استعلام پلاک ثبتی برای دادخواست سهم ارث

استعلام پلاک ثبتی ملک موروثی برای ارائه به دادگاه جهت محاسبه سهم الارث بر اساس حکم انحصار وراثت الزامی است. یعنی بدون اعلام پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک ، تنظیم دادخواست تعیین ماترک امکان پذیر نیست.

در این مواقع معمولا اصل سند های متوفی توسط یکی از وراث ضبط می شود و در اختیار سایر وراث قرار نمی گیرد که جای نگرانی نیست. وراث می توانند حتی بدون در اختیار داشتن سندها برای انحصار وراثت و اخذ سند به اندازه سهم ارث خود از طریق دادگاه اقدام کنند که شرایط از دو حالت زیر خارج نیست:

  1. گاهی اوقات وراث از ماترک متوفی مطلع هستند. یعنی می دانند که متوفی چند ملک داشته است و از آدرس دقیق ملک ها مطلع هستند. در این صورت نیازی به استعلام پلاک های ثبتی که به نام متوفی است ندارند. فقط کافی است لیست ملک های متوفی را به دادگاه اعلام کنند تا تقسیم ماترک توسط دادگاه بر اساس سهم هر یک از وراث انجام شود.
  2. اما در صورتی که وراث از ماترک ملکی متوفی بی اطلاع باشند ابتدا باید لیست پلاک های ثبتی اصلی و فرعی که به نام متوفی است از طریق دادگاه از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام بگیرند.

سپس آدرس پلاک های ثبتی را پیدا کنند و جهت به مزایده گذاشتن ملک و یا اخذ سند تک برگی به اندازه سهم الارث خود اقدام کنند.

حال اگر وارث از محل یا آدرس دقیق ملک های متوفی با خبر باشد کافی است که پلاک ثبتی ملک را بداند تا بتواند دادخواست تقسیم ماترک را تنظیم کند.

در هر دو حالت برای انجام کار به یک کارشناس رسمی امور ثبتی که در واقع کارشناس رسمی دادگستری در رشته نقشه برداری و امور ثبتی است نیاز دارید.

لازم به تاکید است که هر یک از وراث می توانند جهت احقاق حق خود راسا اقدام کنند. لذا نیازی نیست که معطل همکاری بقیه وراث بشوند.

چگونه پلاک ثبتی ملکی را بفهمیم؟

همانطور که گفته شد اگر محل/آدرس دقیق ملکی را به دادگاه اعلام کنید کافی نیست. بلکه باید شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک را حتما در دادخواست های ملکی اعلام کنید، مانند تعیین تکلیف سهم الارث از ملک هایی که به عنوان ماترک متوفی شناسایی شده است.

در این مواقع باید لوکیشن دقیق ملک را برای ما به عنوان کارشناس رسمی امور ثبتی دادگستری ارسال کنید تا با تبدیل لوکیشن به مختصات یو تی ام بتوانیم پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک را از بانک اطلاعات ثبتی استخراج کنیم.

چراکه سیستم ادارات ثبت و شهرداری ها و تمام سازمان های مرتبط با ملک ، بر اساس سیستم مختصات یو تی ام است که یک سیستم مختصات جهانی است. به همین دلیل نام لاتین دارد.

یو تی ام UTM یک سیستم مختصات جهانی است و مخفف universal transverse Mercator  است و به معنی موقعیت دقیق بر روی کره زمین به طوری که این مختصات منحصر به فرد باشد.

به این ترتیب هیچ زمین دیگری در این موقعیت یو تی ام UTM و با این کد مختصات یو تی ام UTM با زمین مورد نظر ما اشتباه گرفته نخواهد شد.

اگر پلاک ثبتی ملک مورد نظر در سیستم کاداستری کشور ثبت شده باشد که فبها. در غیر اینصورت پلاک ثبتی باید از نقشه های ثبتی قدیمی استخراج شود که کار بسیار دشوار ، تخصصی و مستلزم موجود بودن نقشه ثبتی برای محدوده مورد نظر است.

نقشه های ثبتی در واقع اطلاعات بسیار قدیمی و ارزشمندی هستند که گاهی بدون وجود آنها تعیین پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک غیر ممکن است.

در زیر نمونه هایی از نقشه های ثبتی قدیمی تهران آورده شده است.

گروه کارشناسان رسمی امور ثبتی ما با در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی بسیار کامل و نقشه های ثبتی قدیمی، امکان تعیین پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک در تمام نقاط تهران و اطراف تهران را دارد. حتی در دور افتاده ترین مناطق.

چگونه با داشتن پلاک ثبتی آدرس ملک را پیدا کنیم؟

بازگشت به مقدمه این مقاله، گاهی لیست پلاک های ثبتی که به نام متوفی هست از طریق دادگاه از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور استعلام گرفته می شود. اما محل یا آدرس دقیق ملک مشخص نیست.

در این مورد اداره ثبت هیچ کمکی نمی تواند بکند گرچه همه متقاضیان توقع دارند اداره ثبت به طور رایگان آدرس پلاک های ثبتی مورد نظر را نیز اعلام کند.

متاسفانه بانک اطلاعات ثبتی ایران هنوز در آن حد سیستمی نشده است که کارشناس اداره ثبت بتواند با یک کلیک پلاک ثبتی خاصی را سرچ و آدرس آن را پیدا کند.

