زنده کردن سند قدیمی شاهنشاهی

زنده کردن سند قدیمی شاهنشاهی اصطلاحی رایج برای انجام دوندگی های اداری جهت تبدیل سند شاهنشاهی قدیمی به سند تک برگ جدید و امکان بهره برداری از زمین یا ملک های قدیمی است که سالهاست رها شده است و مالک اطلاعی از وضعیت کنونی آنها ندارد.

همانطور که از اصطلاح زنده کردن سند قدیمی شاهنشاهی می توان متوجه شد، این سندها سندهای منگوله دار دفترچه ایی قدیمی است که بعضا مربوط به دوره قبل از انقلاب است بطوریکه مالک از محل ملک بی اطلاع است و نمی داند آیا ملکش تصرف شده است و یا اساسا قابل بهره برداری هست یا خیر.

بنابراین فرض اولیه بر این است که ملک توسط دولت یا حتی اشخاص عادی تصرف عدوانی و یا حتی سندسازی شده باشد و به قول معروف از دست رفته باشد بطوریکه برای بازگردانده شدن به مالک اصلی نیاز به دوندگی های اداری و دادگاهی داشته باشد. این عملیات به زنده کردن زمین معروف است.

زنده کردن سند قدیمی شاهنشاهی مراحل مختلفی دارد :

پیدا کردن محل دقیق چهارگوشه ملک طبق سند

بررسی وضعیت تصرف ملک/زمین

استعلام رسمی ملی شدن ملک/زمین

تشکیل پرونده خلع ید متصرف در دادگاه

تبدیل سند منگوله دار شاهنشاهی قدیمی به سند تک برگی جدید

اخذ پایانکار و جواز ساخت

که در ادامه به ترتیب به آنها می پردازیم.

ضمنا لازم به تاکید است که گروه کارشناسان رسمی نقشه برداری و امور ثبتی ما آمادگی کامل برای انجام کلیه مراحل اداری و فنی و حقوقی جهت زنده کردن سندهای شاهنشاهی قدیمی را از طریق اخذ وکالت کاری از مالک دارند.

پیدا کردن محل / آدرس دقیق سند شاهنشاهی

اولین اقدام در پروسه زنده کردن سند شاهنشاهی، پیدا کردن ملک است. تا محل یا آدرس دقیق سند را پیدا نکنیم امکان هیچ گونه اظهار نظر کارشناسی در مورد ملک وجود ندارد. حدس و گمان در این موارد بسیار مخرب است چرا که یک حدس اشتباه می تواند مالک را از ادامه پیگیری منصرف کند در حالیکه ممکن است ملک در واقع بسیار ارزشمند بوده باشد.

لذا از متقاضیان محترم خواهشمندیم اصرار نکنند که یک اظهار نظر فوری و بدون بررسی بر اساس تجربه ما ارائه بدهیم در حالیکه این اظهار نظر ممکن است به ضرر مالک تمام شود. لطفا اجازه بدهید عملیات جانمایی پلاک ثبتی برای پیدا کردن محل دقیق ملک تا مرحله ی آخر طی بشود و کارشناسان امور ثبتی ما بتوانند نظر خود را قاطعانه اعلام و ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری-امور ثبتی کنند.

پیدا کردن محل دقیق ملک از روی اطلاعات مندرج در سند دفترچه ایی شاهنشاهی قدیمی امکان پذیر است به شرط اینکه کارشناس امور ثبتی بسیار با تجربه باشد و همچنین دسترسی کامل و کافی به اطلاعات ثبتی شامل نقشه های ثبتی قدیمی و بانک کاداستر کشور داشته باشد.

گروه کارشناسان رسمی امور ثبتی ما با بیش از ۲۰ سال تجربه و دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی، قویترین تیم در انجام پروژه های پیچیده ی ثبتی مانند جانمایی پلاک ثبتی است که می توانید از تمام ادارات ثبت و شهرداری ها در مورد تیم کارشناسی ما تحقیق کنید.

بنابراین این مژده را به متقاضیان زنده کردن سندهای شاهنشاهی قدیمی می دهیم که اولین قدم که همان عملیات جانمایی پلاک ثبتی برای پیدا کردن آدرس / لوکیشن دقیق ملک است ، توسط تیم ما با دقت صد در صدی و خطای صفر درصدی امکان پذیر است.

انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی به دلیل پیچیدگی های فنی و حقوقی ممکن است یک الی سه هفته کاری زمان ببرد که به دلیل اهمیت موضوع و نظر به اینکه این مرحله بیس و اساس کار در مراحل بعدی است، تعجیل به هیچ وجه جایز نیست. لذا توقع داریم متقاضیان محترمی که سالهاست در بیخبری از ملک خود هستند ، این دو سه هفته را هم تحمل بفرمایید و درخواست تعجیل در کار نداشته باشید.

توضیحی مختصری از روند کار جانمایی پلاک ثبتی برای پیدا کردن آدرس / لوکیشن / محل سند منگوله دار شاهنشاهی قدیمی بدین شرح است که کارشناس امور ثبتی برای انجام پروسه فنی جانمایی سند نیاز به عکس واضح از صفحات اول تا چهارم سند دارد. البته اگر در صفحه توضیحات مطلب یا اصلاحیه ایی نوشته شده باشد، عکس صفحه توضیحات نیز مورد نیاز است.

مهمترین قسمت سند منگوله دار شاهنشاهی قدیمی برای پیدا کردن محل دقیق ملک، شماره ملک است که در سمت راست بالای صفحه ی اول سند منگوله دار شاهنشاهی قدیمی نوشته شده است. در قسمت شماره ملک دو عدد دیده می شود که بین آنها ممیز قراردارد. عدد اول شماره پلاک ثبتی اصلی و عدد دوم شماره پلاک ثبتی فرعی است.

سند منگوله دار نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
سند منگوله دار شاهنشاهی قدیمی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی به تنهایی برای پیدا کردن محل دقیق سند منگوله دار شاهنشاهی قدیمی و زنده کردن سند کافی نیست. بلکه اطلاعات تکمیلی دیگری مانند شماره قطعه تفکیکی و شماره پلاک مفروزی و شماره پلاک ملک های مجاور در حدود اربعه شمالا شرقا جنوبا و غربا نیز لازم است.

این اطلاعات تماما در صفحات اول تا چهارم سند منگوله دار شاهنشاهی قدیمی نوشته شده است. همچنین در مورد بنچاق های قدیمی ، عکس از پاراگراف سوم که با عبارت ” ششدانگ یک قطعه زمین…. ” شروع شده است کافی است.

جانمایی پلاک ثبتی بنچاق نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی پلاک ثبتی زنده کردن بنچاق قدیمی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

ضمنا لازم به تاکید است که نگران بد خط بودن مندرجات سند منگوله دار شاهنشاهی و بنچاق های قدیمی نباشید. کارشناسان تیم ما به عنوان کارشناسان رسمی امور ثبتی متخصص در امور سندهای قدیمی و صدور سندهای تک برگ جدید هستند.

یکی از مهمترین مدارکی که در پیدا کردن محل دقیق سند شاهنشاهی قدیمی برای زنده کردن ملک نقش اساسی دارد، نقشه ثبتی منطقه است. نقشه های ثبتی مدارک بسیار ارزشمند قدیمی هستند که چیدمان قطعه زمینها هنگام تفکیک و صدور پلاک ثبتی فرعی و چاپ سند برای اولین بار را نشان می دهند.

بطوریکه گاهی پیدا کردن محل دقیق سند شاهنشاهی قدیمی برای زنده کردن ملک بدون نقشه ثبتی امکان پذیر نمی باشد و سرنوشت زنده شدن سند به موجود بودن نقشه ثبتی گره میخورد.

هر استان به حوزه ها و بخش های ثبتی مشخصی تقسیم شده است.

در زیر نقشه تقسیمات حوزه های ثبتی استان تهران و همچنین شهر تهران آورده شده است.

نقشه تقسیمات نواحی ثبتی استان تهران
نقشه تقسیمات نواحی ثبتی استان تهران
نقشه تقسیمات نواحی ثبتی تهران بزرگ
نقشه تقسیمات نواحی ثبتی تهران بزرگ

هر بخش ثبتی نیز به قطعات کوچکتری تحت عنوان قطعه اصلی تقسیم می‌شود. یک شماره یا کد شناسایی برای هر کدام از این قطعات اصلی در نظر گرفته می‌شود که به آن شمارۀ پلاک اصلی گفته می‌شود.

اغلب به این صورت است که پلاک ثبتی اصلی  یک منطقه برای تمام ملک های آن منطقه یکسان است. در واقع هر منطقه ثبتی با یک پلاک ثبتی اصلی منحصر بفرد مشخص شده است.

مثلا پلاک ثبتی اصلی منطقه ولنجک تهران پلاک ۶۷ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه لواسان شامل پلاک ثبتی ۷۸ اصلی معروف به مزرعه سنگ لشگری و پلاک ثبتی ۷۹ اصلی معروف به کمرد و سوهانک و پلاک ثبتی ۷۳ اصلی معروف به مزرعه طلادر است.

