تفاوت نقشه یو تی ام با نقشه مساحی

اگر به دنبال سند تک برگی هستید حتما دو اصطلاح فنی تحت عنوان یو تی ام و شمیم را از کارشناس اداره ثبت شنیده اید. در این مقاله به فرق نقشه یو تی ام با شمیم و با سایر نقشه ها توضیح داده می شود.

یو تی ام UTM  یک اصطلاح جهانی است که از نظر فنی به معنای مختصات جهانی است و از نظر عامیانه به معنای موقعیت یا همان لوکیشن است. ولی شمیم همانطور که از نامش پیدا است یک اصطلاح داخلی است که به سیستم مختصات داخلی اداره ثبت مربوط می شود.

در ابتدا به فرق نقشه یو تی ام با نقشه های معمولی می پردازیم و سپس فرق یو تی ام با شمیم را مفصلا توضیح می دهیم.

بنابراین فرق نقشه یو تی ام با نقشه معمولی این است که نقشه یو تی ام UTM دارای مشخصه ای جهانی است اما نقشه معمولی یک نقشه محلی است.

این مشخصه جهانی همان جدول مختصات یو تی ام UTM است که در نقشه یو تی ام UTM درج می شود ولی اگر نقشه ای جدول مختصات یو تی ام UTM نداشت یک نقشه معمولی تلقی می شود.

خوشبختانه اخیرا به دلیل استفاده اکثریت افراد از گوگل مپ گوشی های موبایل و لینک لوکیشن ، همه افراد با اصطلاح لوکیشن آشنایی پیدا کرده اند.

نقشه یو تی ام UTM حاصل نقشه برداری یو تی ام UTM است و نقشه مساحی حاصل نقشه برداری برای تعیین طولها و مساحت دقیق ملک است. بنابراین روش نقشه برداری در خروجی کار تاثیر مستقیم دارد.

گاهی اوقات افراد نقشه ای از ملک خود در سالهای گذشته تهیه کرده اند و اصرار دارند اداره ثبت این نقشه را به جای نقشه یو تی ام UTM  بپذیرد. در صورتی که نقشه یو تی ام UTM آیتم هایی دارد که آن را از سایر نقشه ها متمایز می کند.

در صورتی که ملک با دستورالعمل استاندارد تهیه نقشه یو تی ام UTM نقشه برداری شده باشد حتی اگر مربوط به چندین سال قبل هم باشد قابلیت این را دارد که به نقشه یو تی ام UTM با فرمت امسال تبدیل شود. یعنی به نوعی نقشه بازیابی شود.

اما اگر اساسا نقشه برداری بر اساس روش نقشه یو تی ام UTM انجام نشده باشد و صرفا نقشه برداری مساحی باشد، به هیج وجه نمی توان از این نقشه به عنوان نقشه یو تی ام UTM استفاده کرد و باید نقشه برداری مجدد انجام شود. حتی اگر این نقشه جدیدا تهیه شده باشد. فرق نقشه یو تی ام با نقشه های دیگر در تخصص نقشه بردار نیز هست. مانند فرق پزشک عمومی با پزشک متخصص.

مطمئنا این سوال پیش می آید که فرق نقشه یو تی ام UTM با سایر نقشه ها چیست؟

در نقشه یو تی ام UTM جدولی تحت عنوان مختصات یو تی ام UTM درج می شود که به تعداد گوشه های ملک سطر دارد. یعنی برای ملک ۴ گوشه ۴ سط دارد. هر سطر شامل دو عدد است که اولی مختصات X یو تی ام UTM یک عدد شش رقمی است و دومی مختصات  Y یو تی ام UTM یک عدد هفت رقمی است. همه این عدد ها باید تا دو رقم اعشار بعد از ممیز دقت داشته باشند تا از نظر دقت طبق استاندارد باشند.

در زیر نمونه ای از نقشه مساحی آورده شده است. همانطور که گفته شد نقشه مساحی صرفا به منظور تعیین طولها و مساحت دقیق ملک تهیه می شود و بنابراین دارای جدول مختصات  یو تی ام UTM نیست. گرچه این نقشه جدیدا تهیه شده است اما چون نقشه برداری به منظور تهیه نقشه یو تی ام UTM نبوده است، به هیچ عنوان نمی توان از این نقشه برای نقشه یو تی ام UTM استفاده کرد.

