دانلود رایگان نقشه یو تی ام

در وب سایت رسمی ما روش تهیه نقشه یو تی ام و دانلود رایگان نمونه نقشه یو تی ام امکان پذیر است. با دانلود انواع نقشه یو تی ام می توانید نقشه یو تی ام استاندارد را مشاهده کنید.

تهیه نقشه یو تی ام به طور کلی تهیه نقشه از وضع موجود ملک است بطوریکه دستگاههای دقیق نقشه برداری که مهمترین و کاربردی ترین آنها در مناطق شهری دوربین نقشه برداری است، در محل ملک مستقر می شود و عینا دیوارها و گوشه ها و شکستهای (بیرون زدگی یا تورفتگی) ملک را برداشت می کند.

که ملاک عمل ادارات ثبت برای صدور سند تک برگی و همچنین شهرداری ها برای صدور جواز ساخت و دستور نقشه، همین وضع فعلی یا نقشه وضع موجود ملک است.

به همین دلیل است که گروه کارشناسی ما هنگام تهیه  نقشه یو تی ام UTM ملک جهت ارائه به اداره ثبت، علاوه بر خود ملک، عوارض مهم اطراف ملک و عرض گذرها را نیز برداشت می کند تا در مرحله بعدی که اخذ جواز ساخت شهرداری است، مالک مجبور به تهیه نقشه یو تی ام مجدد نشود.

  • ملک هایی که سند دفترچه ای قدیمی دارند به دلیل عدم دقت اندازه ه طولها در چهارجهت اصلی و در نتیجه دقت نداشتن مساحت مندرج در سند، برای محاسبات تراکم و همچین برای داشتن زاویه های ملک جهت طراح نقشه معماری، در مرحله دستور نقشه مالک موظف است  نقشه یو تی ام UTM دقیق ملک را به شهرداری ارائه دهد.

در صورتی که مساحت سندی اختلاف قابل توجه با مساحت وضع موجود ملک داشته باشد، مالک باید جهت تصحیح سند یا در واقع اخذ سند تک برگی جدید به مساحت وضع موجود ملک، به اداره ثبت مربوطه نیز مراجعه نماید.

  • ملک های تجمیعی که مجموع عددی مساحت سندی آنها با مجموع مساحت واقعی وضع موجود آنها متفاوت است. حتی اگر یکی از ملک ها دارای سند تک برگی جدید با مساحت منطبق ا وضع موجود باشد و ملک مجاور سند و مساحت دقیق نداشته باشد بنابراین مجموع مساحت ها که قرار است به صورت ملک تجمیعی مورد بررسی اداره ثبت جهت صدور سند تجمیعی و همچنین شهرداری جهت صدور جواز ساخت تجمیعی باشد قرار گیرد دارای اشکال فنی است که باید از طریق تهیه  نقشه یو تی ام UTM وضع موجود هر دو ملک، به صورتی که حاصل یک ملک یکپارچه با مساحت و طولهای دقیق باشد، مشکل حل گردد.
  • ملک هایی به صورت باقیمانده از پلاک ثبتی اصلی هستند. این ملک ها سند جداگانه ندارند و در واقع زمین های خالی هستند که از پلاک ثبی مادر باقی مانده اند بطورکه وقتی تمام منطقه بر اساس سندهایشان تحت ساخت و ساز رفته اند، این قطعات باقیمانده خود را نشان می دهند. بنابراین با توجه به اینکه این قطعه زمینها نه دارای شماره قطعه تفکیکی هستند که بتوان در نقشه ثبتی طولها و مساحت انها را استخراج کرد ، و نه اساسا سندی دارند که قابل استناد باشند . بنابراین مالک/متصرف موظف است از این قطعه زمین خالی نقشه یو تی ام دقیق تهیه کند که علاوه بر خود ملک، ملک های مجاور نیز در آن مشخص شده باشند. همچین محدوده پلاک ثبتی قطعه مادر نیز باید در نقشه آورده شود تا شهرداری یا اداره ثبت بداند این قعطه دقیقا باقیمانده از چه پلاک ثبتی با چه شکلی است.
  • ملک هایی که در مناطقی واقع شده اند که تغییرات در آن محدوده به دلیل ساخت و سازهای جدید بسیار قابل وجه بوده است. با توجه به دستورالعمل بروزرسانی نقشه ها در شهرداری، در صورتی که شهرداری نقشه جدید از محدوده ای نداشته باشد و تغییرات در آن محدوده به نحوی باشد که نقشه ای قدیمی مورد استفاده نباشد، هر مالکی موظف است برای محدوده ملک خود نقشه برداری جدید انجام و  نقشه یو تی ام UTM وضع موجود را تحویل شهرداری دهد تا به این ترتیب ظرف چندین ماه نقشه جدید کل محدوده در سیستم شهرداری بروز رسانی شود.