پلاک ثبتی منطقه خاک سفید پلاک ثبتی ۹۲ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه پونک پلاک ثبتی ۱۱۸ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه باغ فیض (اشرفی اصفهانی) تهران پلاک ثبتی ۱۲۶ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه فرحزاد پلاک ثبتی ۱۱۶ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه جماران تهران پلاک ثبتی ۸ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه حصارک تهران پلاک ثبتی ۷ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه مرادآباد تهران پلاک ثبتی ۱۲۱ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه ازگل تهران پلاک ثبتی ۸۰ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه طرشت تهران پلاک ثبتی ۲۳۹۵ اصلی است.

پلاک ثبتی منطقه ورامین معروف به بهنام عرب پلاک ثبتی ۱۷۱ اصلی است.

پلاک ثبتی مهرشهر کرج پلاک ثبتی ۱۷۰ اصلی است.

اما همیشه اینطور نیست. در برخی مناطق تهران هر ملک خود یک پلاک ثبتی اصلی مستقل است. مثلا در منطقه بازار تهران هر مغازه پلاک ثبتی اصلی مستقل دارد. یا در برخی مناطق هر کوچه یک پلاک ثبتی اصلی دارد. اما مثلا در ولنجک کل منطقه ولنجک پلاک ۶۷ اصلی است.

قطعه های اصلی به قطعات کوچک تر تحت عنوان شماره فرعی تقسیم می‌شوند. قطعه اصلی را به اصطلاح قطعه مادر هم می نامند. معمولا اکثر افراد پلاک ثبتی اصلی ملک خود را می دانند و دنبال فهمیدن پلاک ثبتی فرعی هستند.

شماره پلاک فرعی از هیچ قاعده ایی پیروی نمی کند لذا بدست آوردن پلاک فرعی از هیچ راهی ممکن نیست مگر مراجعه به یک کارشناس رسمی امور ثبتی.

در واقع شماره پلاک فرعی بر اساس مراجعه متقاضیان به اداره ثبت مربوطه تخصیص داده می شود. یعنی در صف رسیدگی به پرونده ها نفر جلویی شما یک شماره کمتر و نفر پشتی شما یک شماره بیشتر است که ممکن است ملک های شما صدها متر فاصله داشته باشند. بنابراین از روی شماره پلاک فرعی همسایه ها نمی توانید شماره پلاک فرعی ملک خود را بفهمید.

همانطور که گفته شد هر حوزه ثبتی از یک یا چند پلاک ثبتی مادر تشکیل شده است. که پلاک های مادر به مرور زمان تفکیک شده و قطعات تفکیکی کوچکتر تقسیم شده اند که هر قطعه پلاک ثبتی فرعی منحصر بفردی را اخذ میکند.

در زیر نمونه های نقشه ثبتی قدیمی برای مناطق مختلف تهران را مشاهده می کنید:

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی قطعات تفکیکی پلاک ثبتی مادر نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در بعضی از نقشه های ثبتی علاوه بر شماره قطعه تفکیکی هر قطعه ملک، شماره پلاک فرعی نیز درج شده است که بسیار ارزشمند است. چراکه شماره های فرعی از هیچ قانون و ترتیبی تبعیت نمی کنند. بنابراین با داشتن پلاک فرعی یک ملک نمی توان پلاک فرعی ملک مجاورش را حتی حدس زد.

نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما شماره قطعه تفکیکی، اعداد پشت سر هم هستند که از شماره ۱ شروع شده و به ترتیب ادامه دارد. داخل هر پلاک مادر، شماره قطعه های تفکیکی از یک تا عدد مشخصی به تعداد قطعه های تفکیکی وجود دارد. بنابراین مثلا قطعه تفکیکی شماره ۲۰ در هر منطقه ایی چند تا وجود دارد چون هر منطقه از چندین پلاک مادر تشکیل شده است.

اما ملاک اصلی پیدا کردن محل دقیق سند شاهنشاهی قدیمی برای زنده کردن ملک، شماره پلاک فرعی است که عددی منحصر بفرد برای هر ملک است.

