نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام چیست؟

چرا اخیراً اداره ثبت، شهرداری و یا هر اداره مرتبط اسناد و املاک برای انجام هر گونه امور مربوط به ملک، مالک را ملزم به تهیه نقشه یو تی ام می کند؟

با توجه به اینکه یکی از سوالات پر تکرار متقاضیان تهیه نقشه یو تی ام “نقشه یو تی ام چیست؟” می باشد، در این پست یک نمونه نقشه یو تی ام UTM با دقت سانتی متر جهت رفع ابهام و دادن یک دید کلی از نقشه یو تی ام UTM آورده شده است.

همانطور که در نقشه ملاحظه می فرمایید، نقشه یو تی ام نقشه ای است که در آن موقعیت (محل وقوع ملک)، ابعاد و مساحت ملک با دقت سانتی متر و جدول مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک آورده شده است.

به این ترتیب اگر به عنوان مثال نقشه یو تی ام UTM جهت ارائه به اداره ثبت اسناد و اخذ سند تک برگی مدنظر باشد، از روی این نقشه مساحت دقیق ملک و حدود اربعه ملک در سند درج می گردد و همچنین مختصات گوشه های ملک در سیستم اداره ثبت اسناد بایگانی می شود که هیچ شخص دیگری نتواند برای این ملک با این مختصات و موقعیت روی کره زمین سندی اخذ نماید که این امر از بسیاری کلاهبرداری ها و زمین خواری ها جلوگیری می کند. 

این تعریف عامیانه و ساده برای نقشه یو تی ام UTM بود. اکنون به تبسیط مبحث به صورت فنی می پردازیم.

تعریف فنی نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام UTM یا همان نقشه کاداستری بر اساس ابلاغ قانون جامع کاداستر کشور و در راستای اجرای طرح کاداستر کشور موجودیت پیدا کرد که در سال ۱۳۹۳ تصویب و در سال ۱۳۹۵آیین نامه اجرایی آن ابلاغ گردید.

صدور سند مالكيت كاداستري در قالب طرح کاداستر و به دليل بالابودن ضريب امنيت اين سيستم و سرعت در پاسخگويي به مراجعین ثبتي اجرا شده است. کاداستر، سيستم مديريت الکترونيکي املاک است که با مکانيزه کردن خدمات ثبتي، ثبت سنتي را به سمت ثبت نوين هدايت مي کند.

بنابراین اخیراً اداره ثبت، شهرداری و یا هر اداره مرتبط اسناد و املاک برای انجام هر گونه امور مربوط به ملک، مالک را ملزم به تهیه نقشه یو تی ام می کند که در واقع گواهی استقرار پلاك در مكان خود و تثبیت حدود چهار گانه ملک است.

نقشه یو تی ام نقشه ای بر اساس یک سیستم مختصات جهانی است که در آن هر نقطه ای دارای مختصات منحصر به فرد بر روی کره زمین می باشد. به این معنا که وقتی نقشه یو تی ام  (UTM) ملک تهیه می گردد، مختصات گوشه های ملک با دقت سانتی متر بر روی کره زمین معلوم می گردد. بنابراین هیچ زمین دیگری بر روی کره زمین دارای مختصات مشابه با این زمین نیست و به این ترتیب موقعیت ملک با دقت سانتی متر بر روی کره زمین تثبیت می گردد.

ضرورت تهیه نقشه یو تی ام UTM

۱٫ استقرار پلاك در مكان خود:

با نقشه یو تی ام  (UTM)، قطعه زمین شما دارای مختصات منحصر به فرد بر روی کره زمین می گردد وهیچ کس روی کره زمین نمی تواند ادعا کند که سندی با مشخصات ملک شما دارد. پس قطعه زمین شما با هیچ قطعه دیگری بر روی کره زمین اشتباه گرفته نخواهد شد. به این ترتیب، مختصات اعلام شده مختص ملک مورد تقاضا است و از ثبت مجدد ملک برای دیگری جلوگیری می شود.

