راهنمای کامل گرفتن سند تک برگی

گرفتن سند تک برگی یکی از چالش های مهم برای مالکین محسوب می شود چراکه گرفتن سند تک برگی برای ملک اعم از زمین خالی یا خانه کلنگی یا آپارتمان و یا واحد تجاری به معنای پایان تمام مشکلات فنی و حقوقی ملک است.

چراکه صدور سند تک برگی پس از رسیدگی به تمام مسائل فنی شامل نقشه یو تی ام ، نقشه کاداستر، تایید پلاک ثبتی، تایید عدم تداخل یا تجاوز به ملک های مجاور و .. و همچنین تمام مسائل حقوقی شامل احراز مالکیت، ملی نبودن ملک، در طرح شهرداری نبودن ملک، نداشتن معارض و متصرف و … است.

در حال حاضر موثق ترین نوع سند، سند کاداستری یا تک برگی می باشد. چرا که در پروسه تک برگی کردن، اولا عقبه مالکیت ملک شفاف سازی می شود و ثانیا نقشه کاداستر ملک ( نقشه قطعه تفکیکی “حاوی طول اضلاع، مساحت و وضعیت مجاورین” بانضمام نقشه موقعیت کلی ملک، و نحوه استقرار قطعه تفکیکی در کل پلاک) در سیستم کاداستر ثبت می گردد.

اگر ملک مورد نظر در هر یک موارد فنی و حقوقی کوچکترین گیری داشته باشد، صدور سند تک برگی تا برطرف شدن مشکل به حالت تعلیق درمی آید. لذا برای یک ملک ، داشتن سند تک برگی نه تنها یک امتیاز مثبت بلکه یک الزام است.

لذا به سرمایه گذاران ملکی توصیه می کنیم از خرید ملک هایی که سند تک برگی ندارند پرهیز کنید و همچنین به مالکین توصیه می کنیم در اسرع وقت جهت گرفتن سند تک برگی برای ملک خود اقدام کنند.

به عنوان نقشه بردار رسمی اداره ثبت اسناد و املاک کشور، در این مقاله به ارائه راهنمای کامل گرفتن سند تک برگی می پردازیم تا گامی مثبت در جهت تشویق مالکین به گرفتن سند تک برگی و ارتقاء وضعیت ثبت املاک کشور برداریم.

به طور کلی گرفتن سند تک برگی برای دو دسته ملک انجام می شود:

  1. ملک هایی که سند دفترچه ایی دارند و قصد تبدیل به سند تک برگی دارند.
  2. ملک هایی که فاقد هر گونه سند مالکیت رسمی هستند و قصد گرفتن سند مالکیت برای اولین بار را دارند.

بنابر این دسته بندی، مطالب ما نیز به دو دسته تفکیک می شود:

راهنمای گرفتن سند تک برگی برای ملک با سند دفترچه ایی

راهنمای گرفتن سند تک برگی برای ملک فاقد سند مالکیت رسمی

اما ابتدا به بررسی مدارک لازم مشترک برای گرفتن سند تک برگی برای انواع ملک با انواع سند مالکیت و حتی فاقد سند مالکیت رسمی می پردازیم که مهمترین آن نقشه یو تی ام UTM ملک است. مهمترین مرحله برای درخواست سند تک برگی، تهیه نقشه یو تی ام UTM ملک و تحویل آن به اداره ثبت مربوطه است. تحویل نقشه یو تی ام UTM هنگام تشکیل پرونده الزامی است. بنابراین سعی کنید حتی قبل از تشکیل پرونده، نقشه یو تی ام UTM ملک را تهیه کنید و آماده داشته باشید.

نقشه کاداستر سند تک برگی

همانطور که گفته شد برای گرفتن سند تک برگی اولین و مهمترین مرحله ارائه نقشه یو تی ام UTM ملک به اداره ثبت مربوطه است. چراکه نقشه یو تی ام UTM ملک توسط کارشناس اداره ثبت بررسی می شود و پس از تایید در بانک اطلاعات کاداستر ثبت می شود و هنگام صدور سند تک برگی پایین سند تک برگی چاپ می شود.

با توجه به تصویب طرح جامع کاداستر کشور هر مالک موظف است مختصات یو تی ام UTM  دقیق گوشه های ملک خود را به ادارات ثبت و شهرداریها ارائه دهد بطوریکه رفته رفته تمام ملک ها دارای مختصات معلوم در سیستم یکپارچه کاداستری کشور شوند. به این ترتیب ظرف چند سال سیستم کاداستری کشور تکمیل می شود و دیگر ملک بلاتکلیف و بی هویت در سیستم نخواهیم داشت.

هر ملکی به دو مجموعه اطلاعات جهت احراز هویت نیاز دارد:

  1. اطلاعات حقوقی
  2. اطلاعات فنی

اطلاعات حقوقی ملک مندرج در سند منگوله دار، بنچاق، مبایعه نامه و یا هر نوع سندی که مشخص کننده شماره ملک، سال صدور سند و آخرین وضعیت مالکیت ملک می باشد.

