پیدا کردن آدرس یا لوکیشن پلاک ثبتی از روی نقشه ثبتی

تبدیل نقشه ثبتی به نقشه یو تی ام کاری بسیار فنی است که صرفا در حیطه تخصص نقشه بردار رسمی امور ثبتی است.

تبدیل نقشه ثبتی به نقشه یو تی ام برای تکمیل سیستم کاداستری کشور امری الزامی است که هر روزه در حال انجام است و خوشبختانه با اجرای طرح کاداستر کشور قسمت قابل توجهی از نقشه های ثبتی قدیمی بی دقت تبدیل به نقشه یو تی ام دقیق شده اند.

روش تبدیل نقشه ثبتی به نقشه یو تی ام

نقشه های ثبتی ، کروکی هایی قدیمی از پلاک های ثبتی یک منطقه ثبتی می‌باشند که به دو صورت نقشه های تفکیکی و نقشه های پلاکی می باشند . در نقشه های تفکیکی هر ملک با شماره قطعه مشخص شده است  و در واقع این نقشه ها نقشه های تفکیکی زمان تفکیک ملک مادر می باشند . این نقشه مربوط به زمانی است که عملیات ثبتی برای اولین بار در یک منطقه انجام گرفته و ملک ها بر اساس تحدید حدود پلاک ثبتی گرفته اند .

در بعضی از نقشه های ثبتی تفکیکی پس از صدور سند برای قطعات تفکیکی شماره پلاک ثبتی تعلق گرفته با قطعات نیز به نقشه اضافه شده است که موجب تکمیل تر شدن نقشه ها گردیده است .

این نقشه ها یا همان کروکی های ثبتی از لحاظ دقت نقشه ای در تمام جهات دقت پایینی دارند و بیشتر نشان دهنده نحوه قرارگیری قطعات کنار یکدیگر هستند البته برای بالا بردن میزان دقت در نقشه های ثبتی روی بعضی از اضلاع املاک متراژ طول و یا مساحت هر قطعه نیز ذکر شده است .

این نقشه های ثبتی را با استفاده از روش های نقشه برداری و تجربه کارشناسی امور ثبتی باید به نقشه یو تی ام تبدیل نمود سپس این نقشه را با مختصات یو تی ام وضع موجود جهت ارائه نظریه کارشناسی استفاده نمود .

سازمان ثبت اسناد و املاک با هدف شناسایی هر ملک، شماره‌ای را به صورت اصلی و فرعی به هر ملک اختصاص می‌دهد.

این شماره در صفحه دوم سمت راست بالای دفترچه سند مالکیت درج می‌شود. در مورد سندهای تک برگی نیز درقسمت مشخصات ملک که اولین پاراگراف است در خط دوم به شماره پلاک اصلی و فرعی و همچنین در صورتی که پلاک از پلاک دیگری مفروز و مجزا شده باشد، شماره آن پلاکها درج می شود.

برای شناسایی اراضی مختلف، سازمان کل ثبت اسناد و املاک کشور آن‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کند و به هر کدام یک شمارۀ پلاک اصلی می‌دهد.

این قطعۀ مادر سپس به بخش‌های کوچکتری تقسیم می‌شود و هر بخش دارای یک شمارۀ پلاک فرعی هم می‌شود.

به این ترتیب مشخص می‌شود هر زمین مربوط به کدام قطعۀ مادر است و در کدام بخش آن قرار گرفته است.

جداسازی شمارۀ اصلی از فرعی با علامت ممیز (/) است. به صورتی که شمارۀ اصلی در سمت چپ و شمارۀ فرعی در سمت راست ممیز درج می‌شود.

به این ترتیب مشخص می‌شود، یک زمین مربوط به کدام قطعۀ مادر است و کدام بخش از آن را به خود اختصاص داده است.

پلاک ثبتی اصلی و فرعی را می‌توانیم به نام کوچک و نام خانوادگی افراد تشبیه کنیم. ترکیب دو شماره اصلی و فرعی تحت عنوان شمارۀ پلاک ثبتی هر قطعه شناخته می‌شود.

با دانستن این شماره پلاک ثبتی و دسترسی داشتن به اطلاعات ثبتی آن محدوده ثبتی می توان ملک را شناسایی و موقعیت دقیق ان را روی زمین پیدا کرد. به این عملیات جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام UTM گفته می شود که حاصل آن نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی است.

بنابراین شمارۀ پلاک ثبتی اصلی برای قطعۀ مادر صادر شده و پس از آن، هر بخش کوچک تری که از قطعۀ اصلی جدا شود یک شمارۀ پلاک فرعی هم خواهد داشت.