ملک هایی که به دلیل تعرض گذر طولهای سندی کوتاه شده اند و مساحت تغییر کرده است. شهرداری‌ها  هر چند سال یک بار اقدام به تعریض معابر می‌کنند و طرح‌های جدیدی برای اصلاح رفت و آمد و زیباسازی شهرها ارائه می‌دهند.

در بسیاری موارد، عملی شدن این طرح‌ها به معنای تخریب تعدادی از بناهای موجود در منطقه است. بسته به طرح مهندسان و هدفی که از اجرای آن طرح دارند، میزان تخریب‌ها متفاوت خواهد بود. ممکن است تمامی یک ملک به تصرف شهرداری درآید و یا بخشی از آن در محدودۀ طرح باشد و مسئلۀ عقب‌نشینی ساختمان اتفاق افتد.

بنابراین بعد از اجرای طرح تعریض گذر،  وضع موجود ملک با سند ملک مغایر می شود. لذا الزامی است مالک هنگام تک برگی کردن سند مالکیت،  نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک  (نقشه UTM) را که توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری یا نظام مهندسی تهیه و ممهور شده است به اداره ثبت مربوطه تحویل دهد.

در این نوع نقشه یو تی ام که به  نقشه یو تی ام UTM دو خطی نیز مصطلح است، علاوه بر وضع موجود ملک، وضعیت سندی ملک نیز روی نقشه آورده می شود.

بطوریکه طولهای وضع موجود ملک در چهار جهت اصلی ترسیم می شود و سپس طولهای سندی ملک (حدود اربعه) بر روی وضع موجود ملک انداخته می شود که دقیقا مشخص شود از چه جهتی و به چه مقدار طول سندی کوتاه شده است. همچنین مساحت وضع موجود ملک با دقت سانتی متر محاسبه و در نقشه درج می شود تا سند جدید بر اساس طولهای وضع موجود و مساحت کنونی صادر شود.

در برخی از ملک ها علاوه بر کوتاه شدن طول ملک به دلیل تعریض گذر، اجرای پخ نیز موجب تغییر وضعیت بر ملک می شود که تمام این تغییرات به صورت  نقشه یو تی ام UTM وضع موجود ملک به اضافه ترسیم ابعاد سندی توسط نقشه بردار کارشناس رسمی تهیه و ممهور می شود تا هم برای شهرداری جهت اخذ جواز ساخت و هم برای اداره ثبت مربوطه جهت صدور سند جدید تک برگی مورد استفاده قرار گیرد.

تهیه نقشه درخواست سند تک برگی

همانطور که گفته شد یکی از مراحل الزامی برای صدور سند تک برگی در اداره ثبت تهیه نقشه یو تی ام UTM   ملک است. یعنی اداره ثبت موقعیت دقیق گوشه های ملک را بر روی کره زمین به طوری که منحصر به همین زمین باشد را در سیستم کاداستری کشور ثبت می کند و بر اساس آن سند تک برگی را صادر می کند.

اگر توجه کرده باشید این مختصات به صورت شناسه جام در پایین سمت راست سند درج می شود و همچنین موقعیت ملک در سیستم کاداستری کشور به صورت شماتیک در پایین گوشه سمت راست چاپ می شود.

وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

​​​به این ترتیب هیچ زمین دیگری در این موقعیت یو تی ام UTM  و با این کد مختصات یو تی ام  UTM نمی تواند سند بگیرد. این امر موجب می شود مشکل تداخل زمینها و همچنین مشکل چند سند صادر شدن برای یک قطعه زمین کاملا برطرف شده است.

این دستورالعمل در تمامی ادارات ثبت اجرایی شده است و الزام به تهیه  نقشه یو تی ام  UTM جزو مدارک الزامی برای صدور سند تک برگی است.

نکته بسیار مهم در مبحث تهیه  نقشه یو تی ام UTM ملک برای تبدیل سند دفترچه ای قدیمی/شاهنشاهی به سند تک برگی این است که عرصه بسیاری از ملک ها در طی زمان دچار تغییراتی شده است بطوریکه وضع موجود ملک با سند ملک منطبق نمی باشد.

فرق نقشه یو تی ام با نقشه های دیگر

تفاوت اصلی نقشه یو تی ام UTM با نقشه های دیگر در سیستم مختصات یا همان شبکه بندی روی نقشه است ، در نقشه برداری نقشه باید چند مشخصه اصلی داشته باشد تا بتوان آن را نقشه نامید که دو مورد اصلی آن

۱ – سیستم مختصات (شبکه بندی روی نقشه با اعداد کنار نویس آن)

۲- مقیاس یا اسکیل می باشد که اگر بر روی نقشه ای یکی از این دو مورد مشخص نباشد آن برگه حاوی اطلاعات یک کروکی بیشتر نیست و نمی توان آن را نقشه نامید ، پس از عنوان این مطلب باید گفت هر نقشه ای با هر حجم اطلاعاتی را می توان در سیستم مختصات یو تی ام نشان داد و آن را نقشه یو تی ام نامید اما نکته مهم در مورد نقشه های املاک مشخص بودن مشخصه هایی چون ابعاد ، مساحت و زوایا روی نقشه است که باید با دقت بالا مشخص باشند .

پس بصورت خلاصه در نقشه های یو تی ام UTM املاک که جهت ارائه به ثبت و شهرداری ها آماده می گردند باید مشخصه های زیر وجود داشته باشد :

  1. سیستم مختصات آن یو تی ام UTM باشد .
  2. ملک بر روی نقشه دو هزارم منطقه (در صورت موجود بودن) جانمایی شده باشد.
  3. ابعاد و مساحت ها در آن با دقت سانتیمتر مشخص باشد .

و همچنین با توجه به نیاز سفارش دهنده در آن اطلاعات اضافه ای مثل عرض معابر و گذرهای اطراف مشخص باشد یا میزان فاصله تا عارضه ای خاص درج گردد و یا زوایای اضلاع در آن مشخص باشد و … .

همانطور که گفته شد نقشه یو تی ام UTM به معنی ثبت مرزها و گوشه های موجود ملک در سیستم جهانی یو تی ام UTM است. بنابراین باید گوشه ها و حدود ملک از قبل تثبیت شده باشند که با دستگاههای نقشه برداری توسط نقشه بردار کارشناس رسمی برداشت و در سیستم ثبت شوند.

دیوارکشی بهترین حالت تثبیت حدود و گوشه های ملک است. اما نیم دیوار یا فنس هم می تواند ملاک قرار گیرد به شرط اینکه قدیمی باشد و تثبیت شده باشد. به این معنی که مجاورین ملک این مرزها را پذیرفته باشند و یا آنها نیز بر اساس همین مرز مشترک در اداره ثبت مربوطه نقشه یو تی ام UTM ثبت کرده باشند و سند گرفته باشند.

اگر زمین و مجاورین ان هیچ گونه مرز مشخصی روی زمین نداشته باشند، ابتدا باید گوشه ها و مرزهای زمین بر اساس شماره قطعه تفکیکی ملک روی زمین پیاده شود تا در آینده محل اختلافات ملکی با ملک های مجاور نشود.