اطلاعات فنی (نقشه یو تی ام UTM) ملک شامل موقعیت دقیق ملک، ابعاد و مساحت دقیق ملک، سابقه ثبتی ملک از نظر جانمایی در زمانی که قطعه مادر (اصلی) به قطعات فرعی تفکیک شده اند، وضع موجود ملک از نظر ابعاد ، مساحت و عوارض اطراف مانند مجاورین، گذرها، تیر برق ها، تک درخت ها و غیره می باشد.

سند تک برگ کاداستری نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

صدور این سند، ماحصل اطلاعات دو بانک جامع املاک و کاداستر است که اطلاعات توصیفی حقوقی مالکانه افراد در بانک جامع املاک و نقشه یو تی ام UTM آن در بانک جامع کاداستر وجود دارد.

نقشه ای که در سمت راست پایین سند تک برگی چاپ می شود همان نقشه کاداستر ملک است:

نقشه کاداستری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

به دلیل حجم بالای اطلاعات ثبتی و زمانبر بودن استخراج این اطلاعات، هر مالک موظف است برای ملک خود تمام اطلاعات مالکیتی و فنی مورد نیاز برای تولید سند تک برگی را در اختیار اداره ثبت مربوطه قرار دهد.

به این دلیل علاوه بر سند مالکیت، تهیه و ارائه نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک به اداره ثبت مربوطه الزامی است.

نقشه یو تی ام UTM استاندارد

به غیر از کاربرد اصلی نقشه یو تی ام UTM  ، باید به اطلاع برسانیم بسته به اینکه چه چیزی در نقشه یو تی ام UTM  نوشته شود ، به کاربردهای فنی و حقوقی نقشه یو تی ام UTM  اضافه میشود.

اصلی ترین رکن نقشه یو تی ام UTM  که این نقشه را با نقشه های دیگر متمایز می کند ، جدول مختصات یو تی ام UTM است که به ازای هر گوشه از ملک یک سطر در جدول مختصات یو تی ام UTM  وجود دارد.

یعنی نقشه یو تی ام UTM  یک ملک چهارگوشه دارای یک جدول مختصات یو تی ام UTM  با چهار سطر است.

گوشه های ملک طبق استاندارد جهانی با حروف انگلیسی A B C D E F ….  نشان داده می شود. بنابراین هر چه گوشه های ملک بیشتر باشد ، جدول مختصات یو تی ام UTM  حجیم تر می شود. یعنی تعداد سطرهایش بیشتر می شود.

در زیر نمونه هایی از نقشه یو تی ام UTM برای ملک های چهارگوشه ، پنج گوشه، شش گوشه و حتی ملکی با ۲۰ گوشه آورده شده است. به حاشیه سمت راست دقت کنید تا جدول مختصات یو تی ام UTM  را مشاهده کنید:

نقشه یو تی ام جانمایی سند تعیین محل دقیق پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی سند برای تعیین محل و موقعیت دقیق پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام تفکیک ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام تفکیک ملک مساحت دقیق عرصه و اعیان نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام ملک چندگوشه
نقشه یو تی ام وضع موجود ملک چند گوشه با ابعاد زاویه دار تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار نقشه بردار رسمی ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۹۹
نقشه یو تی ام وضع موجود مرز زمین طبق فنس کشی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام وضع موجود مرز زمین طبق فنس کشی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

شناسه جام که در پایین سمت راست سند چاپ می شود در واقع همین مختصات یو تی ام وسط ملک است که از نقشه یو تی ام ارائه شده توسط مالک استخراج شده است.

اگر در نقشه یو تی ام UTM پلاک ثبتی ملک نیز نوشته شود سه حالت پیش می آید:

  1. متقاضی پلاک ثبتی ملک را اعلام کرده است و نقشه بردار کارشناس رسمی هیچ مسئولیتی بابت صحت پلاک ثبتی ندارد. بنابراین در نقشه یو تی ام UTM نوشته میشود: “پلاک ثبتی طبق معرفی متقاضی”
  2. متقاضی پلاک ثبتی ملک را اعلام کرده است اما نقشه بردار کارشناس رسمی پس از بررسی بانک اطلاعات ثبتی به این یقین رسیده است که پلاک ثبتی صحیح اعلام شده است. بنابراین در نقشه یو تی ام UTM نوشته می شود:  “صحت پلاک ثبتی تایید می شود.”
  3. متقاضی پلاک ثبتی ملک را نمی داند و نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی راسا جهت تعیین پلاک ثبتی اقدام کرده است که در این صورت در نقشه یو تی ام UTM نوشته می شود: ” پلاک ثبتی گواهی می شود.”

همانطور که قطعا متوجه شده اید درجه اهمیت سه مورد فوق به ترتیب افزایشی است و بنابراین هزینه این سه نوع نقشه یو تی ام UTM  به ترتیب افزایشی است.

راهنمای گرفتن سند تک برگی برای ملک با سند دفترچه ایی

ملک های با سند دفترچه ایی نیز به دو دسته :

سند دفترچه ایی منگوله دار شاهنشاهی

سند دفترچه ایی منگوله دار جمهوری اسلامی

تقسیم می شوند که از نظر درجه اعتبار در یک حد هستند چراکه هنوز سندهای قدیمی شاهنشاهی اعم از سندهای دفترچه ایی منگوله دار، بنچاق، نسق ، صلحنامه و … معتبر هستند.