همچنین کارشناس رسمی امور ثبتی توجه ویژه ایی به پلاک های ثبتی مجاور در حدود اربعه ملک دارد. از این جهت که اولا در صورتیکه از خود پلاک ثبتی مورد نظر سر نخی یافت نشد، پلاک های ثبتی مجاور مورد بررسی قرار میگرید. مثلا اگر پلاک ثبتی واقع در شمال ملک مورد نظر پیدا بشود، قطعا ملک مورد نظر ما که در جنوب این ملک واقع شده است هم پیدا میشود. ثانیا پس از پیدا شدن محل تقریبی ملک، کارشناس رسمی امور ثبتی بر اساس پلاک های ثبتی مجاور ، صحت و دقت کار را می سنجد و کار نهایی را با اطمینان تایید می کند.

گاها پیش می آید که متقاضی به دلایلی همه ی صفحات سند منگوله دار شاهنشاهی قدیمی را ندارد. مثلا فقط صفحه ی اول را دارد. در این صورت قطعا کار کارشناس رسمی امور ثبتی برای پیدا کردن محل ملک سخت تر می شود اما غیر ممکن نیست. لذا سختی کار موجب افزایش هزینه و طول زمان انجام کار می شود. بنابراین توصیه می کنیم نهایت تلاش را برای تامین مدارک کافی انجام بدهید که متحمل هزینه ی بیشتر نشوید.

خروجی کار تعیین محل دقیق گوشه های سند شاهنشاهی قدیمی ، نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی ممهور به مهر کارشناس رسمی امور ثبتی دادگستری است که در زیر نمومه هایی آورده شده است (نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹):

ژئو رفرنس کردن نقشه ثبتی بر وری نقشه ۱:۲۰۰۰ و تعیین محل دقیق پلاک های ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
ژئو رفرنس کردن نقشه ثبتی و تعیین محل دقیق پلاک های ثبتی جهت زنده کردن سند نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همانطور که در نقشه ها میبینید، گوشه های دقیق ملک به صورت مختصات یو تی ام UTM بر روی نقشه درج شده است. یو تی ام UTM مخفف یک سیستم مختصات جهانی است بطوریکه هر نقطه مختصات منحصر بفردی بر روی کره زمین دارد.

پس از تعیین محل دقیق گوشه های ملک برای زنده کردن سند شاهنشاهی قدیمی، لازم است که از وضعیت تصرف آن اطلاعاتی بدست آوریم که در ادامه توضیح میدهیم.

بررسی وضعیت تصرف ملک/زمین

پس از تعیین محل دقیق گوشه های ملک و جانمایی ان بر روی عکس ماهواره ایی گوکل ارث، می توان تا حد زیادی متوجه شد که آیا ملک آزاد است یا متصرف دارد.

در شکل زیر نتیجه عملیات جانمایی محل دقیق قطعه ۴ تفکیکی دارای سند شاهنشاهی قدیمی در محدوده داخل شهر را مشاهده می کنید که پس از اینکه مختصات دقیق گوشه ها تعیین شد و روی عکس ماهواره ایی گوگل انداخته شد به وضوح مشخص است که ملک توسط دیگران تصرف و ساخته شده است. لذا زنده کردن سند شاهنشاهی مربوطه نیاز به طی پروسه دادگاهی جهت تعیین تکلیف متصرفین دارد.

نقشه ثبتی قطعات تفکیکی مفروز شده از پلاک ثبتی فرعی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه ثبتی برای زنده کردن سند شاهنشاهی قدیمی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
جانمایی پلاک ثبتی ملک روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

نمونه بعدی مربوط به جانمایی سند شاهنشاهی قدیمی در منطقه ی خارج از شهر می شود بطوریکه همامطور که در تصویر مشاهده می کنید ظاهرا ملک خالی است و تصرف یا ساخت و ساز خاصی داخل ملک دیده نمی شود:

نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی واقع در بخش 11 تهران نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی زمین واقع در بخش ۱۱ تهران نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹
عکس هوایی قطعه های تفکیکی نقشه ثبتی نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
عکس هوایی جانمایی قطعه های تفکیکی نقشه ثبتی بر روی زمین نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

اما خالی بودن زمین نتیجه گیری قطعی بر آزاد بودن زمین را نمیدهد. چراکه ممکن است ملک تحت تصرف سازمان یا ارگان دولتی مانند سازمان منابع طبیعی یا شهرداری یا زمین شهری باشد. لذا در مرحله ی بعدی لازم است که استعلام رسمی در مورد ملی شدن زمین اخذ شود تا اطمینان کافی برای تعیین تکلیف مرحله بعدی زنده کردن زمین انجام شود.

استعلام رسمی ملی شدن ملک/زمین

پس از انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی، اکنون در اینگونه پرونده‌ها دعوا بر سر اراضی ملی یا مستثنی بودن زمین است.