به طور مثال برای شمارۀ پلاک ۲۲/۱۳۵۱ عدد ۲۲ که سمت چپ مُمَیَز نوشته شده، شمارۀ پلاک ثبتی اصلی ملک است و عدد ۱۳۵۱ که در سمت راست ممیز نوشته شده است، شمارۀ فرعی ملک است.

در زیر نمونه نقشه ثبتی قدیمی یکی از مناطق تهران آورده شده است:

نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه ثبتی پلاک ثبتی مادر و قطعات تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی پلاک ثبتی مادر و قطعات تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

ممکن است، در سند یک ملک، با کلمات «مفروز» و «مجزی شده» برخورد کنیم. کلمه مفروز که بر وزن مفعول است از فعل افراز (به معنای جدا کردن چیزی از چیز دیگر) مشتق شده و معنی آن «جدا کرده شده» است.

کلمۀ مجزی هم به معنای جزء‌جزء شده است. همان ‌طور که پیش از این توضیح داده شد هنگامی که قطعات فرعی به قطعات فرعی کوچکتر از خود تفکیک و تقسیم می‌شوند، به آن قطعات فرعی و کوچکتر به اصطلاح «مفروز و مجزی شده از قطعه فرعی شماره… از اصلی مذکور» گفته می‌شود.

عملیات جانمایی پلاک ثبتی در واقع ژئورفرنس کردن کروکی های ثبتی قدیمی است بطوریکه کروکی ثبتی قدیمی به زمین طبیعی منطقه مورد نظر بچسبد و بدین ترتیب چهارگوشه هر قطعه بر روی زمین فیکس می شود.

نقشه جانمایی پلاک ثبتی 78 سنگ لشگری نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه جانمایی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

سپس مختصات یو تی ام هر گوشه قابل استخراج است که نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی صحت و دقت آن را تایید می کند. اکنون تمام این مراحل در نقشه یو تی ام منعکس شده و جهت تحویل به اداره ثبت مربوطه ممهور می شود.

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نقشه ثبتی کروکی قطعات تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و قطعه های تفکیکی در اتوکد نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و قطعه های تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نکته:

اگر ملک در طرح خیابان شهرداری افتاده باشد، باید باقیمانده آن تعیین و به شهرداری و اداره ثبت اعلام شود:

استعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی

اما ندرتا اتفاق می افتد که قطعه زمینی هیچ پلاک ثبتی ندارد. در گذشته زمانی که پلاک اصلی به پلاک های فرعی تفکیک می شد، به دلیل عدم استفاده ابزار دقیق برای پیاده کردن حدود اربعه، در بعضی مناطق که قطعه مادر شکل منظمی ندارد و یا قطعات تفکیکی بزرگ هستند مانند زمین های کشاورزی، مساحت و ابعاد قطعه های تفکیکی با واقعیت اختلاف قابل توجهی دارد.

اما همان زمین های کشاورزی که به دلیل توسعه شهر، در حال حاضر در بافت شهری قرار گرفته اند، برای ساخت و ساز ملزم به پیاده کردن دقیق حدود اربعه و مساحت سندی می باشند.

در برخی موارد، وقتی تمام قطعات یک بلوک بر اساس مساحت سندی شان ساخته شده اند، قطعه زمینی که در اصل متعلق به هیچ یک از قطعات نیست اضافه می آید.

در اینگونه موارد قطعه زمینی که در مجاورت این تکه زمین اضافی قرار گرفته است طی سلسله مراتبی می تواند این تکه زمین را به قطعه خود اضافه نموده و تصحیح سند انجام دهد.

که با توجه به قیمت هرمتر آپارتمان در شهر تهران، مالک می تواند قبل از صدور جواز ساخت با اضافه کردن آن تکه زمین به قطعه خود، سود معقولی عاید خود کند.

اولین گام در اینگونه موارد، تهیه نقشه دقیق وضع موجود (UTM) از محدوده ملک توسط نقشه بردار دارای مهر کارشناس رسمی نظام مهندسی می باشد.

دومین گام تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی جهت استخراج سابقه ثبتی ملک توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی می باشد.

سومین گام، مراجعه به اداره ثبت مربوطه و درخواست تصحیح سند با استناد به نقشه های تهیه شده از وضع موجود و سابقه ثبتی ملک است.

 و چهارمین گام، مراجعه به شهرداری جهت صدور جواز ساخت بر اساس سند جدید می باشد.

جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی، تعیین آدرس دقیق ملک بر اساس سند قدیمی دفترچه ای، پیدا کردن موقعیت دقیق ملک گمشده، استعلام وضعیت ثبتی ملک همه روزه در ساعات اداری تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ و تلگرام سوالات خود را مطرح کنید تا در اسرع وقت مشاوره رایگان دریافت کنید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!