 گرچه پیش بینی می شود در آینده ایی نزدیک سندهای قدیمی شاهنشاهی از دور خارج شوند و باطل اعلام بشوند چراکه رسما اعلام شده است که سندهای قدیمی در اسرع وقت برای تبدیل به سند تک برگی جدید اقدام کنند.

 البته هنوز به دلیل جلوگیری از افزایش ناگهانی حجم کار ادارات ثبت، مهلت مشخصی برای این امر الزام نشده است.

تفاوت تبدیل سند دفترچه ایی به تک برگی برای سندهای شاهنشاهی با سندهای جمهوری اسلامی در دو مورد است:

اولا : سندهای دفترچه ایی جمهوری اسلامی به دلیل جدید تر بودن این سندها، قسمت عمده ایی از اطلاعات این اسناد در بانک اطلاعات ثبتی موجود است و لذا بررسی موارد فنی و حقوقی آن توسط اداره ثبت، نسبت به سندهای دفترچه ایی قدیمی کمتر زمان می برد.

دوما سندهای دفترچه ایی جدید به دلیل در دسترس بودن دستگاه های دقیق نقشه برداری هنگام صدور سند، مشکل اختلاف طولها و مساحت وضع موجود با سند را ندارند. اما سندهای شاهنشاهی به دلیل فقدان دستگاه های نقشه برداری دارای طولها و مساحت غیر دقیق هستند که گاهی اوقات وقتی وضع موجود ملک با دستگاه های دقیق نقشه برداری اندازه گیری می شود، اختلاف قابل توجهی با طولها و مساحت مندرج در سند دفترچه ایی دیده می شود.

سوما در مورد سندهای دفترچه ایی شاهنشاهی احتمال اینکه ابهام در صحت پلاک ثبتی و درست بودن محل ملک وجود داشته باشد بیشتر از سندهای دفترچه ایی جمهوری اسلامی است. لذا اداره ثبت مربوطه ممکن است بررسی پلاک ثبتی و تایید توسط کارشناس رسمی امور ثبتی دادگستری را هم از مالک بخواهد.

البته یک شرایط بسیار ویژه در مورد سندهای دفترچه ایی شاهنشاهی وجود دارد که مالک اصل سند منگوله دار شاهنشاهی را در دست دارد اما محل دقیق ملک را نمی داند.

تعیین آدرس دقیق پلاک ثبتی از روی سند

تعیین آدرس دقیق پلاک ثبتی از روی سند صرفا در حیطه تخصص نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی است و لاغیر. تعیین آدرس دقیق ملک از روی پلاک ثبتی سند یک پروسه زمانبر و بسیار فنی است که به دلیل بار حقوقی بالایی که دارد باید بدون خطا انجام شود. هر اشتباهی در تعیین آدرس دقیق پلاک ثبتی از روی سند به معنای به خطر افتادن اعتبار نقشه برداری است که نقشه یو تی ام آدرس دقیق پلاک ثبتی را مهر کرده است.

اگر مالک یا وارث سند دفترچه ای قدیمی هستید که از موقعیت و وضعیت کنونی ملک بی خبر هستید، این نکته را باید بدانید که هر سندی که صادر شده است به طور قطع متعلق به یک قطعه زمین است که وجود خارجی داشته است و اداره ثبت پس از تحدید حدود و اختصاص دادن یک شماره قطعه تفکیکی به هر قطعه زمین اقدام به صدور سند کرده است. بنابراین هر سندی مبین یک قطعه زمین با مالکیت شخصی بوده است.

اما تکلیف کسانی که مالک یا وارث اینگونه سندها هستند چیست؟

داشتن سندهای دفترچه ای قدیمی مانند یک گنج با موقعیت نامعلوم است. بنابراین مرحله اول برای تعیین تکلیف سند دفترچه ای قدیمی، عملیات جانمایی پلاک ثبتی یا همان تعیین آدرس دقیق ملک از روی پلاک ثبتی سند است. خروجی عملیات  جانمایی پلاک ثبتی را نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی می نامند که در واقع همان نقشه گنج است.

نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی عبارت است موقعیت دقیق گوشه های ملک در سیستم مختصات UTM   یو تی ام که به صورت جدول در نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی درج و توسط نقشه بردار کارشناس رسمی ممهور شود.

به این ترتیب نقشه دفترچه ای قدیمی (سند اربعه) ملک بر اساس پلاک ثبتی، تبدیل به نقشه دقیق در سیستم مختصات UTM   یو تی ام می گردد که در آن مکان دقیق پلاک ثبتی بر روی زمین با حد و مرز دقیق و مساحت دقیق توسط کارشناس رسمی امور ثبتی تایید گردیده است و همچنین مالک موقعیت ملک خود را بر روی زمین جهت بازدید کارشناس اداره ثبت پی کنی یا دیوار کشی می کند. نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی حکم سند جدید برای ملک یا زمین را دارد که جهت هرگونه معامله و یا فعالیت عمرانی اعم از ساخت و ساز، تغییر کاربری و .. به عنوان مبنا قابل استناد و استفاده می باشد. سند دفترچه ای بدون نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی، ارزش فنی ندارد. اما سند دفترچه ای به انضمام نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی یک پکیج کامل هم از نظر حقوقی و هم از نظر فنی مهندسی است. به همین جهت است که اخیرا در تمام ارگانهای مرتبط به امور ملک و اراضی, مانند ادارات ثبت و شهرداری ها و سازمان زمین شهری و جهاد کشاورزی و غیره, ارائه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ملک جهت تشکیل پرونده الزامی است.