۲٫ تعیین طولها در چهارجهت و  مساحت دقیق ملک:

با نقشه یو تی ام  (UTM)، وقتی گوشه های ملک با دقت سانتی متر بر روی زمین مشخص باشد بنابراین مساحت با دقت سانتی متر بدست می آید که با توجه به افزایش قیمیت روزافزون زمین و همچنین قابل توجه بودن قیمت هر متر مربع زمین، اطلاع از مساحت دقیق ملک منجر میگردد به معاملات ملکی آگاهانه و جلوگیری از متضرر شدن فروشنده اگر زمینش بزرگتر از عدد درج شده در قباله باشد و یا متضرر شدن خریدار اگر مساحت واقعی کوچکتر از مساحت غیر دقیق درج شده در اسناد اولیه باشد.

۳٫ عدم تجاوز و جابجايي و تعارض:

با نقشه یو تی ام  (UTM)، تحدید حدود دقیق ملک و خط مرزی ملک با قطعات مجاور با دقت سانتی متر میسر می گردد و از هرگونه تعارض و تجاوز و جابجایی خط مرزی عمدی و یا غیر عمدی قطعات مجاور نسبت به ملک شما جلوگیری می گردد.

۴٫ به حداقل رسیدن اختلافات ملکی:

تصور بفرمایید اگر تمام قطعات زمین یک منطقه مانند قطعات یک پازل در محل دقیق و درست خود قرار بگیرند و تمامی مرزهای فی ما بین به درستی رعایت گردند اختلافات ملکی به حداقل رسیده و دیگر شاهد بلاتکلیفی املاک و عدم امکان بهره برداری مالک به دلیل اختلافات ملکی مربوطه نخواهیم بود.   

پس نقشه یو تی ام (UTM) از ارزش بالایی برخوردار بوده و از جمله مدارکی است که باید در کنار اسناد مربوط به ملک خود داشته باشید.

 نقشه یو تی ام (UTM) کاربردهای مختلفی دارد که در هر یک از ارگانها و سازمانهای مرتبط با امور ملک و سند، استاندارد خاص خود را دارد که این استانداردها بسته به اینکه قرار است چه استفاده ای از  نقشه یو تی ام (UTM) شود تعریف می شود. به عنوان مثال تهیه و تحویل  نقشه یو تی ام (UTM) به شهرداری از الزامات گرفتن جواز ساخت است، تهیه و تحویل  نقشه یو تی ام (UTM) به ادارات ثبت از مدارک الزامی برای صدور سند تک برگی است، تهیه و تحویل  نقشه یو تی ام (UTM) به سازمان زمین شهری، به سازمان منابع طبیعی، به دادگاه های حل اختلافات ملکی، به دادگاه توقیف ملک و غیره هر یک کاربرد خاص خود را دارد که  نقشه یو تی ام (UTM) علاوه بر دارا بودن تمام استانداردهای عمومی نقشه، باید دارای مشخصات و اطلاعات مورد نیاز ارگان یا سازمان مربوطه باشد. در وبلاگ و وب سایت رسمی ما می توانید مطالب بسیاری راجع به  نقشه یو تی ام (UTM) مختص هر یک از ارگانها و سازمانها مطالعه بفرمایید.

اما وقتی هدف از تهیه نقشه یو تی ام ، تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگ است و صدور این سند، ماحصل اطلاعات دو بانک جامع املاک و کاداستر است که اطلاعات توصیفی حقوقی مالکانه افراد در بانک جامع املاک و نقشه یو تی ام UTM آن در بانک جامع کاداستر وجود دارد.

بار حقوقی نقشه یو تی ام

هر ملکی به دو مجموعه اطلاعات جهت احراز هویت نیاز دارد:

  1. اطلاعات حقوقی
  2. اطلاعات فنی

اطلاعات حقوقی ملک مندرج در سند منگوله دار، بنچاق، مبایعه نامه و یا هر نوع سندی که مشخص کننده شماره ملک، سال صدور سند و آخرین وضعیت مالکیت ملک می باشد.

اطلاعات فنی نقشه یو تی ام UTM ملک شامل موقعیت دقیق ملک، ابعاد و مساحت دقیق ملک در سیستم مختصات یو تی ام UTM، سابقه ثبتی ملک از نظر جانمایی در زمانی که قطعه مادر (اصلی) به قطعات فرعی تفکیک شده اند، وضع موجود ملک از نظر ابعاد ، مساحت و عوارض اطراف مانند مجاورین، گذرها، تیر برق ها، تک درخت ها و غیره می باشد.