روش تهیه نقشه برای ملک تصرفی

گاهی ملکی که سندش را داریم توسط شهرداری، سازمان ، ارگان ، مدرسه و … اشغال شده است و ما نمی توانیم به گوشه های ملک دسترسی پیدا کنیم تا نقشه دقیق از ملک در سیستم مختصات یو تی ام تهیه کنیم.

در اینگونه موارد باید با استفاده از جانمایی پلاک ثبتی محل واقعی ملک را به دست بیاوریم و سپس آن را روی نقشه هوایی منطقه پیاده کنیم تا مشخص گردد هم مختصات و هم موقعیت ملک به چه صورت است ، ملک های که از طریق جانمایی پلاک ثبتی مشخص می شوند بسیار دقیق هستند و به دلیل گواهی شدن پلاک ثبتی دارای ارزش و اعتبار بالاتری هستند و البته که هزینه انجام این عملیات نسبت  به تهیه نقشه به روش مستقیم زمینی بالاتر است .

ملک های زراعی که دارای مساحت های بزرگی هستند و معمولا بیرون از طرح هادی روستایی قراردارند به دلیل مشخص نبودن حدفاصل هایشان مدام از دید مساحت و ابعاد توسط همسایگان ملک با شخم زدن های زمین هایشان در حال تغییر هستند.

پس لازمه هر ملک این هست که در زمان معامله اینگونه ملک ها در اولین فرصت با نقشه برداری دقیق UTM مساحت آنها را بدست بیاوریم و ابعاد و گوشه های ملک را در سیستم مختصات جغرافیایی یو تی ام تعیین کنیم تا در ادامه درصورتی که تغییری در حدود و گوشه ها بوجود آمد بتوانیم آنها را دوباره پیاده سازی نماییم.

همچنین این نقشه ملاک عمل برای صدور سند می باشد و می بایست از ابتدا دقیق برداشت شود تا در ادامه جهت ارائه به هر سازمان و ارگانی برای اخذ هرگونه مجوز یا وامی از آن استفاده کرد.

در مورد اراضی کشاورزی که قطعه زمین بسیار بزرگ است و مرزها روی زمین مرزهای طبیعی و یا حصار و فنس هستند که خط مشخصی مثل دیوارکشی ندارند, جانمایی پلاک ثبتی باید به طریقی انجام شود که هیچ تداخلی با پلاک های ثبتی مجاور نداشته باشد. وگرنه پروسه ی کار تا رفع تداخل و یا مصالحه با زمین های مجاور متوقف می شود.

اگر پلاک های ثبتی مجاور قبلا در اداره ثبت مربوطه سند تک برگ گرفته باشند به این معنی است که حدود و مرز آنها در سیستم اداره ثبت تثبیت شده است. بنابراین لازم است نقشه ی یو تی ام ثبت شده در اداره ثبت از آنها را داشته باشیم که بر اساس مرزهای زمین های مجاور, مرز زمین شما تثبیت شود تا هیچ تداخلی پیش نیاید.

همانطور که از توضیحات داده شده پیداست، برآورد هزینه نقشه یو تی ام UTM کاملا بستگی به شرایط ملک از نظر سابقه ثبتی و اسناد رسمی اش و همچنین وضع موجود ملک دارد.

در واقع با توجه به شرایط هر ملک، نقشه بردار کارشناس رسمی تصمیم می گیرد که چه مقدار اطلاعات باید تهیه شود. از آنجایی که جمع آوری اطلاعات نقشه برداری به صورت نقاط است که با دوربین نقشه برداری برداشت و ذخیر و سپس در نرم افزارهای تخصصی ترسیم می شوند، معمولا ملاک اصلی در برآورد هزینه نقشه یو تی ام UTM تعداد نقاط برداشتی است.

اما ملاک های دیگری نیز وجود دارند مانند ضریب منطقه از نظر شهری بودن، کوهستانی بودن، شیب زمین، دسترسی با وسیله نقلیه ، تراکم درختان، باز بودن دید دوربین، شرایط آب و هوایی و سایر عوامل.

به عنوان مثال در زیر یک نمونه نقشه یو تی ام UTM  (تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹) آورده شده است. برای دانلود رایگان نقشه یو تی ام بر ر.ی نقشه کلیک کنید.