روش تعیین آدرس ملک از روی پلاک ثبتی سند

پروسه تهیه  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی به این صورت است که اطلاعات خام ذخیره شده در بانک اطلاعات ثبتی مانند نقشه های ثبتی قدیمی ژئورفرنس شده و سایر اطلاعات توصیفی مندرج در سند در یک پروسه فنی روی هم اندازی لایه های اطلاعاتی تبدیل به موقعیت فعلی در سیستم مختصات UTM   یو تی ام می شوند. بطوریکه به صورت مختصات دقیق یو تی ام توسط نقشه بردار کارشناس رسمی تهیه کننده نقشه ممهور می شود تا مورد استفاده ادارات ثبت به عنوان مدرک تایید گواهی موقعیت پلاک ثبتی در پرونده ملک ثبت شوند.

بنابراین شرط اصلی برای دست یافتن به  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ، داشتن نقشه ثبتی منطقه مورد نظر است. نقشه ثبتی یک کروکی است که از نظر حقوقی بسیار معتبر و قابل استناد است. نقشه ثبتی در واقع چگونگی و ترتیب تخصیص شماره قطعه به هر قطعه زمین در پلاک ثبتی اصلی را نشان می دهد.

تعیین شماره پلاک ثبتی اصلی ملک کار سختی نیست چون پلاک اصلی محدوده بزرگی را شامل می شود که تمام ملکها در آن محدوده یک پلاک اصلی واحد دارند. یعنی اگر شما شماره پلاک اصلی همسایه خود را بدانید، پلاک ثبتی اصلی ملک شما نیز همان شماره است. اما برای شماره پلاک فرعی ملک هیچ قاعده خاصی وجود ندارد و نمی توان به راحتی شماره پلاک فرعی را تعیین کرد.(صفحه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی مطالعه شود.)

بین مفهوم پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی تفاوتهایی وجود دارد. پلاک ثبتی، در محدوده قوانین ثبتی آپارتمان و در کل ملک قرار می‌گیرد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای آن‌که بتواند املاک و اراضی را شناسایی کند، ابتدا محل وقوع موقعیت ملک را ارزیابی می‌کند. به همین دلیل اراضی را تقسیم و طبقه‌بندی می‌کند. این تقسیم‌بندی از استان‌ها شروع می‌شود و طبق آن اراضی به واحد‌های کوچکتر و قابل شناسایی تفکیک و تقسیم می‌شوند. هر کدام از این واحد‌ها یک بخش نامیده می‌شود. بخش ثبتی هر ملک در سند ملک ذکر می شود و از جمله اطلاعات مهم جهت دستیابی به حدود موقعیت ملک است.(صفحه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی مطالعه شود.)

هر بخش ثبتی نیز به قطعات کوچکتری تحت عنوان قطعه اصلی تقسیم می‌شود. یک شماره یا کد شناسایی برای هر کدام از این قطعات اصلی در نظر گرفته می‌شود که به آن شمارۀ پلاک اصلی گفته می‌شود.

قطعه های اصلی به قطعات کوچک تر تحت عنوان قطعه فرعی تقسیم می‌شوند. قطعه اصلی را به اصطلاح قطعه مادر هم می نامند. چونکه قطعه های فرعی مانند فرزندی در دل قطعۀ اصلی ایجاد می‌شوند.

اگر در سال‌های بعد طی عملیات شهرسازی و ساختمان‌سازی هر کدام از قطعات فرعی دوباره به قطعات کوچکتر تقسیم ‌شوند. حال برای شناسایی قطعات فرعی و کوچکتر از یکدیگر و همچنین تقسیمات بیشتری که در قطعۀ مادر ایجاد می‌شود، برای هر قطعه‌ای که درون قطعات اصلی و یا همان مادر متولد می‌شوند، یک شمارۀ فرعی جدید در نظر گرفته می شود. به طوری که وقتی قطعات فرعی به قطعات فرعی کوچکتر از خود تفکیک و تقسیم می‌شوند، به آن قطعات فرعی و کوچکتر به اصطلاح «مفروز و مجزی شده از قطعه فرعی اولیه از اصلی مذکور» گفته می‌شود.(صفحه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی مطالعه شود.)

در شکل زیر نمونه نقشه ثبتی را ملاحظه می فرمایید که موقعیت پلاک های ثبتی به تفکیک با ذکر شماره پلاک ثبتی و شماره قطعه تفکیکی و حتی ذکر طول و عرض قطعه های تفکیکی آورده شده است.