در طرح دعوی اراضی ملی شده مالک با جانمایی سند شاهنشاهی قدیمی بر روی نقشه هوایی به اداره ثبت مراجعه می کند تا استعلام رسمی ملی شدن زمین را درخواست کند.

در این موارد یک طرف پرونده، اداره منابع طبیعی به عنوان نماینده دولت است که در راستای وظایف قانونی خود پاسداری از اراضی ملی و حفظ مراتع و کوتاه کردن دست متجاوزین را به عهده دارد.

طرف دیگر پرونده هم اشخاص (حقیقی یا حقوقی) هستند که معمولا ادعای سابقه مالکیت و تصرف و حضور قدیمی در زمین مورد اختلاف را دارند و مدعی هستند که زمین مورد نظر دارای سابقه احیا است و نباید جزو اراضی ملی تشخیص داده شود.

هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ‌گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیاشده است که در این صورت یا ملی و مرتعی است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره‌برداری در زمین صورت بگیرد، به آن زمین، «زمین احیا شده» می‌گویند.

هر چند تشخیص اراضی ملی از اراضی دارای سابقه احیا و کشاورزی، کاری تخصصی و در حیطه وظایف کارشناسان رسمی دادگستری بر اساس نقشه هوایی اراضی ملی است اما ۲۴ ویژگی برای تشخیص اراضی ملی از اراضی کشاورزی وجود دارد که اطلاع از آن خالی از لطف نیست.

تبدیل زمین ملی شده به مستثنیات با اثبات سابقه احیا در عکس هوایی

بر این اساس، اگر زمینی قبل از تاریخ تصویب قانون ملی شدن جنگل‌های کشور مصوب سال ۴۱ یا قبل از تاریخ صدور برگ تشخیص، یک یا چند یا همه ویژگی‌های ذیل را داشته باشد، احیا شده یا مستثنیات است و جزو اراضی ملی به شمار نمی‌رود.

۱٫       اگر عرفاً و عملاً به عنوان زمین کشاورزی (زراعی یا باغی) مرسوم و معروف باشد.

۲٫       اگر عرفاً و عملاً داخل در مجموعه اراضی مزروعی منطقه یا روستا واقع باشد.

۳٫       اگر در حوزه آبیاری یک منبع آبی (چاه – چشمه – قنات – رودخانه و… ) قرار داشته باشد.

۴٫       اگر تسطیح شده و برای عملیات زراعت و آبیاری آماده شده باشد.

۵٫       اگر دارای شیب نامتعارف و تند نباشد و عرفاً و عملاً به نام زمین دیم‌زار مرسوم باشد.

۶٫       اگر زمین دیم‌زار یا آبی زار و محدوده قانونی یا ثبتی یا عرفی معین داشته باشد.

۷٫       اگر تحجیر شده باشد (هر عملی که به معنای شروع احیای زمین باشد تحجیر می‌گویند مثل سنگ چینی دور زمین، جمع آوری سنگ‌ها و توده کردن آنها، نهرکندن دور زمین و امثال آن).

۸٫       اگر جوی‌های قدیمی یا آثار جوی‌های قدیمی منشعب از بند‌های رودخانه‌ای در بالادست زمین مشاهده شود.

۹٫       اگر جوی‌های قدیمی یا آثار جوی‌های قدیمی که آب قنوات یا چشمه سارات قدیمی را به زمین می‌رسانده یا می‌رساند در زمین مشاهده شود.

۱۰٫   اگر درختان کهنسال در مسیر جوی‌های قدیمی و اطراف و اکناف زمین وجود داشته باشد.

۱۱٫   اگر اراضی مورد اختلاف در ذیل بالاترین جوی آبیاری موجود یا قدیمی واقع باشد. معمولا اراضی واقع در بالادست جوی چون از ابتدا آب به آنها سوار نمی‌شده اراضی غیر احیاشده هستند و اراضی زیر جوی چون آب به آنها سوار بوده اراضی احیا شده‌اند.

۱۲٫   اگر بناهای قدیمی و ابنیه سنتی وابسته به کشاورزی مثل خانه باغ، کومه، گاش دامداری(محل نگهداری دام)، آب انبار و امثال آن یا آثاری از آنها در محل وجود داشته باشد.

۱۳٫   اگر زمین به صورت بندسار(سیستم سنتی استحصال آب) باشد و منطقه پوشیده از بندسارهای متعدد قدیمی (معروف به زوله) باشد و سابقه و آثار بهره‌مندی قدیمی از آبهای جاری بهاره را برای آبیاری محصول داشته باشد.