نقشه یو تی ام طولها و مساحت دقیق وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام طولها و مساحت دقیق وضع موجود ملک نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نوع دیگری از نقشه مساحی وجود دارد که گرچه دارای مختصات است اما این مختصات با فرمت طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی درج شده است. لذا یو تی ام UTM نیست. در زیر نمونه ای از این نوع نقشه را ملاحظه میکنید:

نقشه یو تی ام قطعه تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه برداری جهت تهیه نقشه یو تی ام قطعه های تفکیکی در ملک مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما در زیر نمونه ای از یک نقشه مساحی را ملاحظه می کنید که گرچه به منظور تعیین طولها و مساحت دقیق ملک تهیه شده است اما هم دارای جدول مختصات یو تی ام UTM است و هم مختصات با فرمت طول جغرافیایی و عرض جغرافیایی در آن درج شده است.

نقشه یو تی ام ثبت نام درخواست سند ماده 147 نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام ثبت نام قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی برای سند تک برگی ماده ۱۴۷نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

طبق توضیحاتی که داده شد اکنون می توانید نقشه ملک خود را بررسی کنید و ببینید آیا قابل استفاده به عنوان نقشه یو تی ام UTM هستند یا خیر. در صورتی که نیست باید حتما جهت نقشه برداری مجدد از ملک اقدام کنید . در غیر اینصورت پرونده ملکی شما تعلیق می شود تا زمانی که نقشه یو تی ام UTM را تحویل دهید و نقص مدارک را برطرف کنید.

فرق یو تی ام با شمیم

دو اصطلاح جدید و تقریبا غریبی که در ادارات ثبت به گوش همه مراجعه کننده ها رسیده است “یو تی ام UTM  ” و ” شمیم” است. یو تی ام UTM  زدن ملک و شمیم زدن ملک.

هدف هر دو کار یکسان است. یعنی شبکه شمیم با قرائت‌های اولیه در ایستگاه‌های دائمی راه اندازی و با پوشش کامل در سطح هر استان، امکان عملیات تحدید حدود املاک و تکمیل نقشه کاداستر را با دقت بالا فراهم آورده و از تداخل و تعارض بین املاک با استفاده از تعیین موقعیت دقیق در سیستم‌های مختصات جهانی جلوگیری بعمل می آورد.

نقشه یو تی ام UTM  یکی از مدارک الزامی در اقدام برای ثبت ملک و اخذ سند در ادارات ثبت است.

سامانه شمیم نیز اخیرا در ادارات ثبت راه اندازی شده است که به عنوان نقشه بردار رسمی ثبت ، یکی از نقشه برداران فعال در کار تثبیت عرصه در سامانه شمیم هستم که با توجه به سوالات پر تکرار در مورد شمیم که فرق نقشه یو تی ام با شمیم است ، در این مطلب قصد دارم ابهامات یو تی ام UTM  و سامانه شمیم را شفاف سازی کنم.

در مورد شمیم باید گفت به معنی “شبکه ملی یکپارچه ملک” بوده که از ابتدای سال ۹۵ طرح امکان سنجی و مطالعاتی شمیم (شبکه ملی یکپارچه مالکیت) آغاز شد که با بررسی‌های به عمل آمده از نقشه‌ها و عکس‌های هوایی استان و با توجه به پارامترهایی همچون وسعت و موانع ارتفاعی (کوه‌ها و ساختمان‌های بلند و دکل‌های مخابراتی) پیاده سازی با نصب آنتن مربوط به ایستگاه مرجع بر روی ساختمان اداره کل آغاز شد و با پیگیری های به عمل آمده آنتن مربوطه بر روی ساختمان اداره کل نصب و راه اندازی شد.

سامانه شمیم بر اساس قانون حد نگار و آیین نامه مصوب و به منظور تثبیت اراضی تحت تولیت ادارات دولتی با صدور اسناد کاداستری، استاندارد سازی عملیات تهیه نقشه های کاداستری و یکپارچه سازی عملیات اجرایی مربوطه در سطح استان و جلوگیری از بروز تداخل و تعارض در صدور اسناد و تزاحم حاصله تشکیل شد.