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

تعیین تکلیف سند بعد از تعیین آدرس دقیق ملک

در زمان صدور سند برای این قطعه زمینها هیچ ممانعتی از حیث تفکیک و فروش و بهره برداری از زمینها توسط مالک نبوده است. برخی از مالکین در همان موقع از ملک بهره برداری کرده اند و بسیاری از مالکین ملک ها را رها کرده اند و اغلب به دلیل فاصله زیادی که از محل سکونت شان داشته است، بهره برداری از ملک را به بعد موکول کرده اند. یا اینکه از اساس قصد سرمایه گذاری داشته اند که ملکی را خریداری کنند بطوریکه نیازی به استفاده از آن در همان زمان نداشته اند.

بعدها با تصویب قوانین جدید این زمینها مشمول قوانین جدید بهره برداری شده است که به عنوان مثال ممنوعیت ساخت و ساز در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر یکی از این قوانین است که بسیاری از سندهای قدیمی را شامل شده است. و یا مناطقی که بعدها به عنوان اراضی ملی و اراضی حفاظت شده اعلام شده اند و نتوانسته اند مجوز ساخت و ساز بگیرند.

اگر پس از انجام عملیات  جانمایی پلاک ثبتی  ملک در یک منطقه ساخته شده مانند مسکونی ، تجاری و صنعتی بیفتد، می توان به راحتی مشخص نمود که ملک مورد نظر کدام قطعه است.  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی  که توسط کارشناس رسمی و طبق استاندارد تهیه شده باشد، نقشه دوهزارم محدوده ملک (در صورت موجود بودن) و یا عکس هوایی محدوده به صورت پیش زمینه در نقشه منعکس می شود یه طوری که نه تنها چهارگوشه ملک در سیستم مختصات UTM    با نشانه های A , B ,C , D  در نقشه علامت گذاری می شود و همچنین به صورت جدول مختصات UTM   در نقشه درج می شود، بلکه تصویری از محدوده ملک و مجاورین ملک و خیابانهای اصلی و فرعی قابل رویت است. بدین ترتیب به راحتی می توان فهمید که ملک مورد نظر قطعه چندم از سرخیابان است و آیا ملک سر نبش است یا ملک میانی است.

نمونه نقشه یو تی ام جانمایی ملک روی نقشه هوایی

در زیر نمونه هایی از  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی  (تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار ) که موقعیت ملک در منطقه ساخته شده واقع شده است آورده ایم تا بهتر متوجه توضیحات بالا شوید.

نقشه یو تی ام تثبیت عرصه نقشه بردار خانم مهندس آبکار  09126140339
نقشه یو تی ام تثبیت عرصه حدود اربعه پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام میخکوبی نقشه بردار خانم مهندس آبکار  09126140339
نقشه یو تی ام میخکوبی طولهای سندی بر روی زمین نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام نقشه دوهزارم تعیین مختصات یو تی ام دقیق ملک بر روی نقشه دوهزارم محدوده ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام نقشه دوهزارم تعیین مختصات یو تی ام دقیق ملک بر روی نقشه دوهزارم محدوده ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام ملک مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه یو تی ام ملک مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما اگر  پس از جانمایی پلاک ثبتی، ملک در منطقه ای افتاد که تحت ساخت نیست مانند اراضی ملی و یا اراضی واقع در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر، تشخیص موقعیت ملک دشوار خواهد بود و در واقع به عملیات پیاده کردن   مختصات یو تی ام UTM    چهارگوشه زمین با دستگاههای دقیق نقشه برداری مانند جی پی اس و دوربین نقشه برداری دارد.

در زیر نمونه هایی از  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی  (تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی) که موقعیت ملک در منطقه خام و ساخته نشده واقع شده است آورده ایم تا بهتر متوجه توضیحات بالا شوید.

نقشه جانمایی پلاک ثبتی 78 سنگ لشگری نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه جانمایی پلاک ثبتی ۷۸ سنگ لشگری نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه هوایی تفکیکی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه هوایی تفکیکی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

هنگامی که ما به عنوان نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی، کار جانمایی پلاک ثبتی را بر اساس نقشه های ثبتی قدیمی انجام می دهیم تماما کار فنی را طبق اطلاعات پلاک ثبتی استخراجی از بانک اطلاعات ثبتی انجام می دهیم و ملاک عمل ما شماره پلاک ثبتی ملک است. اینکه زمین در حال حاضر چه شرایطی دارد و آیا اساسا طبق قوانین جدید قابل بهره برداری هست یا خیر ، تاثیری در کار فنی و کارشناسی ما برای جانمایی پلاک ثبتی مورد نظر ندارد.

ملی شدن زمین با ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر

چنانچه بعد از استخراج مختصات گوشه های ملک در سیستم مختصات UTM  محرز شد که زمین در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ واقع شده است با چند چالش روبرو هستیم:

اولا اینکه چنین زمینهایی عموما حفاظت شده هستند و اجازه انجام عملیات نقشه برداری بدون مجوز رسمی امکان پذیر نمی باشد.