۱۴٫   اگر در پوشش گیاهی زمین آثاری از گیاهان مرتعی چندساله و گونه‌های پایای مرتعی نباشد.

۱۵٫   اگر پوشش گیاهی موجود، آثار زراعت‌های قبل و زراعت‌های قدیمی‌تر باشد.

۱۶٫   اگر در عکس‌های هوائی محل مورد نظر با استفاده از ابزار استرئوسکوپ، آثار احیای قدیمی ( به شرح فوق ) مشاهده شود. مشروط به اینکه کارشناس منتخب دادگاه صلاحیت فنی ویژه تفسیر عکس‌های هوائی را داشته باشد.

۱۷٫   اگر زمین مورد نظر در نقشه‌های هوائی که بر اساس عکس‌های هوائی ترسیم شده‌اند در بخش اراضی مزروعی (رنگ زرد) واقع باشد. تشخیص این امر نیز فوق العاده حساس است و کارشناسان باید سعی کنند که از نقشه‌های هوائی نهایتا برای اثبات سایر دلایل خود استفاده کنند. در مواردی اراضی احیاشده قدیمی دیمی در نقشه هوائی در بخش اراضی ملی (رنگ سفید) تعیین شده است.

۱۸٫   اگر سن درختان قدیمی گواهی بر قدمت احیای باغ ( به ویژه در باغات دیم ) و اراضی شیب‌دار بدهد.

۱۹٫   اگر در مناطق دیم‌زار راه‌ها و گذرگاه‌هائی باشد که حاکی از استفاده قدیمی از آنها فقط برای امر رفت و آمد به اراضی دیم‌زار بوده و اینک متروکه شده و آثاری از آنها به جای باشد.

۲۰٫   اگر در قسمتی از اراضی، آثاری از خرمن‌گاه‌های قدیمی مشاهده شود. معمولا این خرمن‌گاه‌های قدیمی در یک قطعه زمین صاف در جاهای بلند و مرتفع ساخته می‌شده تا از وزش باد برای جداسازی دانه از کاه استفاده کنند.

۲۱٫   اگر در نحوه آرایش زمین آثار شخم، شیار، قطعه بندی، کرت‌بندی و بیجه بندی‌های قدیمی که حاکی از مزروعی بودن باشد مشاهده شود.

۲۲٫   اگر وضعیت و موقعیت مکانی زمین به نحوی باشد که عرفاً به نام چراگاه و مرتع معروف نباشد.

۲۳٫   اگر شیب زمینی مناسب و جنس خاک مستعد زراعت باشد اگر چه که ممکن است سالها دور از کشت بوده و آثار زراعت محو شده باشد ولی وضعیت زمین گویای این واقعیت باشد که چنین زمینی در گذشته نمی‌تواند بیکار مانده باشد و مردمان سختکوش گذشته از اینگونه اراضی مستعد حداکثر استفاده را می‌کرده‌اند. 

۲۴٫   اگر چه با اجرای مواد ۲ و ۵۶ از قوانین مربوط به ملی شدن اراضی و نرسیدن اعتراض مردمی در مهلت قانونی، اسناد مالکیت مردم باطل تلقی می‌شود و باید سند جدید به نام دولت صادر شود ولی توجه و دقت در مفاد اسناد و مبایعه‌نامه‌های قدیمی ادعائی مردم می تواند کمک موثری در تشخیص قدمت احیای اراضی مورد اختلاف کند.

در زیر نمونه هایی از جانمایی گوشه های پلاک ثبتی طبق سند شاهنشاهی قدیمی روی عکس هوایی سنوات گذشته (سال ۱۳۳۵ و ۱۳۵۸ ) جهت اثبات سابقه کشاورزی و احیا برای زنده کردن سند شاهنشاهی را مشاهده می کنید (تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹ )

جانمایی پلاک ثبتی روی عکس هوایی سال ۱۳۵۸ برای زنده کردن سند شاهنشاهی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

البته لازم به تاکید است که در بعضی زمینها سابقه کشاورزی و احیا در عکس هوایی دیده نمی شود و لذا نمی توان از این روش به نتیجه رسید. بنابراین تا زمانیکه جانمایی روی عکس های هوایی سنوات گذشته و تفسیر عکس هوایی انجام نشود ، هیچ کارشناسی نمی تواند وجود سابقه احیا و مستثنی بودن زمین از اراضی ملی را تضمین کند. لذا توجه بفرمایید که هزینه کار کارشناسی فارغ از نتیجه غیر قابل استرداد است.