پیدا کردن آدرس ملک از روی پلاک ثبتی صرفا در حیطه تخصص کارشناس رسمی امور ثبتی است. آن هم به شرط تبحر و در اختیار داشتن اطلاعات ثبتی کامل و کافی از پلاک ثبتی مورد نظر.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای آن‌که بتواند املاک و اراضی را شناسایی کند، اراضی را تقسیم و طبقه‌بندی می‌کند. این تقسیم‌بندی از استان‌ها شروع می‌شود و طبق آن اراضی به واحد‌های کوچکتر و قابل شناسایی تفکیک و تقسیم می‌شوند. هر کدام از این واحد‌ها یک بخش نامیده می‌شود. بخش ثبتی هر ملک در سند ملک ذکر می شود و از جمله اطلاعات مهم جهت دستیابی به حدود موقعیت ملک است.

هر بخش ثبتی نیز به قطعات کوچکتری تحت عنوان قطعه اصلی تقسیم می‌شود. یک شماره یا کد شناسایی برای هر کدام از این قطعات اصلی در نظر گرفته می‌شود که به آن شمارۀ پلاک اصلی گفته می‌شود.

قطعه های اصلی به قطعات کوچک تر تحت عنوان قطعه فرعی تقسیم می‌شوند. قطعه اصلی را به اصطلاح قطعه مادر هم می نامند. چونکه قطعه های فرعی مانند فرزندی در دل قطعۀ اصلی ایجاد می‌شوند.

بنابراین با داشتن پلاک ثبتی اصلی می توان محدوده تقریبی ملک را پیدا کرد. سپس بر اساس شماره پلاک فرعی ملک باید به محل دقیق چهارگوشه ملک دست یافت.

شماره پلاک ثبتی اصلی ملک در واقع برای تمام ملک های یک منطقه یکسان و مشترک است. اما شماره پلاک ثبتی فرعی کاملا منحصر بفرد است بطوریکه هیچ دو ملکی دارای یک شماره پلاک ثبتی فرعی ندارند.

گاهی ملک به جای شماره پلاک ثبتی فرعی، شماره قطعه تفکیکی دارد.

توضیح اینکه اگر ملک ثبت شده‌ای توسط سازمان کل ثبت اسناد و املاک به دو یا چند قطعۀ کوچکتر تفکیک شود، در صورت‎ مجلسی که برای هر قطعه تنظیم می‌شود شماره‌ای مشخص می‌شود که به آن شمارۀ قطعۀ تفکیکی می‌گویند. شمارۀ تفکیکی به شمارۀ قطعه هم مشهور است که از عدد یک شروع شده و به تعداد قطعات بالا می‌رود.

فرق اصلی شماره قطعه تفکیکی و شماره پلاک فرعی این است که شماره قطعه تفکیکی ملک های مجاور ، پشت سر هم هستند. اما شماره پلاک فرعی ملک های مجاور پشت سر هم نیستند. چون شماره پلاک فرعی بر اساس مراجعه مالک ها به اداره ثبت صادر شده است.

بنابراین اطلاعات کامل ملک شامل شماره پلاک ثبتی اصلی، شماره پلاک ثبتی فرعی و یا شماره قطعه تفکیکی و همچنین نام بخش ثبتی لازم است تا کارشناس رسمی امور ثبتی بتواند محل دقیق چهارگوشه ملک را روی نقشه هوایی منطقه جانمایی کند و به این ترتیب به آدرس یا لوکیشن ملک دست پیدا کند.

نتیجه عملیات جانمایی پلاک ثبتی روی نقشه هوایی منطقه به اصطلاح فنی نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی نام دارد.

این نقشه باید ممهور به مهر کارشناس رسمی امور ثبتی بشود و سپس به انضمام حکم دادگاه تحویل اداره ثبت مربوطه شود تا به اندازه سهم ارث هر یک از وراث، سند تک برگی به نام وارث صادر شود.

در زیر نمونه هایی از نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی آورده شده است:

نقشه یو تی ام جانمایی سند تعیین محل دقیق پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی برای تعیین محل و موقعیت دقیق پلاک ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام ثبتی جانمایی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام ثبتی جانمایی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام پلاک ثبتی تعیین موقعیت دقیق پلاک ثبتی سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام پلاک ثبتی تعیین موقعیت دقیق پلاک ثبتی اصلی و فرعی سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
نقشه یو تی ام طول سندی ملک و مساحت وضع موجود با طول های سندی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام استعلام پلاک ثبتی- نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

گروه کارشناسان رسمی ما با در اختیار داشتن کامل ترین بانک اطلاعات ثبتی شامل نقشه های ثبتی قدیمی و تجربه ۲۰ ساله در امور ثبتی شامل جستجوی پلاک ثبتی برای استعلام پلاک ثبتی ، جانمایی پلاک ثبتی ، استعلام آخرین وضعیت مالکیت، استخراج سابقه ثبتی، تعیین پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک و غیره.. شهرتی قابل توجه در تمام ادارات ثبت و دادگاه های ملکی دارد.

برای رفاه حال مشتریان آماده پاسخگویی به سوالات و بررسی اسناد و مدارک به صورت رایگان هستیم.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!