اولا با توجه به ارتفاع و شیب زیاد زمین و به احتمال زیاد صعب العبور بودن منطقه آیا امکان انتقال دستگاههای نقشه برداری به مختصات ملک و پیاده کردن گوشه های سندی بر روی زمین وجود دارد یا خیر؟

سوما  با توجه به تصویب قانون ممنوعیت بهره برداری از زمین های  واقع در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر یا اراضی ملی شده ، آیا اساسا لزومی به پیاده کردن و میخ کوبی ملک روی زمین وجود دارد یا خیر؟

در صورتی که مالک با وجود آگاهی از همه شرایط تصمیم به پیاده کردن سند روی زمین بگیرد، تعرفه خدمات نقشه برداری پیاده کردن مشمول ضریب صعوبت ۱٫۸ خواهد شد کما اینکه اخد مجوز و رفع موانع احتمالی برای مستقر شدن اکیپ نقشه برداری و انجام عملیات نقشه برداری پیاده کردن  مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک بر روی زمین را برطرف کند.

پیاده کردن ملک بر روی زمین

اکنون پیشنهاد ما به عنوان کارشناس رسمی امور ثبتی چیست؟

اساسا پیاده کردن پلاک ثبتی بر روی زمین تا زمانی که پرونده در دادگاه و اداره ثبت مربوطه تعیین تکلیف نشده است کاربردی ندارد.  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی به اندازه ای گویا است که هم به کارشناس اداره ثبت و هم به مالک دید و فهم کافی از موقعیت تقریبی ملک و شرایط کنونی محدوده ملک می دهد. همانطور که گفته شده در  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی شعاعی از محدوده ملک به صورت نقشه یا عکس هوایی در پس زمینه اورده می شود بطوریکه با داشتن آشنایی کلی از منطقه و خیابانها یا اتوبانهای اصلی اطراف محدوده ملک، می توانید به تقریب خوبی از موقعیت پلاک ثبتی دست یابید.

گاهی یک عارضه طبیعی یا مصنوعی مانند یک درخت کهنسال و یا یک استخر پرورش ماهی و یا یک ساختمان مخروبه قدیمی در نزدیکی ملک که در نقشه قابل رویت است می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بنابراین نیازی به حساسیت و نگرانی در رابطه به پیاده کردن دقیق چهارگوشه ملک بر روی زمین نمی باشد. برای تشکیل پرونده و ادامه پروسه پیگیری پرونده های ملکی در دادگاه ها و ادارات ثبت و سازمان منابع طبیعی صرفا به اصل سند دفترچه ای و  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی نیاز دارید.

اگر در طی پروسه اداری مالک را موظف به پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک بر روی زمین کردند، مجوز و سایر شرایط را نیز در اختیار مالک قرار خواهند داد تا ظرف یک هفته کاری  مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک بر روی زمین را بر اساس  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ملک و توسط کارشناس رسمی امور ثبتی پیاده کند و سپس کارشناس اداره ثبت مربوطه و یا کارشناس منابع طبیعی را جهت بازدید به آدرس دقیق پلاک ثبتی ملک ببرد.

برای پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک بر روی زمین تنها دو سه ساعت زمان لازم است. بنابراین زمان کافی برای انجام کار خواهید داشت.

کما اینکه اگر قبل از این برای پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک بر روی زمین اقدام کرده باشید و پروسه پرونده به هر دلیلی طولانی شود، ممکن است علامت گذاری های گوشه های ملک که معمولا با میلگرد و رنگ تثبیت می شود، از بین برود و مجبور به دوباره کاری شوید.

راهنمای گرفتن سند تک برگی برای ملک فاقد سند مالکیت رسمی

قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی ، به منظور صدور اسناد مالکیت ساختمانهای احداث شده بر روی اراضی با سابقه ثبتی که منشأ تصرفات متصرفان، نیز قانونی است و همچنین صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی و نسقهای زراعی و باغاتی که شرایط فوق را دارند لکن به علت وجود حداقل یکی از موارد زیر، صدور سند مالکیت مفروزی از طریق قوانین جاری برای آنها میسور نمی باشد

در هر حوزه ثبتی هیأت یا هیأتهای حل اختلاف که در این قانون هیأت نامیده می شود با حضور یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، رئیس اداره ثبت یا قائم مقام وی، و حسب مورد رئیس اداره راه و شهرسازی یا رئیس اداره جهاد کشاورزی یا قائم مقام آنان تشکـیل می گردد.

هیأت مذکور با بررسی مدارک و دلایل ارائه شده و در صورت لزوم انجام تحقیقات لازم و جلب نظر کارشناس مبادرت به صدور رأی می کند.

مهمترین شرط تبدیل قولنامه به سند تک برگی این است که ملک تماما تحت تصرف متقاضی باشد. کارشناس ادراه ثبت مربوطه هنگام بازدید از ملک گزارشی رد می کند که در آن گزارش وضعیت تصرف ملک بررسی و نتیجه گیری شده است.

این گزارش به هیات سه نفره تحویل داده می شود و در صدور رای مثبت یا منفی در مورد تبدیل قولنامه به سند به نام متقاضی تاثیر مستقیم دارد.

در مورد ملک های کلنگی و مغازه های تجاری و بطور کلی ملکی که دارای ساختمان باشد، وضعیت تصرف ملک به راحتی قابل تشخیص است و لذا با بررسی قبض های آب و برق و گاز و عوارض شهرداری که بنام متقاضی صادر شده است، کارشناس اداره ثبت تردیدی در مورد وضعیت تصرف ملک نخواهد داشت.

