چگونه نقشه یو تی ام ملک خود را تهیه کنیم

تهیه نقشه یو تی ام توسط دفتر خدمات الکترونیک اکیدا مردود است.

در این مطلب قصد داریم به موضوعاتی بپردازیم که متاسفانه بسیاری از دفاتر خدمات الکترونیک سازنده/مالک را در مورد این موضوعات توجیه نمی کنند. چون تهیه نقشه یو تی ام تخصص دفتر خدمات الکترونیک نیست.

به این ترتیب وقتی مهندس نقشه بردار نظام مهندسی تفکیک آپارتمان ها جهت تهیه نقشه سند تک برگی از ملک بازدید می کند متوجه مغایرت اجرای پخ (با احتساب درز انقطاع) با سند می شود که تا رفع مشکل, صدور سند تک برگی برای تمام آپارتمان های ساختمان تعلیق می شود.

برخی از کارشناسان دفاتر خدمات الکترونیک اقدام به تهیه نقشه یو تی ام UTM برای ملک های متقاضی جواز ساخت می کنند که به دلیل استفاده از ابزارهای غیردقیق مالک را در آینده ای نزدیک وقتی اقدام به گرفتن سند برای آپارتمانهای نوساز می کند دچار مشکل جدی می کنند.

بسیاری از ملک های تهران علی رغم اینکه به ظاهر مستطیلی با طول و عرض یکسان به نظر می رسند، در واقعیت دارای زاویه است که مساحت واقعی ملک از ضرب ساده طول و عرض بسیار فاصله دارد.

اما کارشناسان دفاتر خدمات الکترونیک با وسایل غیرحرفه ای مانند متر لیزری اقدام به تهیه نقشه برای ملک می کنند.

نقشه یو تی ام طولها و مساحت دقیق وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام طولها و مساحت دقیق وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

تنها وسایل حرفه ای دقیق، مانند دوربین های نقشه برداری هستند که می توانند زوایا را با دقت بالا برداشت کنند و مساحت دقیق ملک برآورد شود. و این کار صرف باید توسط کارشناسان رسمی نقشه برداری دادگستری/نظام مهنسی در حیطه امور ثبتی انجام شود.

متر لیزری صرفا برای اندازه گیری طول است نه زوایای ملک و نه مساحت!

به دلیل قیمت پایین تهیه نقشه یو تی ام UTM توسط دفاتر خدمات الکترونیک، بسیاری از مالکین دچار این اشتباه می شوند و خود را درگیر مسائل عدیده بعدی هنگام اخذ سند آپارتمانها پس از ساخت می نمایند.

خانم مهندس آبکار به عنوان نقشه بردار ناظر اداره ثبت کارشناس رسمی تفکیک آپارتمانهای ساختمان نوساز جهت اخذ سند تک برگی، اگر ملکی زاویه دار باشد و نقشه یو تی ام UTM دقیق از عرصه ملک تهیه نشده باشد، مجبور به توقف کار و بازگشت پرونده  برای تصحیح سند می شوم. این به معنی ماهها توقف کار و اتلاف وقت و هزینه مجدد برای مالک.

نقشه یو تی ام دوخطی مغایرت طولهای سندی و طولهای وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام دوخطی مغایرت طولهای سندی و طولهای وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

 در صورتی که اگر از ابتدا نقشه یو تی ام UTMدقیق ملک با ابزارهای دقیق نقشه برداری و توسط کارشناسان رسمی امور ثبتی انجام شود، نه تنها یک بار هزینه می کنید بلکه کارتان در مرحله ی ثبت و سند متوقف نخواهد شد.

نکات مهم در تهیه نقشه یو تی ام

  1. در مورد ملک های زاویه دار یکی از نکات اساسی، اگر بخواهیم به زبان عامیانه مطرح کنیم، انداختن کجی ملک در سمت شرق با در سمت غربی ملک است.