اگر برای تبدیل سند دفترچه ای قدیمی به سند تک برگی به ادراه ثبت مراجعه کرده باشید حتما می دانید که در وحله اول هنگام تشکیل پرونده باید نقشه یو تی ام UTM  ملک را تحویل بدهید و بعد از طی شدن پروسه دفتری نوبت به شمیم زدن ملک می رسد.

نقشه یو تی ام UTM  به معنای مختصات یو تی ام UTM  دقیق گوشه های ملک است که باید توسط دستگاه های دقیق نقشه برداری تهیه شود. یعنی نقشه بردار در محل ملک حاضر می شود و با دوربین نقشه برداری و یا دستگاه جی پی اس گوشه های ملک را برداشت می کند.

پس از تخلیه دستگاه گوشه های دقیق ملک بر روی نقشه منطقه جانمایی می شود و مختصات یو تی ام گوشه های ملک به صورت جدول مختصات یو تی ام UTM  در نقشه درج می شود. سپس نقشه پلات و ممهور می شود و تحویل مالک می شود تا به اداره ثبت مربوطه تحویل دهد.

تثبیت عرصه در سامانه شمیم نیز به معنای برداشت گوشه های ملک توسط دستگاه جی پی اس متصل به سامانه شمیم اداره ثبت است.

بنابراین این شبهه بوجود می آید که هر دو کار یو تی ام UTM  زدن و شمیم زدن ملک در واقع یکی است و تفاوتی با هم ندارد. پس چرا اداره ثبت مالک را ملزم به دوباره کاری می کند ؟

این سوالی است که اکثر مالکین از ما به عنوان نقشه بردار کارشناس رسمی ثبت سوال می کنند که ما نقشه یو تی ام را تحویل ادراه ثبتی داده ایم پس فرق نقشه یو تی ام با شمیم چیست؟

بنابراین در این مطلب به فرق یو تی ام UTM  با شمیم می پردازیم:

  1. سیستم یو تی ام UTM  یک سیستم جهانی است اما شمیم یک سیستم ملی است. این دو سیستم کاربرد های مختص به خود را دارند که هر دو برای امور مربوط به اخذ سند تک برگی از ادارات ثبت الزامی هستند.
  2. کار شمیم به صورت سیستمی و خودکار به نقشه بردار ثبت ارجاع می شود به این معنی که مالک حق انتخاب نقشه بردار را ندارد. و اگر مالک از نقشه برداری غیر از نقشه بردار منتخب اداره ثبت استفاده کند فایل شمیم تهیه شده مورد قبول اداره ثبت قرار نخواهد گرفت. نام و شماره تماس نقشه بردار منتخب اداره ثبت به صورت پیامک به اطلاع مالک می رسد و مالک موظف است صرفا با همان نقشه بردار کار را انجام دهد.

 اما کار یو تی ام UTM  آزاد است. یعنی مالک می تواند به دلخواه خود یکی از نقشه برداران کارشناس رسمی نظام مهندسی را انتخاب کند و برای پذیرش نقشه یو تی ام UTM  در اداره ثبت ، کافی است که نقشه ممهور به مهر نقشه بردار تهیه کننده نقشه یو تی ام UTM  باشد.

  1. یو تی ام UTM  یک سیستم مختصات جهانی است که با استفاده از ماهواره های جی ان اس اس به هر نقطه از کره زمین یک مختصات منحصر به فرد منتسب می کند. اما شمیم در حقیقت چیزی فراتر از یک شبکه از ایستگاه های دایمی جی ان اس اس است. این سامانه ترکیبی از ایستگاه های، نقشه برداران واحد های ثبتی و گیرنده های روور توزیع شده بین آنها، زیر ساختهای سخت افزاری، شبکه و نیروی انسانی، مدیریت کاربران، نظارت و پشتیبانی از سیستم، نرم افزار های مدیریت کاربران، نرم افزار های واسط جهت صدور سند مالکیت و دستور العمل ها و شیوه نامه های اجرایی است.
  2. روش انجام عملیات نقشه برداری یو تی ام UTM  و دستگاه مورد استفاده طبق تشخیص و صلاحدید نقشه بردار می تواند متنوع باشد. اما شمیم اینطور نیست.

