند متفاوت است. دلیل این مسئله در واقع زاویه دار بودن ابعاد ملک است در حالیکه در محاسبات قدیمی و دستی، برای ساده کردن محاسبه مساحت، فرض بر این بوده است که ملک گونیا است.

نقشه یو تی ام اختلاف طول سندی با طول وضع موحود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام اختلاف طول سندی با طول وضع موحود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در اینگونه موارد سه مساحت برای ملک مفروض است.

  1. مساحت وضع موجود ملک که با دوربین دقیق نقشه برداری برداشت و برآورد شده است.
  2. مساحت سندی ملک که حاصل محاسبات دستی و غیردقیق در گذشته هنگام صدور سندهای دفترچه ای شاهنشاهی است.
  3. مساحت هندسی ملک که حاصل ترسیم حدود اربعه ملک در نرم افزارهای ترسیمی مانند اتوکد است.

در زیر نمونه نقشه یو تی ام UTM ملکی را ملاحظه می فرمایید که مساحت وضع وجود ملک با زاویه های واقعی، با مساحت سندی ملک تقریبا ۴ مترمربع اختلاف دارد و همچنین مساحت واقعی ملک با مساحت مندرج در سند ۱۱ مترمربع اختلاف دارد. (نقشه یو تی ام UTM وضع موجود تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی)

نقشه یو تی ام وضع موجود ملک برای دادخواست مطالبه اختلاف مساحت ملک

همانطور که ملاحظه می فرمایید گاهی اختلاف مساحت واقعی ملک با مساحت مندرج در سند بسیار قابل توجه است. به خصوص اکنون که قیمت هرمربع ملک در تهران رقم قابل توجهی است. بنابراین تهیه نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک حتی اگر جهت اقدام برای سند تک برگی نباشد، برای معاملات ملکی ضروری است. معاملات ملکی بر اساس مساحت ملک انجام می شود. اگر پایه معامله که مساحت ملک است درست نباشد قطعا معامله دارای مشکل حقوقی است.

برای جلوگیری از اختلافات ملکی و دعواهای حقوقی در معاملات ملکی، تهیه نقشه یو تی ام UTM برای برآورد دقیق مساحت ملک و ضمیمه کردن نقشه یو تی ام UTM به مبایعه نامه ضروری است حتی اگر از نظر قانونی هنوز الزامی نشده است !

همچنین ذکر این نکته ضروری است که در تهیه  نقشه یو تی ام UTM  حتما از نقشه برداران کارشناس رسمی دادگستری یا نظام مهندسی استفاده کنید. به دو دلیل:

این نقشه یو تی ام UTM قرار است معیار بسیاری از اقدامات ملکی شما قرار بگیرد. مانند صدور سند تک برگی و معامله ملکی . نبابراین ضروری است برای طیب خاطر خود تان هم شده،  نقشه یو تی ام UTM موثق تهیه کنید.

نقشه یو تی ام UTM موثق تنها توسط نقشه بردار کارشناس رسمی تهیه می شود نه نقشه برداران آماتور. هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM در مقابل هزینه بی کیفیت و بی دقت بودن نقشه یو تی ام UTM بسیار بالاست. بنابراین ریسک نکنید.

برای پیگیریهای اداری در شهرداری ها و ادارات ثبت، نقشه یو تی ام UTM ملک باد ممهور باشد. در غیر اینصورت اعتبار ندارد. همچنین اگر نقشه یو تی ام UTM توسط نقشه بردار بنامی تهیه شده باشد، کارشناسان اداره ثبت و شهرداری در تایید نقشه یو تی ام UTM سخت گیری نخواهند کرد.

با پشتوانه سالها تهیه نقشه یو تی ام UTM در تمام مناطق تهران و برای تمام شهرداری ها و ادارات ثبت، تضمین می کنیم که در صورت تهیه و ممهور شدن نقشه یو تی ام UTM توسط ما هم از دقت و سرعت ما راضی خواهید بود و هم از تسریع پروسه تایید  نقشه یو تی ام UTM توسط همکاران ما در شهرداری و اداره ثبت که سالهاست حتی یک بار ایرادی در نقشه یو تی ام UTM تهیه شده توسط ما نتوانسته اند بگیریند بهره خواهید برد.

برای تهیه انواع نقشه یو تی ام UTM همه روزه در ساعات اداری تماس بگیرید و مشاوره بگیرید. البته توصیه می شود تصویر واضح از اسناد و مدارک خود در دسترس داشته باشید تا در صورت لزوم آنلاین برای ما در واتساپ یا تلگرام ارسال کنید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!