اما در مورد زمین های خالی که فاقد دیوار کشی و درب هستند، تشخیص وضعیت تصرف ملک بسیار دشوار است. چرا که هر کسی می تواند در غیاب مالک اصلی، کارشناس اداره ثبت را سر زمین ببرد و ادعای تصرف زمین را داشته باشد.

یکی از دلایل سخت گیری در صدور رای مثبت هیات سه نفره برای زمین های خالی نیز همین است. لذا در مورد زمین های خالی، دیوار کشی و داشتن بنا در صدور رای مثبت هیات سه نفره تاثیر بسیار مثبتی دارد.

اکیدا توصیه می شود در صورتیکه زمین خالی به صورت قولنامه ایی خریداری کرده اید، در اسرع وقت جهت اخذ مجوز دیوار کشی اقدام کنید. همانطور که گفته شد بزودی تمام قولنامه ها فاقد اعتبار می شود و همه مالکین ملک های قولنامه ایی موظف هستند جهت تبدیل قولنامه به سند تک برگی اقدام کنند.

اگر زمین فاقد دیوار کشی و فاقد بنا باشد، پروسه تبدیل قولنامه به سند تک برگی بسیار زمانبر و دشوار می شود.

هزینه های گرفتن سند تک برگی برای ملک فاقد سند رسمی

هزینه هایی که متقاضی سند تک برگی برای تبدیل قولنامه به سند تک برگی متحمل می شود عبارتند از :

هزینه تهیه نقشه یو تی ام

هزینه تهیه گواهی تعیین مختصات

هزینه استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک

هزینه ثبت نام آنلاین درخواست سند ماده ۱۴۷

هزینه بازدید کارشناس اداره ثبت

هزینه چاپ سند تک برگی

که بیشترین سهم را هزینه مشخص کردن پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک و سپس هزینه تهیه نقشه یو تی ام دارد.

البته ممکن است در قولنامه، پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک درج شده باشد. در این صورت نیازی به استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک ندارید.

به هر حال، با توجه به اینکه متقاضی باید در فرم درخواست سند تک برگی ماده ۱۴۷، پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک و همچنین بخش ثبتی را درج نماید، دانستن پلاک ثبتی ملک بسیار اهمیت دارد.

در زیر نمونه نقشه یو تی ام عرصه و اعیان تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار آورده شده است:

نقشه یو تی ام اعیان ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام اعیان ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

غیر از شرط داشتن بنا یا اعیان در عرصه ملک ، همانطور که در متن اصلی سایت ملاحظه می فرمایید،  یکی دیگر از شرایط اساسی برای اینکه ملک مشمول این قانون شود داشتن سابقه ثبتی است. اراضی و املاکی که فاقد سابقه ثبت است نمی توانند از مزیت این قانون جهت درخواست سند مالکیت استفاده کنند.

داشتن سابقه ثبتی به این معنی است که ملک دارای شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی باشد. تنها راه اثبات داشتن سابقه ثبتی، استخراج پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک است که تنها در حیطه تخصص نقشه برداران کارشناسان رسمی دادگستری – امور ثبتی است.

نقشه یو تی ام پلاک ثبتی عبارت است از نقشه ای که علاوه بر اینکه موقعیت چهارگوشه ملک درسیستم مختصات یو تی ام در آن مشخص شده است، شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک در آن درج شده و توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی ممهور شده است.

نمونه نقشه یو تی ام ثبت نام درخواست سند مالکیت ماده ۱۴۷

در زیر نمونه نقشه یو تی ام تعیین پلاک ثبتی ملک آورده شده است. نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نقشه یو تی ام آدرس سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام آدرس سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

تنها این نقشه است که مورد تایید ادارات ثبت جهت پذیرفتن درخواست صدور سند مالکیت از طرف متقاضی است. در صورتی که نقشه یو تی ام پلاک ثبتی ملک در بین اسناد و مدارک ارائه شده به اداره ثبت هنگام ثبت درخواست سند مالکیت وجود نداشته باشد در واقع پرونده متقاضی دارای نقص مدارک است و مورد رسیدگی قرار نخواهد گرفت تا زمانی که متقاضی نقشه یو تی ام پلاک ثبتی ملک را تهیه و به اداره ثبت مربوطه تحویل دهد.

بنابراین توصیه می شود قبل از ثبت نام برای درخواست سند مالکیت در سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (http://www.sabtemelk.ir/)، نقشه یو تی ام پلاک ثبتی ملک را تهیه نمایید که هم از اینکه آیا ملک سابقه ثبتی دارد یا خیر و اساسا مشمول این قانون می شوید یا خیر اطمینان پیدا کنید و هم موقع ثبت نام شماره پلاک اصلی و فرعی ملک را در فرم اطلاعات ملک درج کنید

فرم ثبت نام درخواست سند مالکیت ماده 147 نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
فرم ثبت نام درخواست سند مالکیت ماده ۱۴۷ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

فایل گواهی تعیین مختصات ملک

فایل گواهی تعیین مختصات ملک در واقع فرمی با فرمت اکسل است که اطلاعات آن باید توسط نقشه بردار و بر اساس نقشه یو تی ام تهیه شده از ملک پر شود. تصویر فایل گواهی تعیین مختصات ملک به اضافه اسکن نقشه یو تی ام باید در سایت آپلود شود.