یکی از مزایای استفاده از شمیم این است که این سیستم به صورت خودکار اجازه ورود قطعاتی که به درستی برداشت نشده اند را نمی دهد و این مهم یکی از نقاط قوت استفاده از شمیم است. همچنین روش کار کاملا تعریف شده و طبق دستورالعمل باید باشد. به این ترتیب که پس از استقرار ایستگاه های دایمی و انجام محاسبات اولیه و توزیع روور ها بین نقشه برداران واحد های ثبتی وآموزش آنها و تعریف دسترسی ها و نصب نرم افزار های لازم، نقشه برداران می توانند در سیستم شمیم اقدام به برداشت حدود املاک کنند.

  1. دقت نقشه یو تی ام UTM  می تواند طبق صلاحدید نقشه بردار و با توجه به شرایط ملک اعم از مسکونی تجاری کشاورزی و غیره متفاوت باشد. اما شمیم برای اهداف نقشه برداری کاداستر بادقت ۵ سانتیمتری با ارتباط با ایستگاه های ثابت و برداشت آنی که با ارتباط مخابراتی و سیم کارت های متصل شده بر روی دستگاه های متحرک (روور) و در راستای پیاده سازی قانون حدنگار و یکپارچه سازی نقشه های کلی انجام میابد. در ادامه این طرح تمامی ارگان ها و ادارات و حتی نقشه برداران نظام مهندسی نیز با استفاده از امکانات شمیم و با ایجاد ارتباط و مجوزهای قانونی اقدام به برداشت قطعات خواهد شد.
  2. با اجرای طرح شبکه شمیم از هزینه های مراحل ثبت و نگهداری اسناد ثبتی کاسته می‌شود. طرح سامانه شمیم گام بزرگی در راستای تهیه نقشه های ارتفاعی مسطحاتی با سرعت بالا است که دقت سندهای صادره را بالا خواهد برد.

 از مزایای طرح شمیم ایجاد شبکه ملی نقشه برداری است، که از این پس تمامی ارگان ها و سازمان ها می توانند به جهت دقت بالای سیستم با ارتباط با این شبکه نقشه دقیق تهیه نمایند، که دارای دقت مطالعاتی بسیار بالایی است و به جهت آنلاین بودن و داشتن سیم کارت روی دستگاه های سیار اطلاعات و مختصات به صورت آنلاین به مرکز ارسال می گردد. از اهداف عمومی کارهای مطالعاتی ژئودینامیکی و زمین شناسی میکروژئودوی و مطالعات جابجایی گسل و سدها و سازه های بزرگ می باشد.

اما نقشه برداران تهیه کننده نقشه یو تی ام UTM  به صورت کاملا مستقل و بدون اتصال به هیچ شبکه ای کار می کنند.

  1. البته که نقشه یو تی ام UTM  برای نشان دادن موقعیت ملک بر روی نقشه هوایی منطقه است اما از مزایای  سامانه شمیم این است که تثبیت موقعیت املاک در کاداستر دقیق تر و صحیح تر خواهد شد. و باعث جلوگیری از تداخل و تعارض املاک می گردد. و در عمل استقرار پلاک های ثبتی در موقعیت جهانی صحیح تر خواهد بود. و سامانه جامع املاک و کاداستر دقیق تر، مطمئن تر و جامع ترخواهد بود. و نقش مهمی در اجرای بهینه قانون کاداستر و حد نگاری دارد.

با استفاده از اطلاعات این شبکه از این پس کلیه نقشه‌ها در یک سیستم مختصات واحد تهیه و وارد بانک اطلاعاتی خواهد شد در نتیجه مسائلی از قبیل تداخل بین نقشه ها از بین خواهد رفت.

  1. از مزایای دیگر سامانه شمیم، استفاده از آن در مواقع بحران از جمله سیل، زلزله و جنگ است. که با از بین رفتن حد فاصل بین املاک و پلاک های ثبتی، میتوان از اطلاعات و مختصات دقیق و مطمئن روش فوق، حد فاصل و موقعیت املاک را با دقت بسیار بالایی احیاء نمود و از هرگونه تضییع حقی جلوگیری کرد.
  2. املاکی که با استفاده از شمیم ثبت و صدور سند می‌شود در صورتی که به هر علتی حدود آنها در طبیعت از بین برود یا مورد تجاوز دیگران قرار گیرد با دقت سانتی‌متر قابل پیاده‌سازی دوباره است و حقوق مالکان با توجه به ثبت مختصات گوشه‌های املاک در بانک کاداستر هر استان نزد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حفاظت می‌شود.