همانطور که در نقشه ملاحظه می فرمایید ملک یک ملک ساده شهری است که عموما چهارگوشه دارند و در واقع چهارنقطه باید در محل ملک برداشت شود.

اما این ملک شش گوشه دارد که در یکی از ضلع ها نیز یک شکست وجود دارد که باید دقیقا برداشت شود. بنابراین هفت نقطه باید برداشت و در سیستم مختصات  یو تی ام UTM تعیین مختصات شوند. بنابراین هزینه تهیه نقشه یو تی ام UTM برای این ملک دو برابر یک ملک معمولی است.

نقشه یو تی ام زمین نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام زمین نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در نمونه نقشه یو تی ام UTM بعدی (تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹) مشاهده می فرمایید، علاوه بر عرصه مسکونی، دو عرصه تجاری نیز به ملک ضمیمه شده است که هر یک به صورت جداگانه باید برداشت نقشه برداری و تعیین مساحت شوند.

برای دانلود رایگان نقشه یو تی ام بر روی نقشه کلیک کنید.

نقشه یو تی ام خانه کلنگی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام خانه کلنگی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در نمونه نقشه یو تی ام UTM بعدی (تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹) مشاهده می فرمایید که تعداد شکست های ملک یا در واقع تعداد نقاط برداشتی باید دقیقا منطبق با تعداد شکستهای مندرج درسند ملک باشد. بنابراین نقشه بردار کارشناس رسمی برای تخمین هزینه نقشه یو تی ام UTM باید سند ملک را بررسی و مطالعه کند.

برای دانلود رایگان نقشه یو تی ام بر روی نقشه کلیک کنید.

نقشه یو تی ام زمین باقیمانده نقشه بردار خانم مهندس آبکار  09126140339
نقشه یو تی ام زمین باقیمانده نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در نمونه نقشه یو تی ام UTM بعدی (تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹) مشاهده می فرمایید ملک دارای یک قوس است در صورتی که در مورد عمده ملک های شهری، حدود اربعه ملک خط مستقیم است. بنابراین تعرفه هزینه نقشه یو تی ام UTM  برای این ملک با یک ملک ساده متفاوت است.

برای دانلود رایگان نقشه یو تی ام بر روی نقشه کلیک کنید.

نقشه یو تی ام مساحت باقیمانده نقشه بردار خانم مهندس آبکار  09126140339
نقشه یو تی ام مساحت باقیمانده نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در نمونه نقشه یو تی ام UTM بعدی (تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹) مشاهده می فرمایید که تعداد شکستهای ملک و تعداد نقاط برداشتی قابل تخمین نمی باشد. بنابراین نقشه بردار کارشناس رسمی باید هزینه را بر اساس محدوده تهیه نقشه براورد کند نه بر اساس تعداد احتمالی نقاط برداشتی.

برای دانلود رایگان نقشه یو تی ام بر روی نقشه کلیک کنید.

نقشه یو تی ام حدود ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه یو تی ام حدود ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در نمونه نقشه یو تی ام UTM بعدی (تهیه شده توسط خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹) مشاهده می فرمایید که عرصه ملک تفکیک شده است.

بنابراین علاوه بر عرصه اصلی ملک که طبق سند شامل چهارگوشه اصلی می باشد، هر یک از قسمتهای تفکیکی نیز باید به صورت جداگانه برداشت نقشه برداری و تعیین مساحت شوند. چرا که قرار است سند مادر تفکیک شود و برای هر قسمت سند تک برگی به صورت جداگانه صادر شود. بنابراین هر قسمت دارای مختصات  یو تی ام UTM جداگانه است که مشاع از مختصات یو تی ام UTM قطعه مادر می باشد.

جهت تهیه انواع نقشه یو تی ام با کابرد دو منظوره هم برای ارائه به شهرداری و هم برای ادارات ثبت جهت اخذ سند تک برگی یا تصحیح سند، همه روزه در ساعات اداری تماس بگیرید و مشاوره شوید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!