در زیر نمونه هایی از جانمایی گوشه های پلاک ثبتی طبق سند شاهنشاهی قدیمی روی عکس هوایی سنوات گذشته جهت بررسی امکان وجود اثبات سابقه کشاورزی و احیا برای زنده کردن سند شاهنشاهی را مشاهده می کنید. همانطور که میبینید هیچ گونه سابقه کشاورزی یا احیا در محدوده زمین مورد نظر دیده نمی شود. (تهیه شده توسط نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹ )

عکس هوایی اول بایر بودن زمین و عکس هوایی دوم کوهستانی بودن زمین رانشان میدهد.

عکس هوایی جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
عکس هوایی جانمایی پلاک ثبتی در سیستم مختصات یو تی ام نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

همانطور که گفته شد در صورت تصرف زمین توسط دولت یا اشخاص حقیقی ، مرحله بعد در زنده کردن سند شاهنشاهی قدیمی ، تشکیل پرونده قضایی در دادگاه جهت خلع ید متصرف است.

خلع ید متصرف برای زنده کردن سند شاهنشاهی قدیمی

ملک تصرف شده ممکن است توسط خود دولت یا یک ارگان نیمه دولتی مانند دانشگاه ها و یا یک ارگان خصوصی وابسته به دولت مانند شهرداری ها تصرف عدوانی شده باشد.

که در زیر نمونه هایی از هر یک آورده شده است:

رفع تصرف سازمان منابع طبیعی

در ماه ۵۶ قانون ثبت تاکید شده است که جنگلها و مراتع جزء اراضی دولتی بوده و هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمی تواند بر آن ادعای مالکیت داشته باشد ، مگر اینکه ملک دارای سابقه احیا باشد تا از اراضی ملی خارج شود و جزء مستثنیات قرار گیرد .

تصور کنید به اینجا می‌رسیم که یک زمین جزء اراضی ملی تشخیص داده می‌شود؛ اکنون در صورتی که این زمین قبلا در مالکیت شخص حقیقی یا حقوقی بوده باشد، سند مالکیت باطل می‌شود و زمین در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

برای اعتراض به این رای باید نقشه یو تی ام ای از ملک تهیه نمود و ملک را در نقشه های هوایی سال های مختلف جانمایی کرد بطوری که مورد یا مواردی که تایید کننده داشتن سابقه احیاء در ملک است در عکس ها دیده شود و بتوان با استناد به آن به رای ملی شدن زمین اعتراض نمود .

 سازمان جهاد کشاورزی استان های مختلف جهت بررسی سابقه زراعی بودن اراضی و خارج شدن اراضی از زمره اراضی ملی و  تحقق مالکیت افراد بر زمین های زراعی ، مالکین محترم را جهت تهیه نقشه یو تی ام UTM از ملک خود که به نقشه یو تی ام ماده ۵۶ معروف است و همچنین جانمایی آن قطعه زمین بر روی چند دوره عکس هوایی به کارشناسان رسمی نقشه برداری ارجاع می دهند.

کارشناسان پس از بررسی مدارک با حضور میدانی  ، نقشه یو تی ام UTM دقیق از ملک _نقشه یو تی ام کمیسیون ماده ۵۶ منابع طبیعی) که هم شامل موقعیت دقیقی ملک در سیستم مختصات جهانی یو تی ام UTM است و هم شامل حدود اربعه و مساحت دقیق ملک است تهیه می نمایند.

سپس جانمایی ملک بر روی عکس هوایی ژئو رفرنس شده در سیستم مختصات یو تی ام UTM انجام و ممهور می شود. مالکین محترم می توانند با در دست داشتن این نقشه ها و عکس های تایید شده جهت اخذ سند مالکیت ملک اقدام نمایند.

رفع تصرف ارگان نیمه دولتی مانند دانشگاه

برای روشن شدن بهتر مطلب و گویاتر شدن  نقشه یو تی امUTM جانمایی پلاک ثبتی، نقشه هوایی منطقه به صورت پیش زمینه در نقشه آورده می شود. که هم مالک و هم کارشناس اداره ثبت توجیه شوند که وضعیت کنونی زمین به چه صورت است.

همانطور که ملاحظه می فرمایید جانمایی پلاک ثبتی سند نشان می دهد که قطعه های تفکیکی به شکلی که در نقشه مشاهده می کنید تفکیک و صدور سند شده اند اما وضع موجود منطقه تصرف کل محدوده و ساخت و ساز توسط یک دانشگاه دولتی را نشان می دهد. بنابراین باید برای رفع تصرف دانشگاه از طریق دادگاه اقدام کرد.