در این شبکه تحدید حدود املاک در سیستم مختصات جهانی با دقت بالا و به‌صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و درنتیجه اسناد مالکیت کاداستری با دقت بسیار بالا صادر می‌شود.

اما در مورد نقشه یو تی ام UTM  با توجه به اینکه هر مالک به صورت مستقل اقدام به تهیه نقشه یو تی ام UTM  می کند ممکن است تداخل در مرزها اتفاق بیفتد چون دو ملک مجاور الزاما از یک نقشه بردار واحد استفاده نمی کنند و از طرفی نقشه برداری یو تی ام UTM  دو ملک مجاور الزاما در یک زمان انجام نمی شود. ممکن است مالکی امروز نقشه یو تی ام تهیه کند و مالک ملک مجاور پنج سال دیگر اقدام به تهیه نقشه یو تی ام UTM  کند که این احتمال می رود که مرزها دستخوش تغییرات و جابجایی شده باشند. این مسئله به خصوص در مورد مرز زمینهای کشاورزی بسیار محتمل و رایج است.

۱۰٫ سامانه شمیم امکان استفاده کاربران ثبتی و افراد ذیصلاح از سرویس ها و خدمات این طرح با بهره گیری از گیرنده های GPS فراهم خواهد شد و کاربران می توانند عوارض و گوشه ها املاک را با دقت مناسب برداشت و تصیحات لازم را از سامانه مربوط دریافت نمایند. با استقرار این شبکه در تکمیل طرح کاداستر خصوصا کاداستر زراعی و روستایی تسریع می گردد.

البته نقشه یو تی ام UTM  نیز هدفی مشترک با سامانه شمیم دارد . این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند بطوریکه در تمام ادارات ثبت هر دو مورد یعنی نقشه یو تی ام UTM  و ثبت عرصه در سامانه شمیم الزامی است. با این تفاوت که نقشه یو تی ام UTM  در هنگام تشکیل پرونده تحویل اداره ثبت می شود ولی شمیم در پایان پروسه انجام می شود.

  1. از مزیت‌های راه اندازی سامانه شمیم جلوگیری از هرج و مرج‌های مالکیتی پس از حوادث غیرمترقبه است و چنانچه از این پس با وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و نظایر آن، حدود املاک از بین برود، شبکه شمیم از بسیاری از نابهنجاری ها در این حوزه جلوگیری خواهد کرد.

بنابراین با مشخص شدن محدوده املاک بسیاری از تعارضات املاک و مشکلاتی که در حال حاضر در خصوص محدوده املاک وجود دارد رفع می‌شود.  امیدواریم این طرح علاوه ‌بر اینکه سبب کاهش دعاوی ملکی شود، گام بزرگی به‌ منظور تهیه نقشه‌های ارتفاعی مسطحاتی با سرعت بالا باشد که دقت سندهای صادره را بالا خواهد برد. چراکه اختلافات ملکی ناشی از ایرادهای سندی همیشه در ایران یکی از چالش های بزرگ بوده است.

الزام میخ کوبی یو تی ام قبل از شمیم زدن

در جهت تحقق هدف تکمیل سیستم کاداستری کشور که استارت آن از چند سال پیش خورده است اما سرعت دلخواه را طبق چشم انداز طرح نداشته است، بنا بر این شده است که به جهت تسریع تحقق هدف مذکور هر مالک به طور انفرادی وظیفه شمیم زدن ملک را بعهده بگیرد.

بنابراین پس از تشکیل پرونده درخواست سند تک برگی، نام و شماره تماس نقشه بردار مورد تایید اداره ثبت به موبایل متقاضی پیامک می شود تا با نقشه بردار مورد نظر تماس بگیرد و هماهنگی های لازم برای بازدید از ملک و شمیم زدن با دستگاه مخصوص این کار انجام شود.

به این ترتیب با اجرایی شدن این طرح دیگر صف طولانی شمیم زدن ملک توسط کارمندان اداره ثبت از بین رفته است و متقاضیان خیلی سریع تر از قبل به سند تک برگ خود می رسند.