کارشناسان معماری بر اساس ابعاد مندرج در سند غالب ملک را درآورده و نقشه های معماری را در آن غالب طراحی می کنند. این روش برای ملکهای مستطیل شکل با زاویه قائم قابل قبول است اما اگر طول شرقی و غربی ملک با هم برابر نباشند و بنابراین زاویه ها قائم نباشد ، کجی ملک باید کاملا منطبق با واقعیت باشد که نقشه های معماری قابل اجرا شود.

بنابراین تهیه نقشه ی یو تی ام ملک با دستگاههای دقیق نقشه برداری که بتوانند زوایای ملک را هم علاوه بر طول مستقیم، اندازه گیری کنند الزامی است. در غیر اینصورت بین نقشه معماری مصوب شهرداری و واقعیت ملک بس از اجرا مغایرت بوجود خواهد امد که اگر این مغایرت ها غیرقابل چشم پشی باشد، پروسه صدور سند برای آپارتمان ها را دچار وقفه می کند تا در کشمکش بین اداره ثبت و شهرداری یکی از طرفین مشکل را گردن بگیرند!

نقشه یو تی ام وضع موجود ملک روی نقشه دوهزارم ۱:۲۰۰۰ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

سازنده ها با کمی تحقیق و آشنایی به اصول مهندسی می توانند جلوی بوجود آمدن مشکلات اینچنینی را بگیرند تا مجبور به هزینه کردن مالی و زمانی در انتهای کار نشوند.

  1. در مورد زمین های شمال تهران که دارای شیب هستند و اختلاف ارتفاع از شمال ملک به جنوب ملک قابل توجه است, به عنوان مثال منطقه ی الهیه تهران، علاوه بر نقشه یو تی ام UTM که نقشه مسطحاتی است و ابعاد و مساحت ملک را گواهی می کند, نقشه ی توپوگرافی که وضعیت ارتفاعی ملک را در هر نقطه را مشخص می کند نیز از ضرریات است.
نقشه یو تی ام دوهزارم شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام دوهزارم شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

چراکه برای تهیه نقشه های معماری و طراحی ملک, به خصوص که این نوع ملک ها معمولا جهت ساخت برج های بلندمرتبه استفاده می شوند, باید وضعیت شیب ملک و ارتفاع ملک در گوشه ها و هر نقطه در محدوده ملک با دقت بالا جهت طراحی و همچنین تخمین عملیات خاکبرداری و خاکریزی مشخص باشد.

لذا توصیه می شود در زمانی که طبق دستور شهرداری و اداره ثبت, مالک موظف به تهیه نقشه یو تی ام UTM از ملک می شود و کارشناس رسمی نقشه برداری دوربین و تجهیزات نقشه برداری را در محل ملک مستقر می نماید، از کارشناس درخواست کنید که برداشت توپوگرافی از ملک را نیز انجام دهد که هم در وقت و هم در هزینه شما صرفه جویی خواهد شد.

البته هزینه برداشت توپوگرافی ملک جدا از هزینه برداشت نقشه یو تی ام UTM است اما این هزینه کمتر از زمانی خواهد بود که دستگاهها مستقلا و فقط برای برداشت توپوگرافی در محل ملک مستقر شوند.

به این معنی که وقتی یک بار دستگاه و تجهیزات در محل ملک مستقر می شود هم از نظر هزینه و هم از نظر زمانی به صرفه تر است که هر دو کار تهیه  نقشه یو تی ام UTM و برداشت توپوگرافی همزمان انجام شود.

  1. اجرای درست پخ یکی از مسائل چالشی در ساخت و ساز است چراکه هم شهرداری و هم نظام مهندسی و هم اداره ثبت حساسیت ویژه در مورد اجرای درست بر ملک و پخ واقع در بر دارند.
نقشه یو تی ام وضع موجود ملک پس اجرای پخ نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام وضع موجود ملک پس اجرای پخ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

توجه داشته باشید که اندازه پخ در سند با اندازه پخ بعد از اجرا باید تفاوت داشته باشد و این تفاوت به اندازه ی درز انقطاع بستگی دارد. به عنوان مثال اگر اندازه پخ در سند ۲٫۹۰ باشد و درز انقطاع ۱۰ سانتی متر باشد, باید پخ به اندازه ی درز انقطاع رها شود بنابراین اندازه پخ اجرایی باید کوچکتر ۲٫۹۰ شود.