به دلیل حجم بالای اطلاعات ثبتی و زمانبر بودن استخراج این اطلاعات، هر مالک موظف است برای ملک خود تمام اطلاعات مالکیتی و فنی مورد نیاز برای تولید سند تک برگی را در اختیار اداره ثبت مربوطه قرار دهد.

به این دلیل در علاوه بر سند مالکیت، تهیه و ارائه نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک به اداره ثبت مربوطه الزامی است. همچنین در مورد برخی از ملک ها که ابهام در پلاک ثبتی و یا ابعاد و مساحت آنها وجود دارد نقشه سابقه ثبتی ملک (نقشه جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام UTM) نیز الزامی می باشد.

بنابراین یک از مدارک الزامی برای صدور سند تک برگی در اداره ثبت نقشه یو تی ام UTM  ملک است. یعنی اداره ثبت موقعیت دقیق گوشه های ملک را بر روی کره زمین به طوری که منحصر به همین زمین باشد را در سیستم کاداستری کشور ثبت می کند و بر اساس آن سند تک برگی را صادر می کند. اگر توجه کرده باشید این مختصات به صورت شناسه جام در پایین سمت راست سند درج می شود و همچنین موقعیت ملک در سیستم کاداستری کشور به صورت شماتیک در پایین گوشه سمت راست چاپ می شود.

وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

به این ترتیب هیچ زمین دیگری در این موقعیت یو تی ام UTM  و با این کد مختصات یو تی ام  UTM نمی تواند سند بگیرد. این امر موجب می شود مشکل تداخل زمینها و همچنین مشکل چند سند صادر شدن برای یک قطعه زمین کاملا برطرف شده است.

این دستورالعمل در تمامی ادارات ثبت اجرایی شده است و الزام به تهیه  نقشه یو تی ام  UTM جزو مدارک الزامی برای صدور سند تک برگی است.

نکته بسیار مهم در مبحث  نقشه یو تی ام UTM ملک برای تبدیل سند دفترچه ای قدیمی/شاهنشاهی به سند تک برگی این است که عرصه بسیاری از ملک ها در طی زمان دچار تغییراتی شده است بطوریکه وضع موجود ملک با سند ملک منطبق نمی باشد.

از مهمترین و معمول ترین این تغییرات، اجرای طرح های نوسازی یا زیباسازی شهرداری ها مانند تعریض گذر، احداث گذر، عقب نشینی ها، اجرای پخ و غیره می باشد که هم منجر به تغییر طولهای ملک در حدود اربعه و هم تغییر مساحت ملک نسبت به مساحت سندی می شود.

نقشه یو تی ام ملک پس از اجرای طرح شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام ملک پس از اجرای طرح شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نقشه یو تی ام مغایرت مساحت سندی با مساحت وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام وضع موجود اصلاحی ملک پس اجرای پخ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام حدود سندی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام حدود سندی شمالا شرقا جنوبا غربا نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

بنابراین وقتی وضع موجود ملک با سندی که مالک در دست دارد همخوانی ندارد، رفع ابهام از صحیح بودن موقعیت ملک الزامی است. بدین ترتیب که مالک موظف است نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را نیز علاوه بر  نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک تهیه و در پرونده ملک در اداره ثبت بایگانی کند.

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی

در عملیات جانمایی پلاک ثبتی نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری- امور ثبتی، تایید می کند که سند دفترچه ای مالک یقینا متعلق به ملک مورد درخواست برای صدور سند تک برگی است اما به دلیل تغییرات در طی زمان وضع موجود ملک با آنچه در سند نوشته شده است ،هم در طولهای حدود اربعه و هم در اندازه مساحت، مغایرت دارد.