لذا طرف حساب تعیین تکلیف سند مربوطه، دانشگاه می باشد که اداره ثبت نامه رسمی آن را تنظیم و به مالک تحویل می دهد تا ادامه پیگیری ها به صورت رسمی انجام شود.

رفع تصرف شهرداری

جهت طرح هرگونه دعوی ملکی با شهرداری نیاز به ارائه تامین دلیل دارید. در مورد دادخواست ملکی که در طرح خیابان شهرداری افتاده است باید نقشه ای که دقیقا چهارگوشه ملک بر روی آن مشخص شده است و نقشه نشان دهد که کل یا قسمتی از ملک در خیابان افتاده است توسط نقشه بردار کارشناس رسمی دادگستری تهیه شود و تحویل دادگاه گردد.

نقشه یو تی ام UTM جانمایی پلاک ثبتی برای ۴ قطعه تفکیکی زنده کردن سند شاهنشاهی تصرفی نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

این نقشه به عنوان نقشه یو تی ام ملک در طرح خیابان شهرداری شناخته شده است.

تبدیل سند منگوله دار شاهنشاهی قدیمی به سند تک برگی جدید

پس از رفع موانع قانونی و حقوقی ملک و در واقع آزاد شدن ملک از هر جهت، مالک باید سند شاهنشاهی قدیمی را که به صورت سند دفترچه ایی منگوله دار و یا بنچاق و نسق است به سند تک برگی جدید تبدیل کند.

صدور سند تک برگی، ماحصل اطلاعات دو بانک جامع املاک و کاداستر است که اطلاعات توصیفی حقوقی مالکانه افراد در بانک جامع املاک و نقشه یو تی ام UTM آن در بانک جامع کاداستر وجود دارد

وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
وکالت پیگیری سند تک برگ نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وجود هولوگرامی که در پشت این نوع سند درج می شود را ارتقا دهنده ضریب ایمنی این سند ها است.

روند چاپ سندهای تک برگی به صورت  سیستمی و مکانیزه است. بنابراین مشکل ناخوانا بودن را ندارند. علاوه بر آن موقعیت ملک در سیستم مختصات یو تی ام UTM در گوشه پایین سمت راست سند هم به صورت شناسه ی جام و هم به صورت شماتیک در نقشه کاداستری نمایش داده شده است.

در زیر نقشه ای که در این سند مشخص می شود، یک شماره چند رقمی به نام شماره ˈجامˈ وجود دارد که این شماره مختص این ملک است و امکان ندارد دو شماره یکسان وجود داشته باشد.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار 09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

در سمت راست پایین سند نیز نقشه کاداستری یا همان نقشه یو تی ام UTM ملک با مختصات دقیق درج می شود که موقعیت ملک را در سیستم مختصات جهانی یو تی ام UTM نشان می دهد و در سیستم کاداستری اداره ثبت به عنوان مشخصات منحصر به فرد آن ملک ذخیره می شود.

بنابراین تهیه نقشه یو تی ام UTM از ملک و تحویل آن به کارشناس اداره ثبت در زمان درخواست سند تک برگی الزامی است. نقشه یو تی ام مورد تایید اداره ثبت باید صرفا توسط مهندس نقشه بردار رسمی (نه هیچ رشته ی دیگری) تهیه و ممهور شود.

نقشه یو تی ام UTM استاندارد اداره ثبت برای صدور سند تک برگی دارای ویژگی هایی است که باید دقیقا منطبق با دستورالعمل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشد تا مورد تایید اداره ثبت مربوطه قرار گیرد.

صدور سند تک برگی در واقع آخرین مرحله از پروسه زنده کردن سند شاهنشاهی قدیمی است که مالک می تواند در صورت تمایل جهت اخذ جواز ساخت نیز اقدام نماید

​جهت دریافت خدمات مشاوره و کارشناسی برای زنده کردن سندهای قدیمی شاهنشاهی شامل سند منگوله دار و بنچاق و نسق وتبدیل به سند تک برگی همه روزه در ساعات اداری تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

نقشه بردار خانم مهندس آبکار09126140339
نقشه بردار خانم مهندس آبکار ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

خدمات نقشه برداری کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی

مدیریت خانم مهندس آبکار: ۰۹۱۲۶۱۴۰۳۳۹

وب سایت رسمی ما : http://ladysurveyor.ir/

همچنین بخوانید:

Copy Protected by Tech Tips's CopyProtect Wordpress Blogs.
واتساپ
تماس تلفنی
error: Content is protected !!