نمونه گواهی تعیین مختصات ملک تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

فرم گواهی مختصات ثبت نام درخواست سند قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی ماده 147 نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
فرم گواهی مختصات ثبت نام درخواست سند قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی ماده ۱۴۷ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام ماده 147نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام ماده ۱۴۷نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

کپی نقشه یو تی ام پلاک ثبتی نیز باید به اداره ثبت مربوطه با پست سفارشی ارسال شود. همچنین اصل نقشه یو تی ام پلاک ثبتی (ممهور به مهر نقشه بردار ) نیز باید در مراجعه حضور به اداره ثبت، طبق نوبتی که به متقاضی اعلام شده است، تحویل کارشناس مربوطه شود.

استخراج پلاک ثبتی ملک توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی انجام می شود. به این ترتیب که ابتدا نقشه برداری از ملک با دستگاههای دقیق نقشه برداری انجام می شود و سپس پلاک یا پلاک های ثبتی مربوط به ملک مربوطه از بانک اطلاعات ثبتی بر اساس نقشه ها و اطلاعات ثبتی استخراج می گردد.

گام به گام ثبت نام ماده ۱۴۷

بنابراین اولین قدم انجام عملیات نقشه برداری زمین از ملک است که با هماهنگی مالک در روز مقرر انجام می شود. سپس به مدت یک هفته کاری زمان لازم است تا پلاک ثبتی ملک استخراج و در نقشه یو تی ام تهیه شده درج و ممهور گردد.

اکنون از کامل بودن مدارک مورد نیاز و اینکه مشمول استفاده از این قانون هستید اطمینان حاصل کردید، وارد صفحه دوم شوید که شامل دو قسمت اصلی است.

  • مشخصات متقاضی
  • محل وقوع و مشخصات ثبتی ملک

قسمت مشخصات متقاضی را با استفاده از مدارک شناسایی متقاضی پر کنید.

 و قسمت محل وقوع و مشخصات ثبتی ملک را با استفاده از اطلاعات مندرج در نقشه یو تی ام وضع موجود ملک و نقشه یو تی ام پلاک ثبتی ملک تکمیل کنید.

دکمه مرحله بعدی را بزنید تا شماره رهگیری شما نمایش داده شود و وارد مرحله آپلود کردن مدارک شوید. در این مرحله ۴ مدرک با سایز و فرمت مورد تایید باید در سایت آپلود شود.

  1. صفحه اول کارت ملی و شناسنامه در یک صفحه A4 (با فرمت عکس jpg)
  2. اسکن مبایعه نامه یا قولنامه (با فرمت عکس jpg)
  3. فایل نقشه (با فرمت اکسل xlsx )
  4. فایل گواهی تعیین مختصات ملک (با فرمت عکس jpg)

حجم هر یک از فایل ها باید کمتر از ۱۵۰ کیلوبایت باشد. در غیر اینصورت با فرمان خطا مواجه می شوید.

نقشه یو تی ام ثبت نام درخواست سند ماده 147 نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام ثبت نام قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی برای سند تک برگی ماده ۱۴۷نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

دکمه ” مرحله بعدی” را بزنید تا وارد مرحله “پرداخت” شوید.

در این مرحله باید مبلغ ۵۰ هزار تومان به حساب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واریز کنید که امکان پرداخت اینترنتی به صورت آنلاین نیز وجود دارد.

مرحله بعدی مرحله “چاپ” است که در واقع فرم درخواست سند آماده پرینت است. فرم را پرینت بگیرید و قسمت اثرانگشت و امضا را پر کنید.

فرم تقاضامه را دقیقا مطالعه کرده و در صورت تایید اطلاعات آن پس از امضا و اثر انگشت به همراه سایر مستندات از طریق پست سفارشی به نشانی اداره ثبت مربوطه ارسال و با مراجعه مجدد به سامانه، شماره ۲۰ رقمی مرسوله را وارد کرده تا شماره پرونده از طریق سامانه اختصاص داده شود.

اکنون پکیج ثبت نام آماده ارسال با پست سفارشی به اداره ثبت است.

  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • فرم تقاضانامه مهر و اثرانگشت زده شده
  • کپی نقشه یو تی ام
  • کپی مبایعه نامه یا قولنامه

در صورت تمایل به انجام صفر تا صد ثبت درخواست سند مالکیت  شامل تهیه نقشه یو تی ام وضع موجود، بررسی سابقه ثبتی ملک جهت استخراج پلاک ثبتی ملک، ثبت نام در سامانه ثبت درخواست سند مالکیت تا مرحله دریافت شماره پرونده را می توانید به ما بسپارید.

به این ترتیب اعلام می گردد که تهیه کل پکیج اطلاعات فنی ملک جهت گرفتن سند تک برگی با هر شرایطی توسط گروه کارشناسی نقشه برداری ما قابل انجام است. ضمن اینکه جهت انتخاب بهترین و با صرفه ترین نوع نقشه متناسب با شرایط ملک مشاوره تخصصی دریافت خواهید کرد.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!