هزینه شمیم زدن هم به حساب شخصی نقشه بردار واریز می شود و لازم نیست به حساب اداره ثبت واریز شود. همین موضوع نیز سرعت انجام کار را بسیار مورد رضایت کرده است.

اما متقاضیان باید توجه داشته باشند که کار شمیم زدن صرفا و صرفا باید توسط نقشه برداری که نام او در پیامک ارسال شده از طرف اداره ثبت درج شده است انجام شود بطوریکه متقاضی نمی تواند از نقشه برداران متفرقه استفاده کند و حتی نمی تواند از نقشه بردار دیگری که او هم مورد تایید اداره ثبت است استفاده کند.

اکیدا تاکید می شود که متقاضی حق انتخاب آزادانه نقشه بردار شمیم را ندارد. چراکه فایل شمیم پلاک ثبتی ملک مورد نظر صرفا باید توسط همان نقشه بردار و با پسورد همان نقشه بردار در سامانه اداره ثبت بارگذاری شود و لاغیر!

گاهی متاسفانه دیده می شود که کار چاق کن های جلوی ادارات ثبت از بی اطلاعی متقاضیان سوء استفاده می کنند و با این ترفند که ” ما کار شمیم را سریع تر و ارزان تر انجام می دهیم ” متقاضی را اغفال می کنند و کار شمیم ملک را انجام می دهند. البته فایل را هم به متقاضی می دهند اما آن فایل هیچ کاربردی ندارد چون نقشه بردار منتخب اداره ثبت باید با دستگاه شخصی خود و با پسورد خصوصی خود به سیستم شمیم متصل شود و کار را انجام دهد.

بنابراین چیزی جز دوباره کاری و هزینه دوباره برای متقاضی ندارد.

یکی از فرق های یو تی ام UTM  با شمیم دقیقا همین است که برای تهیه نقشه یو تی ام UTM  متقاضی می تواند به هر نقشه برداری که منتخب خود اوست مراجعه کند اما برای تهیه فایل شمیم این امکان به هیچ وجه وجود ندارد.

اما باید توجه داشته باشید که وقتی با نقشه بردار شمیم تماس میگیرید برای هماهنگی بازدید از ملک، باید چهارگوشه دقیق ملک خود را بر روی زمین مشخص کرده باشید.

در مورد ملک هایی که به صورت خانه هستند و یا زمین هایی که دورتادور دیوار کشی دارند مسلما چهارگوشه ملک کاملا مشخص است.

اما در مورد زمین های خالی بدون هیچ گونه دیوارکشی یا فنس کشی طبیعتا برای چهارگوشه ملک بر روی زمین محل مشخصی تعیین نشده است.

علامت زدن چهارگوشه دقیق پلاک ثبتی مورد نظر بر روی زمین را میخ کوبی می گویند.

با توجه به اینکه طبق دستورالعمل شمیم زدن، معرفی گوشه های ملک به نقشه بردار به عهده مالک می باشد، اگر خود مالک چهارگوشه دقیق ملک خود را نداند چگونه می تواند آنها را به نقشه بردار شمیم نشان دهد؟

بنابراین باید قبل از حضور نقشه بردار شمیم در محل ملک، مالک از قبل گوشه های زمین خود را میخ کوبی کرده باشد که وقتی نقشه بردار شمیم از محل ملک بازدید می کند مالک شخصا میخ ها به عنوان گوشه های دقیق ملک به نقشه بردار نشان دهد تا نقشه بردار درجا دستگاه را بر روی هر یک مستقر کند و در سیستم شمیم ثبت کند.

اما میخ کوبی گوشه های زمین چگونه است؟

عملیات میخ کوبی گوشه های زمین یا به اصطلاح فنی پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  هر نقطه بر روی زمین باید با دستگاه های دقیق نقشه بردار مانند دوربین نقشه برداری و جی پی اس دو فرکانسه انجام شود که صرفا در حیطه تخصص نقشه بردار کارشناس رسمی است.