چون پخ خط مستقیم نیست بنابراین ده سانتی متر درز انقطاع طول پخ را به اندازه ۱۴٫۵ سانتی متر کوچک می کند.

نمونه نقشه یو تی ام استاندارد

در زیر نمونه هایی از نقشه یو تی ام وضع موجود انواع ملک آورده شده است.

نمونه  نقشه یو تی ام UTM ملک چهارگوشه تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نمونه نقشه یو تی ام دقیق نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نمونه نقشه یو تی ام دقیق نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​​نمونه  نقشه یو تی ام UTM  ملک چندگوشه تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نمونه نقشه یو تی ام وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نمونه نقشه یو تی ام وضع موجود نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​​نمونه  نقشه یو تی ام UTM  ملک با شکست های متعدد تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نقشه یو تی ام دوهزارم شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام دوهزارم شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نمونه  نقشه یو تی ام UTM  ملک مشاعی تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام مشاعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​​نمونه  نقشه یو تی ام UTM  ملک تجمیعی تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار نقشه بردار

نقشه کادر طولها و مساحت قطعه ها از گذر تا گذر نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه کادر طولها و مساحت دقیق قطعه ها از گذر تا گذر در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در نهایت همانطور که می دانید در جدول مندرج در صفحه اول پروانه ساختمان ابعاد مندرج در سند، ابعاد موجود، عرض گذر اصلاحی و ابعاد باقیمانده در حدود اربعه شمالا شرقا جنوبا و غربا اورده شده است.

پروانه ساختمان نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
پروانه ساختمان نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در صفحه آخر، صفحه توضیحات پروانه ساختمان نیز نام نقشه بردار تهیه کننده نقشه یو تی ام UTM آورده می شود و اعلام می گردد که پروانه ساختمان و دستور نقشه بر اساس نقشه یو تی ام UTM تهیه شده توسط کارشناس نامبرده صادر گردیده است. لذا کیفیت و دقت نقشه یو تی ام UTM تهیه شده بسیار حائز اهمیت است و تمام مسسئولیت در انتخاب نقشه بردار کارشناس رسمی معتبر به عهده مالک می باشد.

​ همچنین نکته دیگر اینکه ، همانطور که می دانید در صدور پروانه های ساختمانی، مسئولیت معرفی موقعیت ملک تماماً بر عهده مالک می باشد:

“”این پروانه بر مبنای محل مشخص شده در نقشه یا کروکی ۲۰۰۰/۱ سازمان نقشه برداری که توسط مالک تسلیم و تایید گردیده صادر شده و فقط برای ساختمان در محل مذکور معتبر است و هرآینه معلوم گردد که محل مورد ساختمان غیر از محل مشخص شده باشد این پروانه از درجه اعتبار ساقط می باشد.

هرگونه موارد جابجایی ثبتی و حقوقی بعهده مالک می باشد.””

بنابراین در صورتی که از ابتدا مالک زمین نبوده اید و نسبت به پلاک ثبتی ملک اطمینان صد در صد ندارید، قبل از شروع هرگونه عملیات ساختمانی نسبت به جانمایی پلاک ثبتی توسط کارشناسان رسمی دادگستری- نقشه برداری و امورثبتی اقدام نمایید.

مطمئناً هزینه جانمایی پلاک ثبتی که درواقع شما را از تعلق سند به ملک در محل خود مطمئن می سازد در مقابل هزینه های کلی ساخت و ساز بسیار ناچیز است. درصورتی که اهمال در این مهم تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

نمونه نقشه یو تی ام UTM تایید موقعیت پلاک ثبتی سند تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی مفروز و مجزی شده از پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

جهت تهیه انواع نقشه یو تی ام با کابرد دو منظوره هم برای ارائه به شهرداری و هم برای ادارات ثبت جهت اخذ سند تک برگی یا تصحیح سند، همه روزه در ساعات اداری تماس بگیرید و مشاوره شوید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!