عملیات جانمایی پلاک ثبتی است که نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری – امور ثبتی بر اساس شماره پلاک اصلی و فرعی ملک و با دسترسی به اطلاعات و نقشه های ثبتی محدوده ملک می تواند موقعیت دقیق ملک را بر روی نقشه کنونی تهران جانمایی کند. تعیین موقعیت ملک بر اساس شماره پلاک ثبتی و با استناد به اطلاعات ثبتی موثق مانند نقشه ثبتی منطقه مورد نظر، بر روی نقشه فعلی تهران در سیستم مختصات جهانی یو تی ام UTM را عملیات جانمایی پلاک ثبتی می نامند.

کاربرد نقشه ثبتی در نقشه یو تی ام

در شکل زیر نمونه نقشه ثبتی را ملاحظه می فرمایید که موقعیت پلاک های ثبتی به تفکیک با ذکر شماره پلاک ثبتی و شماره قطعه تفکیکی و حتی ذکر طول و عرض قطعه های تفکیکی آورده شده است.

این نقشه ها نقشه های با ارزش قدیمی هستند که در صورت موجود نبودن، عملیات جانمایی پلاک ثبتی عملا غیر ممکن می باشد.

نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه تفکیکی ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه تفکیکی ثبتی قطعات تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نقشه حاصل از انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام UTM اعتباری برابر با اعتبار سند شما دارد. این نقشه که نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری – امور ثبتی است، تنها نقشه ای است که مورد تایید اداره ثبت است.

بنابراین ابتدا نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی، به طور کاملا مستقل موقعیت مکانی ملک را با اطلاعات و نقشه های ثبتی در بانک اطلاعات ثبتی، تطبیق می دهد و تایید می کند که ملک دقیقا در محل واقعی خود واقع شده است و نقشه  نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی را طبق طولها و مساحت سندی تهیه و ممهور می کند.

نقشه یو تی ام utm دوهزارم 2000 نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام utm دوهزارم ۲۰۰۰

سپس دستگاههای دقیق نقشه برداری مانند دوربین نقشه برداری، در محل ملک مستقر می شوند و از وضع موجود ملک با تمام جزئیات و شکستها با دقت بسیار بالای سانتی متری،  نقشه یو تی ام (UTM) وضع موجود ملک تهیه می شود.

نقشه یو تی ام utm دوهزارم 2000
نقشه یو تی ام utm نقشه بردار وضع موجود محدوده ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نمونه نقشه یو تی ام

در زیر نمونه نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی برای ملکی با طول سندی ۵۰ متر و مساحت ۱۰۰۰ مترمربع اورده شده است. (نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار )

نقشه یو تی ام طول سندی ملک و مساحت وضع موجود با طول های سندی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام زمین خالی و پلاک های ثبتی مجاورین نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همانطور که ملاحظه می کنید وضع موجود ملک به دلیل اعمال طرح تعریض گذر شهرداری به میزان یک متر عقب نشینی کرده است. بنابراین طول وضع موجود ملک ۴۹ متر و در نتیجه مساحت ملک ۹۸۰ مترمربع می باشد. لذا لازم است  نقشه یو تی ام (UTM) وضع موجود ملک نیز توسط نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی تهیه، ممهور و تحویل اداره ثبت مربوطه شود.

نقشه یو تی ام تعریض گذر برای شهرداری نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام تعریض گذر جهت مشخص شدن مساحتی از ملک که در گذر شهرداری افتاده است نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نظر به اهمیت  نقشه یو تی ام (UTM) و الزام به دقت بالای گواهی مختصات  یو تی ام (UTM) گوشه های ملک، لازم است در انتخاب کارشناس نقشه بردار تهیه کننده  نقشه یو تی ام (UTM) ملک خود دقت کنیم.

کما اینکه اداره ثبت نیز تنها  نقشه یو تی ام (UTM) با دقت و فرمت استاندارد ممهور شده توسط کارشناس رسمی دادگستری و یا نقشه بردار رسمی نظام مهندسی را قبول دارد. توجه بفرمایید که مهر کارشناسان رسمی رشته های عمران و راه و ساختمان به هیچ وجه قابل قبول اداره ثبتی نمی باشد و نقشه برگشت خواهد خورد.

جهت استعلام قیمت برای تهیه نقشه یو تی ام استاندارد ادارات ثبت شهرداری ها و ارگانهای مرتبط با امور اراضی همه روزه در ساعات اداری تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!