اما این در شرایطی است که مختصات یو تی ام UTM  دقیق گوشه های زمین به نقشه بردار تحویل داده شود تا نقشه بردار با دستگاه های دقیق نقشه برداری نقاط مورد نظر که همان گوشه های ملک است را بر روی زمین پیاده کند. وقتی نقطه مورد نظر روی زمین پیاده شد باید در محل نقطه یک میلگرد نیم متری در زمین فرو کرد و دور تا دور آن را با سیمان محکم کرد تا تکان نخورد.

بنابراین روزی که نقشه بردار برای پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  ملک در محل حاضر می شود ، مالک باید میلگرد و سیمان همراه خود داشته باشد وگرنه بعد از رفتن نقشه بردار مسلما دیگر نمی تواند محل دقیق نقاطی که نقشه بردار پیاده کرده است را پیدا کند و میلگرد کوبی کند و کل کار هیچ می شود.

پس به اینجا رسیدیم که مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک باید به صورت نقشه یو تی ام UTM  به نقشه برداری که قرار است آن گوشه ها پیاده کند ارائه داده شود.

پس به یک مرحله قبل تر باید برگردیم که همان تعیین مختصات دقیق گوشه های ملک است.

هر ملک در بانک اطلاعات ثبتی با یک  پلاک ثبتی منحصر به فرد ثبت شده است. یعنی هیچ دو ملکی وجود ندارد که  پلاک ثبتی یکسان داشته باشند. لذا  پلاک ثبتی به عنوان معیار برای تعیین محل دقیق ملک در نظر گرفته می شود.

تعیین محل دقیق ملک بر اساس  پلاک ثبتی توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری – امور ثبتی انجام می شود که این عملیات عملیات جانمایی پلاک ثبتی نام دارد که نتیجه آن به صورت نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی تحویل متقاضی می شود تا به دست نقشه بردار میخ کوبی برسد. . بنابراین نقشه بردار میخ کوبی (نقشه بردارهایی که برای پیاده کردن ملک با دستگاه صلاحیت دارند ) الزاما صلاحیت جانمایی پلاک ثبتی را ندارند.

بنابراین اگر ملکی دارید که گوشه های آن بر روی زمین علامت گذاری نشده است، قبل از اتلاف وقت باید به نقشه بردار کارشناس رسمی امور ثبتی مراجعه کنید تا نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی امور ثبتی را برای ملک تهیه کند. سپس یک روز مانده به اینکه نوبت شمیم زدن ملک توسط نقشه بردار شمیم فرا برسد باید از یک نقشه بردار میخ کوبی برای پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  ملک بر روی زمین دعوت کنید تا این کار به نحو احسنت انجام شود و گوشه های ملک را با میلگرد و سیمان تثبیت کنید تا همه چیز برای حضور نقشه بردار شمیم از قبل محیا باشد.

البته بسیار بهتر است اگر همان نقشه بردار شمیم قبول کند که میخ کوبی ملک را هم انجام بدهد اما معمولا نقشه برداران شمیم بسیار سرشان شلوغ است و چندین ملک را باید در روز شمیم بزنند. به هر حال قبل از اینکه از نقشه بردار دیگری برای پیاده کردن مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک استفاد کنید ، درخواست خود را با نقشه بردار شمیم مطرح کنید شاید وقت برای همزمان انجام دادن هر دو کار داشته باشد.

یعنی اول مختصات یو تی ام UTM  گوشه های ملک را بر روی زمین پیاده کند و همان موقع شمیم را هم بزند.

البته همانطور که گفته شد باید حتما نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی امور ثبتی را از قبل تهیه کرده باشید و آماده باشد.

به این دلیل که تهیه نقشه یو تی ام UTM  جانمایی پلاک ثبتی حداقل دو هفته کاری زمان می برد و کاری بسیار تخصصی و دشوار است بطوریکه پیدا کردن کارشناس امور ثبتی خبره که از عهده کار برآید هم ممکن است زمان ببرد. فرق نقشه یو تی ام با شمیم از نظر زمانی نیز قابل توجه است چون شمیم زدن صرفا یک ساعت زمان می برد.

​ در صورت تمایل به استفاده از کارشناسان رسمی گروه کارشناسی ما می توانید با مدیریت گروه تماس بگیرید تا متناسب با وضعیت ملک شما کارشناسان متخصص و روش کار تعیین شود.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!