ضرورت جانمایی پلاک ثبتی در معامله سند منگوله دار قدیمی

یکی از معاملات ملکی مرسوم در ایران نقل و انتقال سندهای منگوله دار قدیمی است که به قول مشاورین املاک به صورت ندید خرید و فروش می شود. ضرورت نقشه یو تی ام پلاک ثبتی در نقل و انتقال سند منگوله دار قدیمی از این جهت مطرح است که سندهای دفترچه ای که اغلب شاهنشاهی هستند منبع بسیاری کلاهبرداری های ملکی هستند.

اگر به دادگاه های اختلافات ملکی سری بزنید می بینید که به دلیل اینکه سندهای دفترچه ای قدیمی ابهامات زیادی دارند می توانند موجبات سودجویی از افراد بی اطلاع را فراهم کنند. بنابراین نقشه یو تی ام پلاک ثبتی در نقل و انتقال سند منگوله دار قدیمی یکی از ضروریات است.

خریدن هرگونه بنچاق و اسناد مالکیتی مربوط به زمین بدون انجام جانمایی پلاک ثبتی امری بسیار غلط می باشد زیر احتمال این وجود دارد که محلی که به خریدار نشان داده می شود با سند مالکیتی (بنچاق یا دفترچه ای) همخوانی نداشته باشد .

جانمایی پلاک ثبتی تعیین آدرس دقیق سند منگوله دار شاهنشاهی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
جانمایی پلاک ثبتی تعیین آدرس دقیق سند منگوله دار شاهنشاهی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
جانمایی پلاک ثبتی بنچاق نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی پلاک ثبتی بنچاق تعیین آدرس دقیق بنچاق قدیمی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همین امر موجب می شود که خریدار صرفا یک برگه را خریده باشد و در ادامه استفاده از ملک در تصرف دچار مشکل گردد و شخصی دیگر با اسناد مثبته ادعای مالکیت برای زمینی را داشته باشد که شما آن را خریده اید .

بصورت خلاصه ما یک سند قدیمی تعلق به یک ملک یا قطعه زمین داریم ، وقتی جانمایی پلاک ثبتی انجام می شود در واقع ارتباط ثبتی ملک با سند تایید می گردد و می توان با اطمینان معامله ملکی و نقل و انتقال سند منکگوله دار را انجام داد.

در اکثر سندهای منگوله دار حتی سندهای قدیمی شاهنشاهی در صفحه ملک و محل آن علاوه بر ذکر شماره پلاک اصلی و فرعی ملک و همچنین پلاک فرعی ایی که این پلاک از آن مفروز و مجزی شده است، مساحت ملک و بخش ثبتی آن درج می شود. اما در  مورد برخی ملک ها، سند فاقد مساحت است.

در صفحه بعدی سند نیز که صفحه حدود و مشخصات نام دارد، اندازه طولهای ملک در چهار جهت اصلی شمالا شرقا جنوبا غربا و به چه مجاورینی ذکر می شود. اما در مورد برخی از ملک ها سند فاقد طول است. به این معنی که فقط مجاورین متر در چهار جهت اصلی ذکر شده است بدون اینکه مشخص شود هر یک از طولها چند متر است. به عنوان مثال ” شمالا حدی است به کوچه شش متری “

این نوع سندهایی که فاقد مساحت و طول هستند به سندهای حدی به حدی معروفند.

نقل و انتقال سند منگوله دار فاقد طول و مساحت

سندهایی که فاقد مساحت و طول هستند به سندهای حدی به حدی معروفند. نقل و انتقال سندهای حدی به حدی حتی ریسک بالاتری دارد. چون مساحت ملک نامعلوم است و خریدار مجبور است به مساحت اظهاری از طرف مالک اکتفا کند.

بنابراین معامله و نقل و انتقال سندهای تک برگی ریسک معامله را به حداقل کاهش داده است. چون سندهای تک برگ بر اساس نقشه های یو تی ام UTM دقیق صادر می شوند که هم مساحت دقیق است و هم موقعیت ملک بر روی نقشه کاداستری آورده شده است. علاوه بر آن آدرس ملک و سایر اطلاعات جانبی جهت تکمیل اطلاعات سندی آورده شده است.

اما معامله و نقل و انتقال سند منگوله دار دو ریسک بزرگ را به دنبال خواهد داشت:

به دلیل عدم وجود ابزارهای دقیق نقشه برداری, مساحت مندرج در سند دقت ندارد به خصوص در مورد ملک های با شکل هندسی نامشخص و حتی ملک های چهارگوش اما زاویه دار

موقعیت ملک نه به صورت آدرس و نه به صورت مختصات در سند درج نشده است. تنها مشخصه ملک پلاک فرعی از اصلی می باشد که بدون داشتن نقشه ثبتی منطقه و اطلاعات کافی از نحوه قطعه بندی پلاک مادر موقع صدور سندها نمی توان از صحت موقعیت ملک مطمئن شد.

لذا اکیدا توصیه می شود در صورتی که قصد انجام معامله ملک با سند قدیمی منگوله دار را دارید, حتما تهیه نقشه یو تی ام UTM جهت تعیین ابعاد و مساحت دقیق ملک و تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی جهت اطمینان از موقعیت ملک, توسط کارشناس رسمی نظام مهندسی / دادگستری- امور ثبتی را جزو شروط معامله قرار دهید.

در هر صورت در مورد این اسناد، علی رغم معتبر بودن سند (سند منگوله دار) محل ملک مشخص نیست و عموماً این قطعات بزرگ متراژ هستند و با توجه به قیمت هر مترمربع زمین در تهران این اسناد ارزش پیگیری و تعیین تکلیف قبل از معامله را دارند. چراکه پس از یافتن چهارگوشه ملک بر اساس پلاک ثبتی:

  1. در صورت تصرف نشدن ملک، دارنده سند (مالک یا وراث) مالک قطعی ملک تلقی می شود و بدون هیچ مشکلی از نظر قانونی اجازه تصرف، فروش و یا ساخت ملک را دارد.
  2. در صورت تصرف شدن ملک، مالک با در دست داشتن سند، نقشه یو تی ام ملک و نقشه جانمایی پلاک ثبتی ملک ممهور به مهر کارشناس رسمی نقشه برداری به مراجع قانونی و شورای حل اختلاف  دعاوی ملکی مراجعه کرده و جهت بازپس گیری ملک و می تواند در حین باز بودن پرونده ملک را به صورت شرایطی به فروش برساند اقدام می نماید.

در صورت تصرف ملک توسط ارگانهای دولتی، سازمان منابع طبیعی، شهرداری، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان امور اراضی و قرار گرفتن ملک در زمره اراضی ملی، مالک با در دست داشتن سند ، نقشه یو تی ام ملک و نقشه جانمایی پلاک ثبتی ملک ممهور به مهر کارشناس رسمی نقشه برداری به مراجع قانونی مربوطه مراجعه کرده و ادعای مالکیت خود را ثابت می کند.

گروه کارشناسان ما با دسترسی به کامل ترین بانک اطلاعات پلاک های ثبتی استان تهران، آمادگی خود را برای تعیین موقعیت محل قطعی پلاک های قدیمی مربوط به اسناد قدیمی، بنچاق ها، صلح نامه ها، قباله های قدیمی، قولنامه ها و غیره اعلام می دارد.

نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری – امور ثبتی بر اساس شماره پلاک اصلی و فرعی ملک و با دسترسی به اطلاعات و نقشه های ثبتی محدوده ملک می تواند موقعیت دقیق ملک را بر روی نقشه کنونی تهران جانمایی کند. تعیین موقعیت ملک بر اساس شماره پلاک ثبتی و با استناد به اطلاعات ثبتی موثق مانند نقشه ثبتی منطقه مورد نظر، بر روی نقشه فعلی تهران در سیستم مختصات جهانی یو تی ام UTM را عملیات جانمایی پلاک ثبتی می نامند.

در شکل زیر نمونه نقشه ثبتی را ملاحظه می فرمایید که موقعیت پلاک های ثبتی به تفکیک با ذکر شماره پلاک ثبتی و شماره قطعه تفکیکی و حتی ذکر طول و عرض قطعه های تفکیکی آورده شده است.

این نقشه ها نقشه های با ارزش قدیمی هستند که در صورت موجود نبودن، عملیات جانمایی پلاک ثبتی عملا غیر ممکن می باشد.

نقشه تفکیکی ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه تفکیکی ثبتی قطعات تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نمونه نقشه ثبتی – موقعیت قطعه های تفکیکی بر اساس شماره پلاک ثبتی سند

نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه ثبتی پلاک ثبتی مادر و قطعات تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی پلاک ثبتی مادر و قطعات تفکیکی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نقشه حاصل از انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام UTM اعتباری حقوقی دارد. این نقشه که نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری – امور ثبتی است، تنها نقشه ای است که مورد تایید اداره ثبت است. دقت بفرمایید که کارشناسان دادگستری رشته های دیگر مانند راه و ساختمان، سازه، عمران و غیره به هیچ عنوان صلاحیت انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی را ندارند (حتی اگر این کار را بلد باشند و حتی اگر اطلاعات پلاک های ثبتی را داشته باشند) و مهر آنها بر روی نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی فاقد اعتبار است حتی اگر نقشه درست باشد.

در زیر نمونه ای از نقشه یو تی ام UTM جانمایی ثبتی را مشاهده می فرمایید.

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی مادر و پلاک های فرعی مفروز و مجزی شده از پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

گروه کارشناسان رسمی ما با دسترسی داشتن به کاملترین بانک اطلاعات ثبتی می توانند در کمترین زمان ممکن موقعیت و آدرس دقیق ملک را به صورت نقشه یو تی ام ممهور در اختیار متقاضی قرار دهند که قابل ارایه به اداره ثبت مربوطه و همچنین دادگاه باشد.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار کارشناس رسمی امور ثبتی 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!